Jesus is King

Kanye West
Gospel
Def Jam/Universal
2019

Betyg: 4 av 6

Kanye West kan framstå som mer eller mindre galen, men han är likväl ett musikaliskt geni. Och nu har mannen som kallar sig själv Yeezus blivit frälst och svängt in på en kristen stig. Han har gjort något av en omvänd ”Staple Singers” och gått från det profana till det alltmer sakrala. Eller kanske snarare en ”Al Green” och gått från det syndiga till det predikande. Kanyes nära band till religionen är visserligen ingenting nytt under himlen, redan på det 15 år gamla debutalbumet ”The college dropout” kom en av hans största hits att heta ”Jesus walks”. Lite senare poserade han utan att tveka på omslaget till Rolling Stone Magazine iförd en törnekrona och med rubriken ”The passion of Kanye West”.

Med ”Jesus is King” tar han nu detta till en helt ny nivå genom att släppa ett gospel-album som inte lär behöva någon ”Parental advisory”-etikett på omslaget. Den tidigare sexmissbrukaren och erkänt porrberoende Kanye ska till och med ha bett om att alla som hjälpte till med albumet skulle undvika sex före äktenskapet, åtminstone under själva inspelningen. Det är dock ytterst tveksam hur petnoga Kanye har varit med just denna regel, med tanke på att exempelvis Ty Dolla $ign, mannen bakom den inte särskilt kristna ”Toot it and boot it”, är med och gästar på den visserligen ganska så finstämda ”Everything we need”. Tillsammans med Ant Clemons hest andliga gospelstämma i refrängerna så låter faktiskt såväl Kanye som dollartecknet Ty åtminstone lite mindre lystna än brukligt.

Nu kan man dock knappast kalla ”Jesus is King” för ett ortodoxt gospelalbum, på exempelvis Cyndee Peters album hörs sällan pistolkott eller rappande, men här finns dock fullt av andliga körer, kyrkorglar och moraliska levnadsregler levererade av Yeezus själv. På ”Follow God” får vi återigen prov på Kanyes utsökta val av samplingar när han har letat fram The Whole Truths gospel-raritet ”Can you lose by following God?”. Samtidigt är det just där slående att Kanye kommer från en helt klart äldre skola än dagens största så kallade ”mumble”-rappare, såväl musikaliskt som att det faktiskt utan ansträngning går att höra vad han säger.

Söndagsgudstjänst med Kanye West  i Los Angeles.
Söndagsgudstjänst med Kanye West i Los Angeles. Foto: APEX/TT

Han har under det senaste året turnerat runt med en gospelkör och under namnet ”Sunday Service” bjudit in utvalda delar av allmänheten till en slags allsång där de tillsammans har transformerat sekulariserade hits till att låta gospelklingande. Urvalet har varit utmärkt, med allt ifrån Keni Burkes boogie-klassiker ”Risin to the top” till Mary Jane Girls sexhymn ”All night long”. Det är sällan textrader som ”Hurry up and come / Cause I can't wait to get it on / I'm gonna give it to you / All night long” letar sig in bland kyrkbänkarna, men med Kanye vid spakarna så finns det få regler, det har vi lärt oss genom åren.

Att det inte är ett regelrätt gospel-album är dock något vi ska vara glada över, den genren har sina egna lysande stjärnor och än kan Kanye inte ge Kirk Franklin en match om predikstolen. Särskilt inte eftersom ”Jesus is King” klockar in på endast 27 minuter, vilket är abnormt kort i jämförelse med exempelvis Migos ”Culture III” som närmade sig tre timmar. Några väl valda godbitar ur de fantastiska “Sunday Service”-sessionerna, som finns att se på Youtube, hade gärna fått fylla ut detta album till åtminstone en timma. Nu blir det snarare något av ett tematiskt mellanspel innan nästa fullängdare. Stundtals briljant, men inget mästerverk.