Annons

Tesla-köparens problem oroar: ”Omogen marknad”

Det finns risk för stora ansvarsproblem när elbilar laddas i olika laddstationer. Motormännen spår fler konflikter kring elbilarna – och Energimyndigheten pekar på att det är ny juridisk mark som bryts.

– Det är en omogen marknad, säger Anders Lewald på Energimyndigheten.

Under strecket
Publicerad

De inblandade aktörerna skyllde på varandra när Lasse Larssons Tesla gick sönder efter att ha laddats i en hemma-laddbox..

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

De inblandade aktörerna skyllde på varandra när Lasse Larssons Tesla gick sönder efter att ha laddats i en hemma-laddbox..

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
De inblandade aktörerna skyllde på varandra när Lasse Larssons Tesla gick sönder efter att ha laddats i en hemma-laddbox..
De inblandade aktörerna skyllde på varandra när Lasse Larssons Tesla gick sönder efter att ha laddats i en hemma-laddbox.. Foto: Lars Pehrson

SvD kunde i veckan rapportera om Teslaföraren Lasse Larsson vars Tesla Model S gick sönder för 23 000 kronor när han laddade den i en hemma-laddbox hos en vän. Under ett halvår skyllde de inblandade aktörerna på varandra. Varken Tesla, laddboxtillverkaren och försäkringsbolaget ville stå för kostnaden.

Först när SvD ringde försäkringsbolaget tog de plötsligt kostnaden – efter 7 månader. Då uppdagades också ett fel på laddboxen, vars importör ändå ansåg att Teslan inte borde ha gått sönder.

Men frågan fortsätter hänga i luften: vem är egentligen ansvarig när något går snett vid laddningen av en elbil?

På konsumentorganisationen Motormännen säger kommunikationschefen Heléne Lilja att Lasse Larssons fall sannolikt bara är ett första av många med laddning av elbilar.

Annons
Annons

– Det är nya frågor för oss alla att hantera. Men det är tre års reklamationsrätt på laddaren vid produktionsfel. Ansvar ska då krävas av återförsäljaren, säger hon – och pekar också på att det borde gå att kräva ersättning från laddboxåterförsäljaren om denna orsakat bilens fel.

Men hon pekar också på komplexiteten och att djävulen ligger i detaljerna.

– Om installationen av hemmaladdaren inte är korrekt gjord har även installationsfirman ett ansvar. Och som fastighetsägare har man ett ansvar att den är fackmannamässigt installerad och underhålls på rätt sätt, säger hon.

Om bilägare råkar ut för liknande fall – vad ska de göra?

– Då kan man vända sig till allmänna reklamationsnämnden, ARN, som avgör från fall till fall. De flesta företag har bundit sig att följa ARN:s rekommendationer. På Motormännen har vi inte fått in några ärenden ännu.

På ARN säger presstalespersonen Helen Eriksson att myndigheten inte fått in något liknande fall.

På Konsumentverket är Charlotte Söderlund jurist. Inte heller hon säger sig ha fått in liknande fall.

– Vi välkomnar konsumenter att gör en anmäla om man känner att man har rätt men inte får det. Vill man ha sin sak prövad kan man också gå vidare till ARN och slutligen allmän domstol, säger hon.

Charlotte Söderlund poängterar att man måste göra utredning om det finns systemfel i bilen eller om felet ligger i laddboxen.

Kan en biltillverkare hävda att garantin inte gäller om man laddar i en allmän laddbox?

– Om biltillverkaren säger att man ska kunna ladda bilen överallt så ska man också kunna göra det. Annars måste man vara tydlig mot konsumenten om det finns begränsningar i vilka laddboxar som bilen kan laddas med. Om bilen går sönder efter en laddning kan kunden, oavsett garanti, reklamera fel enligt konsumentköplagens regler om det kan konstateras att felet ligger i bilen.

Vem konstaterar det?

– Man kan till exempel lämna in den till en oberoende verkstad.

Statliga Energimyndigheten är nationell samordnare för laddinfrastruktur. Den seniora rådgivaren Anders Lewald berättar att myndigheten har två tillsynsuppdrag för laddstationer som är tillgängliga för allmänheten: dels att de följer gällande elstandard och dels att avgifterna är skäliga.

– Det är en omogen marknad och en massa frågor, säger han, och tar upp ett annat problem: parkeringar i flerfamiljshus.

– Ofta ligger parkeringar på samfälligheter som är hårt reglerade så ibland går det inte att bygga laddstolpar där.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons