Annons

Avgörande för Tesla – är Musk för sent ute?

Teslas Model Y är här med svenska priser och allt. Men vi får inga spektakulära måsvingedörrar. Och i Sverige får vi vänta till 2021 för leverans. Men då har marknaden fyllts av konkurrenter från Volvo, VW och många andra. Är Tesla för sent ute med sin kassako?

Under strecket
Publicerad
Foto: Tesla Motors Bild 1 av 1

1 / 7

Nu är Model Y här! Eller nej... vi måste visst vänta till 2021

Foto: Tesla Motors

Ryktena har varit i svang ett tag, och natten mellan torsdag och fredag lanserade Teslas vd Elon Musk Model Y. Det är Teslas mindre suv som bygger på Model 3 och samtidigt är lillasyster till den större svulstiga Model X. Låt oss vara ärliga: det här är bilen som Tesla borde ha lanserat innan sedanmodellen Model 3. Suvsegmentet växer så det knakar i hela världen.

Annons
Annons
Foto: Tesla Motors Bild 1 av 1

2 / 7

Ser ut som en uppblåst Model 3

Foto: Tesla Motors

Det är en mellanklass-suv som saknar de spektakulära måsvingedörrarna på storasyster Model X. Att värdera utseendet är subjektivt. Men den ser mer ut som en uppblåst Model 3 än en högbyggd suv. Trots att den är en mellanklass-suv går den att beställa som 7-sitsig, men det kostar drygt 33 000 kronor.

Annons
Annons

Tesla Model Y.

Foto: Tesla Motors Bild 1 av 1

3 / 7

Det viktigaste: vad kostar den?

 Tesla Model Y.
Tesla Model Y. Foto: Tesla Motors

Trots att leveranser dröjer till 2021 i Sverige är svenska priser klara. Den billigaste modellen vid lanseringen, ”Long Range” går loss på 621 000 kronor, enligt Teslas hemsida. Den har räckvidd på 54 mil enligt den hyfsat verklighetstrogna WLTP-testcykeln.

Ett snäpp högre i modellfloran hittar vi ”Long Range”-modellen med fyrhjulsdrift. Den har tre mil kortare räckvidd och kostar 666 000 kronor. Den dyraste modellen – ”Performance” – går loss på 757 000 kronor och den susar ännu kortare på el: 48 mil.

Men billig-konkurrenterna flåsar i nacken. Redan i dag kan du köpa (okej det är sjukt långa väntetider, men ändå) Hyundai Kona electric för 409 900 kronor.

Model Y kommer faktiskt i en billigare ”Standard Range”-version - som kan jämföras med Tesla Model 3:s modell för 35 000 dollar. Men den kommer inte till Sverige förrän 2022. Den ska gå runt 37 mil och kosta 39 000 dollar. Ett svenskt pris inte klart men med svensk moms och importkostnader lär den kosta upp mot 480 000 kronor.

Annons
Annons

Tesla Model Y.

Foto: Tesla Motors Bild 1 av 1

4 / 7

Så den viktigaste frågan: går den att få med dragkrok?

 Tesla Model Y.
Tesla Model Y. Foto: Tesla Motors

Dragkroksfrågan är viktig. Svaret är: vi vet inte. SvD har frågat Teslas kommunikationschef i Sverige som inte kunde ge svar. Trots att SvD har tillgång till Teslas mediasida är annan data om bilen ännu vag. Autopilot kostar 33 200 kronor extra och så kallad ”full självkörandekapacitet” går i alla fall loss på 55 000 kronor.

Men den stora frågan är: Kommer Model Y, när den landar hos kunder 2021 i Sverige, att vara konkurrenskraftig, när bland annat Volkswagen lanserat sin nya ID-modell och BMW kommer med sin i-Next.

Annons
Annons

Tesla Model Y.

Foto: Pontus Höök Bild 1 av 1

5 / 7

Tesla Model 3 då?

 Tesla Model Y.
Tesla Model Y. Foto: Pontus Höök

Tesla Model Y bygger på Model 3 – som SvD var första svenska tidning att testa i USA i juni 2018. Den lanserades den 1 mars i år i den ”folkversion” för 35 000 dollar. I en intervju med undertecknad 2014 avslöjade Elon Musk att det var den bilen han ursprungligen ville tillverka. I Sverige får vi vänta minst ett halvår på 35 000-dollarsversionen som väntas kosta runt 420 000 kronor.

Annons
Annons

Elon Musk kickar loss innan visningen av nya Model Y

Foto: Jae C. Hong / AP Bild 1 av 1

6 / 7

Hur mår Elon Musk – och bolaget Tesla då?

Elon Musk kickar loss innan visningen av nya Model Y
Elon Musk kickar loss innan visningen av nya Model Y Foto: Jae C. Hong / AP

Elon Musk var på strålande humör vid presentationen av Model Y. Men i somras gick han på fälgarna med det som han själv kallade ”production hell”. Bolagets hela existens stod och balanserade när produktionen av nya Model 3 inte kom igång som planerat. Tesla har visserligen gjort vinst under andra halvåret 2018, men den minskade under det sista kvartalet till 139,5 miljoner dollar. Model Y som enligt Musk själv väntas ha mellan 50 och 100 procents högre efterfrågan än Model 3 sätts in i världens mest växande bilsegment. Hur den tas emot blir nu avgörande för hela bolaget Tesla.

Annons
Annons

7 / 7

Efter reklamen visas:
Tesla Model 3 – bil eller Iphone?
Annons
Annons
Annons
Annons