Annons

Lista: 10 heta snackisar på bilmässan i Genève

Elbilar åt folket och oblyga monstersportbilar är två stora trender som svävade genom Genèvesalongen. Över hela anrättningen vilade global oro i form av tullar, brexit och avkyld Kinamarknad.

Under strecket
Publicerad

No fuzz. Bara 720 hästkrafter.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 3

Snygg? Nja, förlagan var mer harmonisk.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 3

Här är förlagan. Jämför gärna den övre bilden med denna: Honda Urban EV Concept som visades på Frankfurtsalongen 2017.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 3

1 / 11

Efter reklamen visas:
Värstingbilarna på årets bilsalong

Försäljningen av elbilar rusar i Sverige – om än från låga nivåer. Och just elektrifierade fordon präglade årets bilsalong i Genève – men där fanns också nya snabba sportbilar.

SvD:s Jonas Fröberg listar bilarna det surrades om mest:

No fuzz. Bara 720 hästkrafter.
No fuzz. Bara 720 hästkrafter. Foto: Malin Hoelstad

Honda E Prototype – liten elbil åt folket

Snygg? Nja, förlagan var mer harmonisk.
Snygg? Nja, förlagan var mer harmonisk. Foto: Malin Hoelstad

Ehem. Lugn nu, vart tog den underbart fräsiga el-Hondan vägen, ni vet den som visades 2017 och hette Honda Urban EV Concept (se bild nedan)? Då var den en till synes enkelt men briljant formgiven bil med hjulen i varje hörn.

Nu är den omgjort till en mer konventionell småbil, som ändå blev en av salongens mer omsusade elbilar.

Här är förlagan. Jämför gärna den övre bilden med denna: Honda Urban EV Concept som visades på Frankfurtsalongen 2017.
Här är förlagan. Jämför gärna den övre bilden med denna: Honda Urban EV Concept som visades på Frankfurtsalongen 2017. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Självklar på denna lista eftersom den representerar en av de nya mindre och prismässigt överkomliga elbilarna. Den ska börja säljas i slutet av året, men räkna med en bit in på 2020 för produktion.

Självklart för Honda att slå på stora trumman för eftersom de måhända trodde att vi inte skulle skriva om att de ska stänga bilfabriken i engelska Swindon på grund av Brexit. Vilken vi härmed har gjort.

Annons
Annons

2 / 11

Efter reklamen visas:
Världens dyraste bil - kostar som 360st Volvo V60
Annons
Annons

Räkna med att se liknande elbilar i Golfklassen från Skoda och Audi också.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

3 / 11

Seat el-Born - spanskt eldrivet från Volkswagen

Räkna med att se liknande elbilar i Golfklassen från Skoda och Audi också.
Räkna med att se liknande elbilar i Golfklassen från Skoda och Audi också. Foto: Malin Hoelstad

Volkswagen har närmast hisnande stora planer för sin nya elbilsplattform MEB. Från att planen var på 10 miljoner bilar under livscykeln har man nu ökat målet till 15 miljoner. Från att strålkastarljuset varit riktat mot Volkswagenmärkets ID-bilar får nu även andra märken under VW:s stora hatt sola sig i elektrisk strålglans.

Här är Seats elbil i Golfklassen. Räckvidd enligt det mer verklighetsnära WLTP är 42 mil och har vi tur och det finns batterier till reds kan den komma under 2020.

Annons
Annons

No fuzz. Bara 720 hästkrafter.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

4 / 11

Ferrari F8 Tributo – 720 hk och koldioxidfr... nej inte det

No fuzz. Bara 720 hästkrafter.
No fuzz. Bara 720 hästkrafter. Foto: Malin Hoelstad

Här är en av salongens stora trender: Lika malligt självgott som alla elbilar lanseras – görs exakt samma sak med en klase oblyga sportbilar.

En var Ferrari F8 Tributo, ett italiensk fullblod och efterträdare till 488 GTB. Nu med 50 ytterligare hästkrafter som totalt landar på 720. Det gör den till av av Ferraris kraftfullaste V8:or någonsin.

Alltjämt rå, brutal och mekanisk har man ändå fallit till föga och erbjuder en 7-tums pekskärm framför passageraren.

Annons
Annons

1874 hästkrafter i en elmotor. Oj då.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

5 / 11

Pininfarina Battista – ett ord i fyra led: Supersportelbil

1874 hästkrafter i en elmotor. Oj då.
1874 hästkrafter i en elmotor. Oj då. Foto: Malin Hoelstad

Vill du ha den kanske kraftigaste supersportbilen utan att tyngas av dåligt samvete?

Här är den.

Pininfarina visade upp sin allra första bil under eget märke – elbilen Battista vars fyra elmotorer levererar 1874 hästkrafter. Sprinten 0 till 100 kilometer i timmen görs på under 2 sekunder och 0 till 300 på 12 sekunder.

Ett 120 kWh-batteri dväljs efter golvet. Det första av de 150 exemplaren rullar ut från Cambianofabriken någon gång under nästa år.

Annons
Annons

Tripp trapp trull. Först kom stora Audisuven e-tron som elbil. Nu denna. Vilken blir nästa?

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

6 / 11

Audi Q4 e-tron concept – eltrenden går ned i storlek

Tripp trapp trull. Först kom stora Audisuven e-tron som elbil. Nu denna. Vilken blir nästa?
Tripp trapp trull. Först kom stora Audisuven e-tron som elbil. Nu denna. Vilken blir nästa? Foto: Malin Hoelstad

Psssst Volvo Cars vd Håkan Samuelsson: nu visar en konkurrent, Audi, en stor utmanare till den Volvo XC40 electric som ska visas... någon gång framöver.

Audi vars stora elbil e-tron ska börja nå kunder snart visar nu den mindre suven Q4 e-tron Concept. Det produktionsnära konceptet ska ut till kunder om ett år, ha fyrhjulsdrift och en sammanlagd effekt på 306 hästkrafter. Under skalet utgör Volkswagens elbilsplattform MEB dess skelett och batteriet är på 82 kWh.

Annons
Annons

Christian von Koenigseggs (t v) nya bil Jesko, döpt efter hans far (t h) fick stor uppmärksamhet.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 2

En rörd Jesko von Koenigsegg hade ingen aning om att hans son döpt den motorstarkaste Koenigsegg-bilen någonsin efter honom. De kramades och tårarna var inte långt borta.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 2

7 / 11

Koenigsegg Jesko – hyllningen till fadern

Christian von Koenigseggs (t v) nya bil Jesko, döpt efter hans far (t h) fick stor uppmärksamhet.
Christian von Koenigseggs (t v) nya bil Jesko, döpt efter hans far (t h) fick stor uppmärksamhet. Foto: Malin Hoelstad

Det gick länge under arbetsnamnet Ragnarök. Men när efterträdaren till Koenigseggs fullblodsbil Agera RS lanserades på tisdagen fick den namnet Jesko efter Christian von Koenigseggs pappa.

Vid bolagets start 1994 hade Jesko von Koenigsegg sålt sitt eget bolag för att hjälpa till. Nu fick han sitt erkännande även publikt. Bilen är den starkaste Koenigsegg byggt. Dess femliters V8 med dubbelturbo ger, körd på bensin, 1 280 hästkrafter och 1 500 Nm i vridmoment. Vid körning på E85 ger motorn 1 600 hästkrafter.

En rörd Jesko von Koenigsegg hade ingen aning om att hans son döpt den motorstarkaste Koenigsegg-bilen någonsin efter honom. De kramades och tårarna var inte långt borta.
En rörd Jesko von Koenigsegg hade ingen aning om att hans son döpt den motorstarkaste Koenigsegg-bilen någonsin efter honom. De kramades och tårarna var inte långt borta. Foto: Malin Hoelstad

Växellådan är egenutvecklad med nio växlar som på en mikrosekund kan gå från vilken växel som helst till en annan. Det skiljer den från andra dubbelkopplingslådor. 125 bilar ska tillverkas i Ängelholm. 83 av dessa är redan sålda. Priset lär gå från 26 miljoner kronor och uppåt.

Annons
Annons

Soul utan färgstark själ. Men duglig till tusen.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

8 / 11

Kia e-soul – mellanmjölkens förlovade bil

Soul utan färgstark själ. Men duglig till tusen.
Soul utan färgstark själ. Men duglig till tusen. Foto: Malin Hoelstad

Mellanmjölk, kanske du tänker och knycker på huvudet och suckar. Men här kommer en av salongens stora pulserande trender: eldrivna vardagsbilar. Praktiska foträta Soul delar eldrivlina med Kia e-Niro och Hyundai Kona Electric.

Här i Sverige säljs Soul från och med nu endast som elbil med räckvidd på 45 mil och med 204 hästkrafter. Säljstart är i april, men som med alla elbilar just nu står det skrivet i stjärnorna när du kan få en bil i det som kallas verkligheten.

Annons
Annons

Många nyfikna ville provsitta nya Polestar

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

9 / 11

Poelstar 2 – en elbil från Volv... f-låt Polestar

Många nyfikna  ville provsitta nya Polestar
Många nyfikna ville provsitta nya Polestar Foto: Malin Hoelstad

Polestar 2 blev en av stjärnorna på Genèvesalongen, trots att den är närmast exakt lik Volvos konceptbil 40.2 från 2016 och trots att den är byggd på Volvo/Geelys plattform som inte är en ren elbilsplattform som Teslas eller Volkswagens MEB. Det innebär exempelvis att bolen har en hög kardantunnel.

Priset första året är på strax under 600 000 kronor. Produktionen börjar inte förrän om något år i Kina. Polestars vd Thomas Ingenlath var säker på att Polestar leder till nyanställningar i Göteborg när SvD intervjuade honom på salongen.

Annons
Annons

Cigarr eller marsfarkost?

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

10 / 11

Aston Martin Lagonda – goes terränglåda

Cigarr eller marsfarkost?
Cigarr eller marsfarkost? Foto: Malin Hoelstad

Aston Martin Lagonda. Jag sluter ögonen och drömmer mig tillbaka till serie 2 som fanns mellan 1976 och 1990. Den försökte på allvar konkurrera med Rolls Royce men hade en kvalitet det är bäst att glömma i minnets rymligaste skräpkammare. Nu är Lagonda All-terrain här och javisst: det är ett försök att mjölka pengar ur namnet Aston Martin med en smula udda design.

Tänk dig en cigarr, likbil, marsfarkost och förhöjd Volvo V90 i en våldsamt skakad cocktail. Eldriven och det viskas om att den kan gå i produktion 2022.

Annons
Annons

34 mil kan du susa på el. Det du.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

11 / 11

Peugeot e-208 – måttlig i allt

34 mil kan du susa på el. Det du.
34 mil kan du susa på el. Det du. Foto: Malin Hoelstad

Se där: ytterligare en liten elbil som kan ses som överkomlig för allt fler. Peugeot kommer i helt ny generation och släpps då även som elbil, måttlig i det mesta. Elmotorn är på 136 hästkrafter och räckvidden enligt det tämligen rättvisande WLTP-måttet är 34 mil.

Nya Peugeot 208 lanseras i höst, men som vanligt när det gäller elbilar: Räkna med väntetid.

Efter reklamen visas:
Jaguar I-Pace årets bil 2019
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons