Efter reklamen visas:
2020_maten 169

”Telia kan bli vårt största matföretag – inte Ica”

Glöm husmanskosten – algoritmerna kommer snart bestämma vilken mat du ska äta. Det säger Johan Jörgensen, entreprenör och medgrundare av bolaget Sweden Foodtech.

Uppdaterad
Publicerad

Nyckeln till framtidens matsystem stavas data. Här finns i dag knappt någonting som kan kallas tech och innovation. Industrialisering, absolut. Men tittar man på alla stora industrisektorer har de en efter en välts av teknik och digitala medier – och framför allt data.

Så vad är annorlunda med mat? Egentligen ingenting, förutom att det är mer komplext eftersom det handlar om biologiska produkter och en kultur kring mat som är djupt emotionellt rotad.

Efter reklamen visas:
Hur kommer vi äta i framtiden?

Vi måste rensa diskussionen från känslor. Att säga att kulturen är ett hinder är egentligen struntprat. Det används som ett argument för att vägra förändras. Att vi alla ska sätta oss ner vid ett dukat bord varje kväll och äta samma typ av husmanskost år efter år är ett föråldrat tankesätt.

Under 2020-talet kommer algoritmer att välja vilken mat som passar just dig bäst, baserat på data i till exempel en smart klocka. Du kommer att mäta dig själv och få maten utifrån personaliserad data.

Den här datan är oerhört känslig, och därför kommer kanske inte livsmedelsjättar som Ica, Coop eller Axfood att ha tillgång den. I stället kommer du att ta kontroll över din egen data, och dela med dig till den som du litar på kan förvalta den.

Riktigt intressant blir det när bolag börjar lägga det här nya tjänstelagret på matsystemet, där man hjälper människor att få ut vad de vill av maten – vare sig det är hälsa, hållbarhet eller hög kvalitet till ett så lågt pris som möjligt. Då kanske produkten blir sekundär – det är i kundledet de stora pengarna finns. Och framför allt det stora värdet.

Kanske Telia som är vårt största matföretag i framtiden – inte Ica

För mig kan framtidens matsystem, eller matbutik, vara en typ av datahall där du sammanför två dataset. Ett om maten och ett om människan. Här finns en intressant öppning på marknaden för dem som kan använda datan för att förebygga hälso- eller miljöskadliga konsekvenser av mat.

Men det stora skiftet som kommer att synas under nästa decennium är att marknaden domineras av nya spelare. Om transaktionen av data blir den viktigaste delen av matpusslet är det kanske Telia som är vårt största matföretag i framtiden – inte Ica.

Foto: Simon Rehnström
Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1