Annons

Tesla Model 3 – en dröm till småbilspris

Tesla Model 3 är pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen "tappar" hjulen över vissa typer av ojämnheter.
Tesla Model 3 är pigg och kvick i rörelserna. Fjädringsrörelserna är inte på topp däremot, det känns som om bilen "tappar" hjulen över vissa typer av ojämnheter. Foto: Pontus Lundahl/TT

TJÄNSTEBIL | Tesla Model 3 har lång räckvidd, vassa fartresurser, låga driftskostnader och ett förmånsvärde som gör den ytterst attraktiv för tjänstebilsförare. Men det är en ekvation som skaver en smula.

Under strecket
Publicerad

1 / 7

Att testköra en Tesla är att kliva in i ett litet parallellt universum av möjligheter och förväntningar. Det är inte konstigt. Tesla har under företagets korta existens blivit både en teknikinnovatör och en symbol. Utöver den konkreta bilen finns en idévärld att undersöka och ta till sig.

Men av olika skäl blev den här testperioden mest som testperioder brukar bli. Jag har kört korta och lite längre sträckor, skjutsat barn, lastat matkassar, dragit några repor på vindlande småvägar och i största allmänhet försökt ha känselspröten i stabsläge.

Vad har jag inte gjort? Jag kom aldrig i väg på någon långresa så att jag fick tillfälle att utnyttja Teslas nätverk av Superchargers. Men jag har prövat tidigare och vet att laddningen går snabbt. Nyligen höjde dessutom Tesla från 120 till 150 kilowatts laddning. I skrivande stund finns det 32 Superchargers med totalt 350 laddstolpar i Sverige.

Utebliven långtur innebär även att jag aldrig kunde testa bilens ruttplanering, där den ser till att laddstoppen blir så få och effektiva som möjligt.

Bilens självkörande funktioner kunde jag bara nosa på. Det är fascinerande att vid motorvägskörning få bilen att byta fil genom att sätta igång blinkern. Tesla gör stort nummer av att bilen har all hårdvara som krävs för att klara helt autonom körning, nivå 5. Det är mer programmering och nya lagar som saknas.

Annons
Annons

Att kunna snabbladda under långresor är ett av Teslas trumfkort. Upp till 150 kilowatts laddning klarar Model 3.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

2 / 7

Att kunna snabbladda under långresor är ett av Teslas trumfkort. Upp till 150 kilowatts laddning klarar Model 3.
Att kunna snabbladda under långresor är ett av Teslas trumfkort. Upp till 150 kilowatts laddning klarar Model 3. Foto: Pontus Lundahl/TT

Något förvånande är att testbilen sällan lyckades hålla koll på vilken hastighetsgräns som gäller. På 40-vägar trodde den ibland 30, ibland 50 och så vidare.

Räckvidden är en central fråga. När jag laddat bilen full angav färddatorn att jag skulle kunna ta mig 49,5 mil. Det är synnerligen imponerande. Testbilen är en Model 3 Long Range (lång räckvidd) som enligt WLTP-mätnormen ska klara 56 mil per laddning.

Exempelvis används telefonen som nyckel, det räcker med att närma sig bilen så är den upplåst och startklar.

Volkswagen ID.3 ska med batteri på 77 kilowattimmar (kWh) klara 55 mil. Porsche Taycan Turbo ska klara 45 mil. Audi E-tron 55 Quattro med 95 kWh-batteri anges mäkta 41,1 mil. Under en testkörning med E-tron i somras hade jag som mest en räckvidd på 35–36 mil och under långresa var det snarare 30 mil enligt färddatorn. Tesla har ett försprång som verkar svårt att komma i kapp.

För vardagskörning gäller laddning hemma. Där jag bor har jag inte möjlighet att ladda, men ett par kilometer bort finns offentliga laddstolpar. Dit kör jag och är tacksam för en annan nyhet, nämligen att Model 3 kan utrustas med dragkrok. Visserligen är den tillåtna släpvagnsvikten bara 910 kg, men så mycket väger inte min pärlemovita Crescent från 1985.

Annons
Annons

Dragkrok är tillåten på Model 3 men tillåten släpvagnsvikt är bara 950 kilo.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

3 / 7

Dragkrok är tillåten på Model 3 men tillåten släpvagnsvikt är bara 950 kilo.
Dragkrok är tillåten på Model 3 men tillåten släpvagnsvikt är bara 950 kilo. Foto: Pontus Lundahl/TT

Jag cyklar hem och håller koll på laddningen via den mycket lättanvända telefonappen. I den kan det mesta styras och övervakas. Exempelvis används telefonen som nyckel, det räcker med att närma sig bilen så är den upplåst och startklar.

Utan att själv notera det aktiverar jag ”valet mode”, att användas om bilen lånas ut eller en hotellportier parkerar bilen (valet betyder betjänt). Plötsligt är toppfarten begränsad, funktioner försvinner och förvaringsutrymmen låses.

Det är informationschefen vid Teslas importbolag som upptäcker att journalisten kör runt i ”betjäntläget” och stänger av det per distans.
Jag inbillar mig inte att Teslas personal har tid att hålla koll på vanliga bilägares förehavanden, och än mindre något syfte att göra det. Men bara grejen att bilen ständigt är uppkopplad och berättar för en server någonstans vad den gör och hur den mår stämmer till eftertanke.

Sådan teknik är inte Tesla ensamma om, men kanske har det amerikanska bolaget mer än de flesta gjort det till en attraktion att bilen ständigt är ”online”. Det finns fördelar, som att bilen kan få ny programvara när som helst.

Annons
Annons

Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

4 / 7

Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande.
Någon ”elbil för folket” är inte Tesla Model 3, men med tanke på att leveranserna i Sverige kom i gång först under våren är plats 22 i försäljningsstatistiken januari–augusti imponerande. Foto: Pontus Lundahl/TT

Jag tror att Teslas ägare generellt är förtjusta i detta. Och bilens popularitet är svår att ta miste på. I den svenska registreringsstatistiken för januari–augusti 2018 ligger Model 3 på plats 22. Med tanke på att modellen började levereras först under våren är det häpnadsväckande för en bil i denna prisklass.

I Sverige kostar den billigaste versionen av Model 3, med en elmotor och bakhjulsdrift, 549 900 kronor före elbilssubventionen på 60 000 kronor. Låga driftskostnader är starka argument, inträdesbiljetten likafullt svettig för privatpersoner.

Hur är då själva bilen? På många sätt förträfflig.

Den testade versionen, Model 3 Long Range, kostar 659 900 kronor före statlig rabatt. Då har den dubbla motorer vilket ger fyrhjulsdrift och lång räckvidd.

Elbil som förmån från arbetsgivaren är attraktivt. Det räkneexempel som tjänstebilskonsulten Ronny Svensson vid Ynnor AB tagit fram (se sid 21–22) visar att förmånsvärdet för Model 3 Long Range blir i småbilsklass.
Tidningen Auto Motor & Sport har tidigare uppmärksammat Teslas låga förmånsvärden. Det är biltillverkaren själv som får ange vilken motsvarande bil utan fördyrande miljöteknik som den laddbara bilen ska jämföras med. Alla Teslas bilar är eldrivna, vilket kräver jämförelse med andra biltillverkares modeller.

Annons
Annons

Model 3 har handtag som fälls ut manuellt, vilket bland annat vissa italienska och tyska sportbilar haft genom åren.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

5 / 7

Model 3 har handtag som fälls ut manuellt, vilket bland annat vissa italienska och tyska sportbilar haft genom åren.
Model 3 har handtag som fälls ut manuellt, vilket bland annat vissa italienska och tyska sportbilar haft genom åren. Foto: Pontus Lundahl/TT

I fallet med Model 3 baseras förmånsvärdet bland annat på Audi A4 Quattro med dieselmotor på 190 hästkrafter och Volvo V60 AWD med 150 hästkrafter. Men Tesla Model 3 Long Range har en systemeffekt på 462 hästkrafter.

Det gör att en bil som prismässigt är en lyxbil och prestandamässigt (0–100 km/tim på 4,6 sekunder) är jämförbar med de riktigt dyra versionerna av de tyska mellanklassbilarna slinker undan som en lågprisbil. Inget regelverk är hundraprocentigt, men nog verkar det som om Skatteverket skulle behöva rikta upp det här bygget en hel del.

Ynnors kalkyl visar att denna 600 000-kronorsbil blir oväntat överkomlig även för företaget. 11 728 kronor per månad är förvisso mycket pengar, men beräknat högt restvärde, låga drivmedelskostnader och lågt förmånsvärde (som i sin tur ger lägre skatt och arbetsgivaravgift) väger tungt i den ena vågskålen.

Hur är då själva bilen? På många sätt förträfflig. Känslan i manöverdon som styrning, bromsar och gasrespons är lite vag, men samtidigt är Model 3 en ytterst smidig och responsiv kamrat i stadstrafik. Rullkomforten är inte på topp över ojämnt underlag men fjädringsrörelserna över större gupp är behaglig.

Annons
Annons

Taklinjen gör att baksätespassagerare får passa skallen vid insteg. Men väl på plats är det ingen oäven plats att färdas på. Framstolarna är inte de bekvämaste på marknaden.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 1

6 / 7

Taklinjen gör att baksätespassagerare får passa skallen vid insteg. Men väl på plats är det ingen oäven plats att färdas på. Framstolarna är inte de bekvämaste på marknaden.
Taklinjen gör att baksätespassagerare får passa skallen vid insteg. Men väl på plats är det ingen oäven plats att färdas på. Framstolarna är inte de bekvämaste på marknaden. Foto: Pontus Lundahl/TT

Framstolarna känns en aning beniga jämfört med exempelvis Volvos stolar, men baksätet är förvånansvärt bekvämt med tanke på bilens storlek. Insteget bak begränsas lite av taklinjen, det gäller att passa skallen. Det främre bagageutrymmet går åt till laddsladdar (åtminstone på långresa), men det bakre är rymligt. Varför Tesla gjort en sedanbaklucka och inte en halvkombi är svårt att förstå.

Allt är möjligt, i Elon Musks värld är himlen taket.

Och så är det skärmen. Alltifrån hastighetsmätare till justering av vindrutetorkarnas hastighet och allt som rör bilens funktioner är samlat i den stora pekskärmen. Det går till och med att spela bil-tv-spel när Teslan är parkerad (ratt och gas används då för spelet!).

Funkar skärmlösningen bra? I huvudsak ja. Bättre än bilar med fysiska reglage? Nej, men Teslas idé är förstås att allt är föremål för utveckling och uppdatering. Nästa vecka är det kanske helt andra grejer som möter världens alla Model 3-förare när de väcker liv i sina skärmar.

Det är den där idévärlden jag nämnde inledningsvis. Allt är möjligt, i Elon Musks värld är himlen taket. Men till syvende och sist är det ändå bara en bil. Med ett förmånsvärde som kan sticka i ögonen.

Annons
Annons

Interiören är nedkokt som en buljongtärning. Nästan alla av bilens funktioner styrs från pekskärmen och i den finns även det som brukar vara instrumentering.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 1 av 2

Volymen är det inget fel på, men varför Tesla inte gjort Model 3 till en praktisk halvkombi är svårt att förstå. Under fronthuven ligger laddkablar.

Foto: Pontus Lundahl/TTBild 2 av 2

7 / 7

Interiören är nedkokt som en buljongtärning. Nästan alla av bilens funktioner styrs från pekskärmen och i den finns även det som brukar vara instrumentering.
Interiören är nedkokt som en buljongtärning. Nästan alla av bilens funktioner styrs från pekskärmen och i den finns även det som brukar vara instrumentering. Foto: Pontus Lundahl/TT
Volymen är det inget fel på, men varför Tesla inte gjort Model 3 till en praktisk halvkombi är svårt att förstå. Under fronthuven ligger laddkablar.
Volymen är det inget fel på, men varför Tesla inte gjort Model 3 till en praktisk halvkombi är svårt att förstå. Under fronthuven ligger laddkablar. Foto: Pontus Lundahl/TT

Körkänsla/användbarhet

Betyg: 4 av 6

Hög nivå på många sätt. I fokus står den extraordinära räckvidden. Vassa fartresurser och en rymlig kupé är andra plus. Fjädringskomfort, bagagelucka och kvalitetsintryck är punkter som naggar betyget i kanten.

Säkerhet

Betyg: 6 av 6

Högsta betyg brukar vi snåla med, det finns alltid utrymme för förbättring. Men Tesla har verkligen fått strålande vitsord från Euro NCAP och tack vare Teslas höga nivå på den aktiva säkerheten är vi generösa denna gång.

Ekonomi för förare

Betyg: 6 av 6

Julafton hela veckan. Att disponera en bil som prismässigt är i lyxklass och komma undan med småbilspengar är fantastiskt. Om din arbetsgivare har råd att hålla dig med en Tesla Model 3 är det bara att gratulera.

Ekonomi för företaget

Betyg: 3 av 6

Det är ingen billig bil på sista raden, men TCO-kostnaden (total cost of ownership) är förbluffande låg i förhållande bilens inköpspris. Kanske är det även värt en hel del för företaget att de anställda kör lokalt utsläppsfritt. Men det finns för all del billigare elbilar med fullt godtagbara men inte lika bländande egenskaper för lägre pris.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Det är inte svårt att förstå varför Tesla Model 3 snabbt blivit populär. Den har en mix av egenskaper som gör att den på vissa punkter höjer sig långt över snittet, på andra är en duglig produkt mitt i fältet. Som tjänstebil är den svårslagen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons