Annons

Tecken på ekonomisk snålblåst bland svenskar

Orosmoln har blåst in och dämpar svenskarnas köpsug.

Minskad generositet mot behövande, färre pub- och restaurangbesök är några tecken som tyder på att vi är på väg in i en lågkonjunktur, enligt en årlig forskningsrapport.

Under strecket
Jonas Dagson / TT
Publicerad

Efter 20 år av kontinuerlig konsumtionsökning ser forskarna ett trendbrott. Ändrade konsumtionsmönster får dem att konstatera att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Arkivbild.

Foto: Maja Suslin / TTBild 1 av 2

– Vi har sett att det har vänt. Det som nu händer brukar vara förknippat med att lågkonjunkturen är på gång, säger John Magnus Roos, forskare vid Göteborgs universitet.

Foto: PrivatBild 2 av 2

Efter 20 år av kontinuerlig konsumtionsökning ser forskarna ett trendbrott. Ändrade konsumtionsmönster får dem att konstatera att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Arkivbild.

Foto: Maja Suslin / TTBild 1 av 2

– Vi har sett att det har vänt. Det som nu händer brukar vara förknippat med att lågkonjunkturen är på gång, säger John Magnus Roos, forskare vid Göteborgs universitet.

Foto: PrivatBild 2 av 2
1/2

Efter 20 år av kontinuerlig konsumtionsökning ser forskarna ett trendbrott. Ändrade konsumtionsmönster får dem att konstatera att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Arkivbild.

Foto: Maja Suslin / TT
2/2

– Vi har sett att det har vänt. Det som nu händer brukar vara förknippat med att lågkonjunkturen är på gång, säger John Magnus Roos, forskare vid Göteborgs universitet.

Foto: Privat

Efter 20 år då konsumtionen kontinuerligt ökat ser forskarna nu ett trendbrott. Konsumtionen ökar visserligen fortfarande men inte lika mycket. Och ändrade konsumtionsmönster leder till slutsatsen att vi är på väg in i en lågkonjunktur.

– Vi har sett att det har vänt. Det som nu händer brukar vara förknippat med att lågkonjunkturen är på gång, säger John Magnus Roos, forskare vid Göteborgs universitet.

Vanliga svenskar har under det senaste året ändrat sina köpmönster och håller allt hårdare i plånboken.

– Detta kommer att få genomslag överallt, säger John Magnus Roos.

Slutsatsen kommer från den årliga rapport som Centrum för konsumtionsvetenskap ger ut, byggd på statistik bland annat från Statistiska centralbyrån och SOM-institutet. Siffrorna gäller för 2018.

– Vi har ett bra material att trendspana ifrån, konstaterar Roos, redaktör för konsumtionsrapporten.

Bland de saker man tittar på är hur mycket pengar som läggs på restauranger, barer och pubar, hur mycket vi spenderar på kläder, hur många nya bilar vi köper och hur mycket möbler vi skaffar.

– Sådant som tillhör lyxen, när vi unnar oss något extra, det har vi skjutit upp mer än vad vi sett på länge. Det vi spenderar pengar på är bostäder och mat, det nödvändiga, säger John Magnus Roos.

Till och med antalet tillfällen som vi handlar i secondhandbutiker har minskat. Trenden har vänt också när det gäller villigheten att hjälpa, noteras i rapporten.

– Går det bra kan vi gärna dela med oss till andra och skänka pengar till välgörenhet. Men vi ser att donationerna till hjälporganisation har minskat och att vi köper färre presenter. I tider av ekonomisk oro riktas fokus mer på att klara den egna ekonomin, säger John Magnus Roos.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons