Annons

Gigantisk satsning – här är 2020:s elbilar

Porsche Taycan är en av många nya elbilar. Så här såg det ut när den visades upp på motormässan i Los Angeles i november.
Porsche Taycan är en av många nya elbilar. Så här såg det ut när den visades upp på motormässan i Los Angeles i november. Foto: Gene Blevins/TT

Amerikanska Tesla har dominerat den svenska elbilsmarknaden. Nu ökar konkurrensen betydligt när Volvo, Volkswagen, Peugeot, BMW, Lexus och andra tillverkare kommer med flera nya modeller.

SvD listar en stor del av de nya elbilarna som kommer i år.

Under strecket
Publicerad

Audi e-tron 55 Sportback.

Foto: AudiBild 1 av 1

1 / 9

E-tron i flera versioner

Audi e-tron 55 Sportback.
Audi e-tron 55 Sportback. Foto: Audi

Audi kommer med nya modeller av elbilen e-tron. Yttermåtten är rätt lika den tidigare e-tron och toppfarten ligger på 200 kilometer i timmen eller strax därunder.

Leveranserna ska börja under våren 2020. Efter det följer fler modeller och Audi räknar med att till 2025 ha 20 rena elbilsmodeller.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
e-tron Sportback 55 quattro411920 000
Audi e-tron GT4251 320 000
Audi Q4 e-tron425633 000
Annons
Annons

BMW iX3 blir bolagets första eldrivna suv.

Foto: BMWBild 1 av 1

2 / 9

BMW och Mini Cooper väljer el

BMW iX3 blir bolagets första eldrivna suv.
BMW iX3 blir bolagets första eldrivna suv. Foto: BMW

BMW iX3 börjar tillverkas i år och bygger vidare på bolagets X3. BMW lanserade sin första elbil 2013 i form av i3 och siktar på att till 2025 ha 25 olika bilmodeller som bara drivs av batteri.

I år kommer även en eldriven bil från dotterbolaget Mini. Mini Cooper SE börjar levereras i början av mars medan BMW iX3 har världspremiär hösten 2020 sedan börjar leveranserna några månader senare.

BMW iX3 är den kommande eldrivna varianten av en bil som också säljs som bensin, diesel och laddhybrid.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
BMW iX3350740 000
Mini Cooper SE180370 000
Annons
Annons

Polestar 2 har bland annat visats upp i New York. Bilen ska tillverkas i Luqiao, Kina.

Foto: Richard B. Levine/APBild 1 av 1

3 / 9

Dubbla spår för Volvo och Polestar

Polestar 2 har bland annat visats upp i New York. Bilen ska tillverkas i Luqiao, Kina.
Polestar 2 har bland annat visats upp i New York. Bilen ska tillverkas i Luqiao, Kina. Foto: Richard B. Levine/AP

Volvo Cars är pressat på miljöområdet eftersom bolaget säljer en stor andel tunga suvar. Men nu försöker Volvo få riktig fart på försäljningen av både laddhybrider och rena batteribilar.

Första batteribilen blir XC40 Recharge. Den kompletteras av systerbolaget Polestar som i år kommer med sin första batteribil, Polestar 2.

Polestar 2 säljs via internet och ska nå 100 kilometer i timmen på mindre än fem sekunder. Mycket av tekniken delas mellan Volvo och Polestar.

Försäljningen av Polestar 2 inleddes i slutet av januari. Leveranserna börjar under sommaren till de kunder som tidigare reserverat en bil.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
Polestar 2450630 000
Volvo XC40 Recharge375620 000
Annons
Annons

Tillverkningen av Tesla Model Y är igång i USA.

Foto: TeslaBild 1 av 1

4 / 9

Tesla laddar för ny modell

Tillverkningen av Tesla Model Y är igång i USA.
Tillverkningen av Tesla Model Y är igång i USA. Foto: Tesla

Tesla har fullständigt dominerat försäljningen av elbilar i Sverige. Än så länge har bolaget tre modeller ute och nu är det också en fjärde på gång, Model Y.

Den nya bilen ska börja levereras i USA under våren men sedan dröjer det troligen till 2021 innan den blir tillgänglig i Sverige och på resten av den europeiska marknaden.

Fast osäkerheten här är stor. Produktionen av Model Y kom igång tidigare än planerat och det gör att leveranserna till Europa möjligen också drar igång i förtid.

Det hänger också på hur det går med bygget av Teslas nya fabrik utanför Berlin. Enligt planerna ska Model Y för Europa byggas där.

Model Y ska klara att accelerera från noll till hundra kilometer i timmen på 3,7 sekunder och kan nå en maxhastighet på 240 kilometer i timmen.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
Model Y480720 000
Annons
Annons

Volkswagen hoppas att helelektriska ID3 ska bli bolagets nya storsäljare.

Foto: Sina Schuldt/TTBild 1 av 1

5 / 9

VW-familjen satsar miljarder på eldrift

Volkswagen hoppas att helelektriska ID3 ska bli bolagets nya storsäljare.
Volkswagen hoppas att helelektriska ID3 ska bli bolagets nya storsäljare. Foto: Sina Schuldt/TT

Volkswagen är världens största biltillverkare och nu gör bolaget också en gigantisk satsning på att elektrifiera bilarna hos alla delar av koncernen. Bolaget tar till exempel fram den nya elbilsplattformen MEB som ska användas av Volkswagen, Audi, Seat och Skoda.

Mest uppmärksamhet riktas mot ID3 som är tänkt att bli en riktig massmarknadsbil. Tillverkningen är redan igång i Tyskland och leveranserna i Sverige börjar någon gång i sommar.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
VW ID.3 Standard275316 000
VW e-Up200250 000
Seat Mii electric200265 000
Seat el-Born340395 000
Skoda Vision iV450422 000
Skoda Citigo-e iV200245 000
Annons
Annons

Peugeot e-208 under en testkörning.

Foto: PeugeotBild 1 av 1

6 / 9

Peugeot

Peugeot e-208 under en testkörning.
Peugeot e-208 under en testkörning. Foto: Peugeot

Peugeot kommer med två rena elbilar i år, e-208 och e-2008. De beräknas komma till Sverige i april och enligt Peugeot har intresset för att förhandsboka någon av de två elbilarna varit rekordstort.

E-208 kan köra i högst 150 kilometer i timmen och accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 8,1 sekunder.

Den lilla Peugeot Ion, som byggts för körning i stadstrafik, finns också kvar men säljs nu bara i små volymer.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
DS 3 Crossback E-Tense280455 000
Peugeot e-208295358 000
Peugeot e-2008275430 000
Annons
Annons

Lyxbilstillverkaren Lexus blir först i Toyotakoncernen med en ren batteribil.

Foto: Toyota/LexusBild 1 av 1

7 / 9

Elbilar för över en halv miljon

Lyxbilstillverkaren Lexus blir först i Toyotakoncernen med en ren batteribil.
Lyxbilstillverkaren Lexus blir först i Toyotakoncernen med en ren batteribil. Foto: Toyota/Lexus

Toyota skiljer sig från flera andra biltillverkare genom att bolaget nästan helt fokuserar på elhybrider och sedan också hoppas på eldrift via bränslecell. Men nu kommer bolaget också med sin första rena batteribil för den globala marknaden.

Det är dotterbolaget Lexus som får ta hand om premiären med nya UX300e. Den ska klara att accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen på 7,5 sekunder och har en topphastighet på 160 kilometer i timmen. Men det kan dröja in i januari nästa år innan UX300e når de första kunderna.

I mars börjar Porsche leverera tre versioner av Porsche Taycan, företagets första helt eldrivna sportbil. Bolaget har också sagt att de ska börja producera modellen Mission E Cross Turismo.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
Porsche Taycan4401 580 000
Ford Mustang Mach-E SR RWD360525 000
Lexus UX300e290527 000
Annons
Annons

MX-30 är Mazdas första serietillverkade elbil.

Foto: MazdaBild 1 av 1

8 / 9

Elbilarna för under en halv miljon

MX-30  är Mazdas första serietillverkade elbil.
MX-30 är Mazdas första serietillverkade elbil. Foto: Mazda

Elbilarna kan förstås riktas in mot olika nischer. När Mazda kommer med sin nya MX-30 tar de framför allt sikte på köpare som behöver en andrabil.

MX-30 har nämligen bara en räckvidd på omkring 20 mil. Det kan fungera fint för alla kortare resor men knappast för en långrunda.

Flera andra småbilar riktas in mot samma nisch. Leveranserna av MX-30 beräknas börja i höst.

ModellRäckvidd kilometerPris, ungefärligt
Honda e200375 000
Mazda MX-30180360 000
Mercedes EQA350422 000
MG ZS EV235325 000
Opel Corsa-e290325 000
Annons
Annons

9 / 9

Hur vanligt är det med elbilar?

Fortfarande står de rena elbilarna bara för en liten del av den svenska bilmarknaden. Totalt såldes det 356 000 bilar i Sverige under 2019. Av dem var 4 procent rena elbilar.

Lägger man till laddhybrider, som går med både förbränningsmotor och elmotor, stod de totalt för 11 procent av marknaden 2019.

Därefter har nya skattereglerna bonus malus införts, som ger högre skatt för bensin- och dieselbilar jämfört med tidigare.

Branschorganisation Bil Sweden spår att andelen nyregistrerade laddbara fordon kommer att öka till 30 procent i år, och till 40 procent nästa år.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons