Annons

Linda Bakkman:Tipset: Kickstarta kroppen före frukost

Mycket tyder på att frukosten har betydelse för vår vikt och vårt välbefinnande. Men att äta frukost är ingen automatisk genväg till bättre hälsa.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Frukosten framhålls i många sammanhang som dagens viktigaste måltid – och det är inte helt utan anledning. Flera epidemiologiska studier har visat att frukostätare generellt har en hälsosammare vikt och bättre hälsa än de som inte äter frukost.

Samtidigt är det viktigt att påpeka att denna typ av studier enbart konstaterar samband och inte säger något om orsak och verkan. Utifrån de här resultaten går det alltså inte att avgöra om frukosten faktiskt gör oss hälsosammare eller om hälsomedvetna personer bara är mer benägna att äta frukost.

Om det är så att frukosten påverkar vår vikt så finns det flera tänkbara förklaringar till varför.

Även om det alltså verkar finnas uppenbara vinster med att äta frukost så är det ingen självklar väg till bättre hälsa.

Annons
Annons

En teori är att hungern som uppstår när vi hoppar över frukosten får oss att överäta under resten av dagen. En annan är att vi genom att äta en ordentlig frukost orkar vara mer aktiva och därför förbrukar mer energi.

Minne, humör, koncentration och inlärningsförmåga tycks också påverkas positivt av goda frukostvanor. I flera studier har man sett att barn som äter en ordentlig frukost tenderar att prestera bättre skolresultat. Dessa prestationseffekter är sannolikt kopplade till huruvida testpersonen ätit eller inte, oavsett om testerna genomförs i samband med frukost eller någon annan tid på dygnet.

Även om det alltså verkar finnas uppenbara vinster med att äta frukost så är det ingen självklar väg till bättre hälsa. I en studie där kvinnor som normalt inte åt frukost uppmanades att göra det under fyra veckor blev resultatet att deltagarna ökade i fettvikt. De tycktes inte justera ner sitt energiintag under resten av dagen som en följd av att de åt på morgonen.

Personerna i försöket fick inga instruktioner om vad de skulle äta, bara att de skulle göra det. Men just vad vi väljer att lägga på frukosttallriken spelar stor roll.

Personer med en väldigt inaktiv livsstil kan lägga mindre fokus på kolhydraterna och istället låta ägg och yoghurt utgöra basen.

När vi vaknar på morgonen efter flera timmars fasta är leverns kolhydratförråd tomt, det har använts under nattens fasta för att stabilisera blodsockret. Att börja dagen med en frukost baserad på långsamma kolhydrater och protein har visat sig ha en positiv påverkan på blodsockret även senare under dagen.

Som jag skrivit om tidigare bör frukosten stå för ungefär en femtedel av vårt dagliga energiintag. Eftersom många av oss inte varierar dygnets första måltid särskilt mycket kan en näringsrik frukost innebära att vi äter 20 procent ”rätt” varje dag.

Vad som utgör en ”bra frukost” är dock individuellt och beror inte minst på vår aktivitetsnivå. Generellt bör måltiden innehålla sparsamt med snabba kolhydrater och sockerrika produkter som vitt och fiberfattigt bröd, sötade flingor, sylt och marmelad.

Den som har en aktiv livsstil kan med fördel basera frukosten på rejält med långsamma kolhydrater som exempelvis grovt bröd, gröt, frukt, bär och grönsaker, samt rikligt med protein från livsmedel som ägg, fil, yoghurt, mjölk eller keso.

Personer med en väldigt inaktiv livsstil kan lägga mindre fokus på kolhydraterna och istället låta ägg och yoghurt utgöra basen, toppat med nötter, fröer och bär.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons