Annons

Elias Björkman:Tiden är ute för den gamla ordningen

Svartklädda skådespelare, giftdrypande kommentarer och tal med gemensamma teman – årets Golden Globe-gala överskuggades fullständigt av höstens omskakande #metoo-upprop. Ett uppfriskande skifte som gör att det går att bortse från ojämna prisskurar och bortglömda mästerverk.

Under strecket
Publicerad

Kvällens tal stod Oprah Winfrey för, när hon skickligt knöt ihop sin egen historia med den pågående #metoo-rörelsen.

Foto: Paul Drinkwater/AP

Frances McDormand från prisbelönta "Three billboards outside Ebbing, Missouri".

Foto: Paul Drinkwater/AP

Kvällens tal stod Oprah Winfrey för, när hon skickligt knöt ihop sin egen historia med den pågående #metoo-rörelsen.

Foto: Paul Drinkwater/AP
Kvällens tal stod Oprah Winfrey för, när hon skickligt knöt ihop sin egen historia med den pågående #metoo-rörelsen.
Kvällens tal stod Oprah Winfrey för, när hon skickligt knöt ihop sin egen historia med den pågående #metoo-rörelsen. Foto: Paul Drinkwater/AP
Efter reklamen visas:
Stående ovationer för Oprah

Det var en ovanligt mörkklädd skara Hollywoodkändisar som bänkat sig runt borden på Hilton Hotel i Beverly Hills när den 75:e Golden Globe-galan hölls natten mot måndagen svensk tid.

Uppmaningen att klä sig i svart hade hörsammats av många, och av dem som kom i smoking bar de flesta en #timesup-pin på slaget. Detta för att visa sympati med offren för sexuella trakasserier och övergrepp. På Instagram delade kändisar meddelanden från #timesup i stället för att skriva vilket märke de bar.

Trots att sedvanligt fokus på klänningar och designers inte var lika påtagligt denna galaafton avslutades NBC:s röda mattan-inslag med gubbsunkiga skämt och otidsenliga och tvångsmässiga kommentarer om ”sexiga skådespelare” (enbart riktat till kvinnor).

Annons
Annons

Frances McDormand från prisbelönta "Three billboards outside Ebbing, Missouri".

Foto: Paul Drinkwater/AP

”Jag måste nämna elefanten som inte är i rummet”, inledde kvällens värd Seth Meyers, känd för sin pratshow ”Late night with Seth Meyers”, och tog därefter heder och ära av Henry Weinstein, filmproducenten som under hösten kanske allra starkast har fått personifiera det som är motbjudande med dagens filmindustri.

Men när Meyers lugnade publiken med att Weinstein skulle vara tillbaka i Golden Globe-kretsar om 20 år, och bli den förste vars ”till minne av”-inslag buas ut, reagerade galapubliken närmast med avsmak.

Även Kevin Spacey, som klippts bort från den kommande storfilmen ”All the money in the world” och som Netflix sparkat från ”House of cards”, fick ett par kängor (men skämtet om hans dåliga försök till South Carolina-dialekt möttes av obegripligt starka reaktioner).

Det visar att tiden nu är ute för den gamla ordningen.

Frances McDormand från prisbelönta "Three billboards outside Ebbing, Missouri".
Frances McDormand från prisbelönta "Three billboards outside Ebbing, Missouri". Foto: Paul Drinkwater/AP

För svensk del blev galan framgångsrik för Alexander Skarsgård som belönades med en Golden Globe för rollen som den djupt obehaglige Perry Wright i ”Big little lies”.

Intressant var att favorittippade Ruben Östlunds ”The square” inte fick någon framgång i kategorin bästa icke engelskspråkiga film.

I stället prisbelönades det tyska dramat ”Utan nåd” av Fatih Akin, där Diane Kruger spelar huvudrollen som Katja, vars tillvaro rämnar när hennes make och son dödas i en bombattack.

Annons
Annons

Möjligen kan detta ge en fingervisning om Östlunds chanser vid Oscarsgalan den 4 mars. Å andra sidan gillar Hollywood Foreign Press Association att sticka ut. Förra året prisades till exempel kontroversiella ”Elle” på Golden Globe, samtidigt som ”The salesman” vann Oscar i motsvarande kategori.

Inget av de manliga pristagarnas tal berörde #metoo eller #timesup.

Men framför allt var Golden Globe 2018 en imponerande kraftsamling från ett skådespelarskrå som gemensamt har bestämt sig för att tiden nu är ute för den gamla ordningen, för sexuella trakasserier och ofredanden.

Det nya uppropet strävar efter att inkludera kvinnor från alla samhällsklasser. 15 miljoner dollar ska #timesup redan ha samlat in.

Det är detta som årets hederspristagare Oprah Winfreys tal handlar om. Det är detta Laura Derns tal handlar om. Det är detta Allison Janneys och Reese Witherspoons och Frances McDormans tal handlar om.

Detta avgörande skifte gör att det går att bortse från missar, som att fjolårets starkaste filmer ”Call me by your name” och ”Get out” blev utan priser och att den cyniska ”Three billboards outside Ebbing, Missouri” fick alldeles för många.

Svårare är att förstå hur Greta Gerwig inte kunde bli nominerad till bästa regi för sin ”Lady Bird” och att Kathryn Bigelows ”Detroit” ignoreras helt.

Samt att inget av de manliga pristagarnas tal berörde #metoo eller #timesup.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons