Tjejerna tipsar – så somnar du lättare på kvällen

Skolorna har börjat, vilket betyder att man måste lägga sig tidigare om kvällen. Men för många barn och unga är det ett problem att somna.

Under strecket
Publicerad

Tyra, Molly och Tilia gör på olika sätt för att kunna somna på kvällen. Dagdrömma och stretcha är några av sätten.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 4

Tyra, Molly och Tilia tror att mobilen kan påverka hur lätt det är att somna på kvällen. Men hur de väljer att göra med mobilen på natten skiljer sig åt.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 2 av 4

Att läsa en bok på kvällen kan hjälpa en att somna.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 3 av 4

Ljuset från mobiltelefonens skärm kan göra att man blir piggare, men exakt hur mycket mobilen påverkar vår sömn är svårt att veta.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 4 av 4

Tyra, Molly och Tilia gör på olika sätt för att kunna somna på kvällen. Dagdrömma och stretcha är några av sätten.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 2

Tyra, Molly och Tilia tror att mobilen kan påverka hur lätt det är att somna på kvällen. Men hur de väljer att göra med mobilen på natten skiljer sig åt.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 2 av 2
Tyra, Molly och Tilia gör på olika sätt för att kunna somna på kvällen. Dagdrömma och stretcha är några av sätten.
Tyra, Molly och Tilia gör på olika sätt för att kunna somna på kvällen. Dagdrömma och stretcha är några av sätten. Foto: Emma-Sofia Olsson

Det kan finnas olika orsaker till att man har svårt att somna. Kanske är det mobilen som stressar eller oron inför ett prov. Men en sak är ­säker – du som känner igen dig är inte ensam. En undersökning från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att vart tredje barn mellan 12 och 18 år har svårt att somna minst en gång i veckan.

Kompisarna Tyra, Tilia och Molly vet hur det känns att ha svårt att somna.

– Jag kan vara jättetrött på ­dagen, men sen på kvällen när jag ska sova blir jag pigg, säger Tilia.

– Jag kan ha svårt att sova ­borta eller om jag till exempel har sett en läskig film, säger Molly.

Tyra, Molly och Tilia tror att mobilen kan påverka hur lätt det är att somna på kvällen. Men hur de väljer att göra med mobilen på natten skiljer sig åt.
Tyra, Molly och Tilia tror att mobilen kan påverka hur lätt det är att somna på kvällen. Men hur de väljer att göra med mobilen på natten skiljer sig åt. Foto: Emma-Sofia Olsson

Att läsa en bok på kvällen kan hjälpa en att somna.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 1 av 2

Ljuset från mobiltelefonens skärm kan göra att man blir piggare, men exakt hur mycket mobilen påverkar vår sömn är svårt att veta.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 2 av 2

Mobiltelefonen och stress över läxor och prov är saker som de tror påverkar många när de ska sova.

– Man kan oroa sig kvällen före ett prov och tänka att man måste prestera bra, säger Tyra.

Tyra och Molly har valt att inte ta med mobilen in i sovrummet på kvällen.

– Jag har aldrig haft med mobilen, jag kollar Snapchat innan jag går upp på rummet och det fungerar bra för mig. Jag känner inte att jag måste ha den, säger Tyra.

Tilia däremot ser inget problem med att ha mobilen i rummet på natten. Hon sätter telefonen i ”nattläge” så att det inte vibrerar och kommer notiser, men hon kan fortfarande använda väckarklockan, vilket hon tycker är bra.

Att läsa en bok på kvällen kan hjälpa en att somna.
Att läsa en bok på kvällen kan hjälpa en att somna. Foto: Emma-Sofia Olsson

Enligt undersökningen från Statistiska Centralbyrån sover flickor sämre än pojkar. Tyra, Molly och Tilia tror att tjejer ibland oroar sig mer än killar, och att det påverkar sömnen.

– Ibland börjar jag tänka på ­saker som hände för flera år ­sedan, säger Tilia.

De har många tips på vad man kan göra om man inte kan sova. Till exempel är det viktigt att inte stressa upp sig för mycket, tycker Molly.

– Man kan tänka att det inte gör något om jag är vaken, inte ligga och tänka att man måste somna, säger hon.

– Jag brukar ligga och dagdrömma, typ att jag vill åka till USA och vad som skulle kunna hända där. Då känner jag mig trygg, ­säger Tilia.

– Man ska inte vara uppe i varv när man somnar, man kan stretcha lite, så blir man lite lugnare, säger Tyra.

Ljuset från mobiltelefonens skärm kan göra att man blir piggare, men exakt hur mycket mobilen påverkar vår sömn är svårt att veta.
Ljuset från mobiltelefonens skärm kan göra att man blir piggare, men exakt hur mycket mobilen påverkar vår sömn är svårt att veta. Foto: Emma-Sofia Olsson
Erbjudande - prova SvD Juniorjunior.prenservice.se
Annons
Annons
Annons
Annons