Annons

Trångt i skärgårdstrafiken på midsommar

Alla resenärer kom med båten, trots restriktioner. Arkivbild.
Alla resenärer kom med båten, trots restriktioner. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Många resenärer ville ut i skärgården under midsommarafton, trots budskapet "Åk inte med oss!". Alla har ändå kommit med, tack vare extrainsatta turer.

Nu rustar rederierna för att undvika smitta på båten hem.

Under strecket
Jonas Grönvik / TT
Uppdaterad
Publicerad

– Det har varit trångt på vissa kajer, med personal som uppmanat resenärerna att hålla avstånd, säger Andreas Strömberg, presstalesperson på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Under midsommarafton trafikerade Waxholmsbolaget Stockholms skärgård med 70 fartyg, varav ett tiotal extrainsatta. En enstaka tur från Årsta mot Utö blev full under förmiddagen.

– Men det kom en ny extrainsatt båt och tog de resenärerna, även om de fick vänta lite.

I Göteborg har Västtrafik förstärkt med två extra båtar i södra skärgården. Kajvärdar har också satts in för att se till att resenärer håller avstånd.

– Midsommartrafiken har flutit på bra, utan ytterligare förstärkningar. Vi uppmanar alla att tänka en extra gång innan man ger sig ut, då vi har ett antal linjer där det kan bli trångt, säger Alice Roman Dadisho, presskommunikatör på Västtrafik.

Inför midsommarhelgen uppmanade Waxholmsbolaget resenärerna: "Åk inte med oss!". För att undvika smittspridning har flera av fartygen bara tagit ombord hälften så många passagerare som normalt.

– I vissa fall har vi prioriterat de som är bofasta på öarna, och de som har färdtjänst har haft förtur. Sedan är det resenärernas eget ansvar att man är frisk och gör bedömningen att man måste åka, säger Andreas Strömberg.

På söndag väntas många vilja ta sig till fatslandet igen, med risk för trängsel.

– Vi har ungefär samma typ av trafik ute då, med ersättningsmöjligheter om det blir fullt. Vi hoppas att några reser tillbaka tidigare eller senare än man brukar, säger Strömberg.

– Vi följer läget i trafiken och har resurser att nyttja där behov uppstår, säger Roman Dadisho på Västtrafik.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons