Annons

”Trängelskatten har fått mig sluta ta bilen”

Annica Håkansson.
Annica Håkansson. Foto: Tomas Oneborg

Stockholmarna måste betala miljarder i trängselskatt årligen – i minst 30 år till, eftersom Trafikverket lånar pengar med framtida trängselskatter som pant. Pengarna går framför allt till att finansiera Förbifart Stockholm.

Publicerad

1 / 5

SvD Näringsliv frågade bilister i Stockholm om vad de tycker om trängselskatten var de flesta positiva till skatten – så länge pengarna går till förbifarten.

Annica Håkansson bor i innerstaden men har på tisdagen lämnat bilen hemma. Numera åker hon inte bil på vardagar, på grund av trängselskatten.

– Det är ju dyrt, det blir lätt en hundring om man tar bilen en dag. Nu tar jag cykeln till jobbet i stället, säger hon och fortsätter.

– Egentligen borde det bli billigare för oss som bor i innerstaden. Men jag kommer inte sälja bilen om det blir dyrare, jag fortsätter köra.

Annons
Annons

Anders Lundvall.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

2 / 5

Anders Lundvall.
Anders Lundvall. Foto: Tomas Oneborg

Anders Lundvall bor i Täby och har precis klivit ur sin bil för ett tandläkarbesök.

– Jag kör en hel del och familjen har tre bilar, så det blir en del trängselskatt, säkert 300–400 kronor i månaden.

Anders Lundvall berättar att han var kritisk till skatten till en början men att han ändrat sig. Skatten behövs för att minska trängsel, och det är bra att den finansierar projekt som Förbifarten. Men han hoppas att skatten inte behöver bli dyrare.

– Det beror på hur mycket pengar som fattas. Visst finns det en smärtgräns där vi kommer att åka mindre bil, helt klart, säger han.

Annons
Annons

Marianne Vult von Steijern.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

3 / 5

Marianne Vult von Steijern.
Marianne Vult von Steijern. Foto: Tomas Oneborg

Marianne Vult von Steijern parkerar bilen i centrala Stockholm, och säger att hon kör mycket i perioder.

– Jag åker mycket bil men jag tycker det är helt okej med trängselskatten. Det är en ganska marginell kostnad, någon hundring hit eller dit.

Även Marianne Vult von Steijern tycker att det är bra att pengarna från trängselskatten går till förbifart Stockholm.

– Att leda trafiken runt stan kommer att vara bra för oss. Om det leder till att trängselskatten höjs känns det också helt okej, har man råd att ha bil ska man ha råd med en höjd trängselskatt.

Annons
Annons

Anders Arnsvik.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

4 / 5

Anders Arnsvik.
Anders Arnsvik. Foto: Tomas Oneborg

Anders Arnsvik tar en promenad på stan och har lämnat bilen hemma, vilket han ofta gör under vinterhalvåret. Då föredrar han att åka kollektivt.

– Det är en klok idé att satsa på förbifarten och se till att infrastrukturen fungerar. Andra städer har både en och två ringleder, Stockholm borde fått en för 30 år sedan.

Anders Arnsvik säger att han har svårt att ha en åsikt om hur finansieringen går till.

– Om det leder till högre trängselskatt betyder det inte så mycket för mig personligen. Det finns ingen smärtgräns där jag skulle sluta åka, jag behöver bilen för att ta mig till sommarstugan, säger han.

Annons
Annons

Wilhelm Wojtasik.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

5 / 5

Wilhelm Wojtasik.
Wilhelm Wojtasik. Foto: Tomas Oneborg

Wilhelm Wojtasik håller på att flytta, och lastar in saker i sin hybridbil.

– Jag kör mest på helgerna så det blir någon hundralapp i månaden för trängselskatt. Jag tycker det är för billigt, det är många som kör bil inne i stan som inte behöver det.

Också Wilhelm Wojtasik menar att det är bra att förbifarten kommer på plats.

– Om det blir dyrare än beräknat vore det ingen stor överraskning, det görs ofta glädjekalkyler. På något sätt måste den finansieras, varför då inte göra det med trängsel- eller drivmedelsskatt?

Trängselskatten finansierar förbifarten

Trängselskatten i Stockholm är avgörande för att finansiera två gigantiska regionala infrastrukturprojekt: Förbifart Stockholm och utbyggd tunnelbana.

Eftersom pengarna behövs nu snarare än senare, lånar Trafikverket pengar med stockholmarnas framtida trängselskatter som pant. Upplåningen kulminerar på 26 miljarder kronor 2026, enligt Trafikverkets prognos. Förra året var överskottet från trängselskatten knappt 1,4 miljarder kronor.

I budgeten för infrastrukturprojekten har Trafikverket räknat med stigande intäkter från trängselskatten de närmaste 30 åren. Det har mötts av kraftiga reaktioner från både finansborgarrådet och trafikborgarrådet i Stockholm.

De reagerar dels på att man intecknat stockholmsbilisternas trängselskatter under så lång tid. Det betyder att bilisterna måste betala, även om trängseln skulle minska.

Att biltrafiken ska minska är också ett politiskt mål, det anses nödvändigt för att nå stadens miljömål. Trafikverkets prognoser för Stockholmstrafiken går därmed i rakt motsatt riktning mot intentionerna i Stadshuset.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons