Annons

Varningen: Trängseln på Stockholms tåg blir värre

Mer tunnelbana och pendeltåg. Visst. Men blir trängseln mindre? Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) lovar att det inom fem-tio år blir stor skillnad med minskad trängsel. Dessutom vill han snabba på investeringarna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Foto: Leif R Jansson/TTBild 1 av 1
Foto: Leif R Jansson/TTBild 1 av 1
Foto: Leif R Jansson/TT

Trängseln i Stockholms tunnelbana är ofta stor. Och inte blir det bättre av att MTR och SL har haft påtagliga problem med pendeltågen som ofta varit för korta eller helt ställts in.

I det perspektivet är det nog många som ser fram mot den omfattande utbyggnad av kollektivtrafiken som klubbats igenom. Frågan är bara om den räcker till för att minska trängseln. Befolkningen och antalet resenärer ökar ju också markant framöver.

– Vi står mitt uppe i en historisk utbyggnad av kollektivtrafiken. För första gången på 20 år rullar det in nya tunnelbanetåg och för första gången på mer än 40 år gör vi en rejäl utbyggnad av tunnelbanan, säger Kristoffer Tamsons som har det högsta politiska ansvaret för kollektivtrafiken i Stockholm.

Annons
Annons

Problemet är bara att utbyggnaden tar tid. Det tar till exempel sex år till innan den nya gula tunnelbanelinjen är klar. Under tiden ska man också ta igen eftersatt underhåll av den gröna och röda linjen.

– Det gör att det kommer att bli sämre innan det blir bättre och det är vad många upplever just nu. Men man kan inte byta motorn i planet samtidigt som man är uppe och flyger, säger Kristoffer Tamsons samtidigt som han lovar att det faktiskt blir betydligt bättre senare.

När det blir för jobbigt då åker vissa personer helt enkelt mindre eller vid en annan tidpunkt.

– Inom fem-tio år blir det stora skillnader. Många får helt nya möjligheter att resa med kollektivtrafiken och jag räknar med att trängseln minskar jämfört med i dag. Men det kommer alltid att vara trångt i rusningen, det är det i en storstad.

Att få en uppfattning om hur svår trängseln egentligen är och hur det väntas bli är nu inte så enkelt som det kan verka. Det är faktiskt märkligt svårt att få fram någon bedömning av hur trängseln påverkas av befolkningsökning och en kraftig utbyggnad av infrastrukturen.

Mängder av samtal till både SL:s egna experter och utomstående konsulter leder bara till att ingen egentligen vill säga någonting.

En orsak är att trängsel är svår att mäta. Den upplevs olika av olika personer och i olika kulturer. En japan som härdats i Tokyos tunnelbana har knappast samma syn på trängsel som en svensk bussresenär.

Det finns också en tendens att folk anpassar sig. Då är man ungefär lika nöjd/missnöjd med trängseln hela tiden, oavsett hur trängseln faktiskt förändras.

Annons
Annons

Christian Nilsson, trafikanalytiker på konsultföretaget WSP, lägger ytterligare ett perspektiv på frågan.

– Trängsel och köer är lite självreglerande. När det blir för jobbigt då åker vissa personer helt enkelt mindre eller vid en annan tidpunkt. Det ser man framför allt på vägsidan.

Det är också svårt att beräkna framtida trängsel eftersom den inte bara styrs av hur många tåg det går och hur många nya spår det blir. Även människors vanor spelar stor roll.

Det visar även att det ibland faktiskt var värre förr. Tittar man på den värsta rusningstimmen var det under 1975 drygt 50 procent fler som åkte grön linje norrut vid Slussen än i dag.

Enligt SL beror nedgången främst på att folk börjat använda sig mer av flextid, distansarbete med mera. Då sprids resandet ut och trängseln minskar.

Oavsett hur man nu ser på trängseln verkar även Caroline Ottosson, chef för Trafikförvaltningen, vara säker på att det blir bättre i Stockholms kollektivtrafik framöver. Det blir trots allt mycket mer kapacitet.

Dessutom blir det fler som kan åka andra sträckor. Med hjälp av nya tvärförbindelser behöver de inte åka in mot Centralen för att byta.

– Det blir en flaskhals när alla ska in till centrum. Tvärbanan och nya tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan gör att vi kan sprida resenärerna bättre. Så 2030 kommer läget att vara betydligt bättre, säger Caroline Ottosson.

Det låter ju bra. Fast en klen tröst för de som nu drabbas av trängseln.

– De som nu använder röda och gröna linjen ska naturligtvis inte behöva stå ut med trängseln i tolv år till. Det måste även fungera bättre här och nu, säger Caroline Ottosson.

Stockholm kommer att fortsätta växa.

Hon pekar bland annat på att vägarbetena måste anpassas så att bussarna kommer fram och felparkerade bilar måste bort direkt. Då kommer fler att ta bussen och det minskar trycket i tunnelbanan.

Fast på längre sikt är det mer infrastruktur som gäller. Det verkar i vilket fall Kristoffer Tamsons vara övertygad om.

Han vill dessutom få igång de beslutade byggena snabbare än planerat. Det gäller inte minst den nya tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Men han vill också dra igång fler projekt och ser till exempel på:

• En förlängning av nya tunnelbanan till Nacka ut mot Värmdölandet.

• En tvärförbindelse Södertörn för kollektivtrafik med tvärspårväg Haninge-Huddinge.

• En ny förbindelse Täby-Danderyd-Kista.

• Tvärförbindelse Solna-Universitetet.

– Stockholm kommer att fortsätta växa. Det finns inget skäl att tro något annat. Jag ser faktiskt inte att det finns någon risk med att vi skulle bygga för mycket, säger Kristoffer Tamsons.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons