Annons

Toppjurist går emot Helldén om elsparkcyklar

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). Foto: Lars Pehrson

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) hävdar att det krävs en lagändring för att göra elsparkcyklar tillståndspliktiga och därmed föremål för bortforsling. Men det stämmer inte, enligt en expert: ”Det är polisen som avgör”, säger Kazimir Åberg, hovrättsråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Övergivna elsparkcyklar vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 1

Slarvigt parkerade och övergivna elsparkcyklar är ett uppmärksammat framkomlighetsproblem i Stockholm.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén lanserade på DN Debatt flera förslag på ändringar i lag och förordning för att komma åt det som under på senare tid väckt stor irritation. Bestämmelser som åsyftas finns i trafikförordningen och i lagen om vägtrafikdefinitioner.

Han skriver: ”Lagar och regleringar behöver styras upp. I dag har en enskild kommun ingen möjlighet att själv bestämma över nya trafikslag”.

Hovrättsrådet Kazimir Åberg, som skrivit boken ”Ordningslagen: kommentarer och rättspraxis”, ställer sig frågande till trafikborgarrådets resonemang:

Han pudlar inte, utan verkar släta över det faktum att man måste göra något.

– Som jag bedömer det räcker det med att fråga Polismyndigheten. De bestämmer formellt om tillstånd. Det ryms inom ordningslagen, säger han till SvD.

Men enligt Daniel Helldén har polisen sagt nej:

– Det kräver att polisen har samma uppfattning. Vi har pratat med polisen som inte anser att tillståndsplikt i det här fallet ryms inom ordningslagen. Vi kan inte pröva polisens beslut, tillägger Daniel Helldén.

Annons
Annons

Övergivna elsparkcyklar vid Medborgarplatsen i Stockholm.

Foto: Stina Stjernkvist/TT Bild 1 av 1

Tillståndet skulle innebära att bolagen måste ansöka om att få bedriva verksamhet och inte som i dag fritt ställa ut tusentals elsparkcyklar och gratis använda stadens gemensamma mark.

Övergivna elsparkcyklar vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Övergivna elsparkcyklar vid Medborgarplatsen i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Anna Quarnström, jurist och ordförande för Funktionsrätt Stockholms stad, krävde redan i våras åtgärder från staden när det gäller de över 7 000 elsparkcyklar som finns på gatorna.

– De lagändringar som Daniel Helldén tar upp är legitima, men behövs inte för att forsla bort elcyklar som ligger i vägen. Han pudlar inte, utan verkar släta över det faktum att man måste göra något, säger Anna Quarnström till SvD.

I ett pressmeddelande som skickades ut efter att debattartikeln i DN publicerats öppnar Daniel Helldén för att staden ska använda en möjlighet som prövats i Malmö; att staden omhändertar felparkerade elsparkcyklar som står hindrande i trafiken.

”Redan för två veckor sedan meddelade vi elsparkcykelbolagen att vi kommer att testa detta under hösten”, säger Daniel Helldén i pressmeddelandet.

Det är en stor administrativ och bökig apparat som vi inte vill syssla med.

Den upplysningen fanns inte med i hans debattartikel.

– Det känns som en efterhandskonstruktion och ett uttryck från en politiker som inte visar ansvar, säger Anna Quarnström.

Daniel Helldén försvarar sig:

– Vi har rätt att forsla bort elsparkcyklar och även förstås bilar som står trafikfarligt. Det har inget med lagstiftning att göra. Men det är en stor administrativ och bökig apparat som vi inte vill syssla med, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons