SvD Perfect Guide
Annons

Träningens 10 (hårda) budord

Foto: Niklas Eliasson

Gyminstruktören Ricardo Toutparfait ger nycklarna till hur 2020 ska bli ditt bästa träningsår.

Text: SvD Perfect Guide - 10 januari 2020

1. Satsa en slant
Sätt lite press på dig själv genom att investera i ett gymkort, då blir det svårare att svika dina träningslöften. Som så mycket annat i livet handlar träning om mentala triggers och ingen gillar att kasta pengar i sjön. Tänk på att du får vad du betalar för, kvalitet kostar även inom träning – men din kropp och hälsa är det värdefullaste du har.

2. Träning innebär lidande
Att träna på riktigt innebär att kroppen pressas och det är aldrig en njutning. Ju mer du tränar desto enklare blir det dock att hantera lidandet. Om du motionstränar belönas du dessutom med ett endorfinpåslag efteråt. Personligen tycker jag att kontraster är ett av livets stora glädjeämnen. Efter ett tungt styrkepass är det underbart att få lägga sig i soffan framför en favoritserie.

3. Rimlig träningsdos
Om du inte satsar på olympiska spelen ska du inte träna varje dag. All in-metoden – något många gör sig skyldiga till i januari – leder bara till skador eller att du tröttnar och lägger av efter några veckor. Försök istället att träna tre till fyra dagar i veckan. Allt handlar om kontinuitet och om du tränar ordentligt behöver kroppen dessutom återhämta sig.

Annons
Annons

4. Lämna egot hemma
När du pressar dig själv till bristningsgränsen ser du inte ut som en nyutslagen nyponros. Du kommer att bli röd, svettig och emellanåt kippa efter andan så att du påminner om en liten guppy. Och det är bra. Du har inte gått till gymmet för att flirta eller njuta av din egen spegelbild.

5. Skaffa en träningspartner
Att träna ensam är svårt. Det blir ofta roligare och bättre med en personlig tränare eller en träningspartner. På mitt gym Yogastyrka har vi flera kompisgrupper som tränar ihop. De missar sällan pass och de tränar dedikerat. Det är helt enkelt lättare att göra fyrtio situps om det ligger någon på mattan intill och gör samma sak. Att pusha sig själv intill bristningsgränsen går emot den mänskliga naturen och då behöver man hjälp av andra.

6. Du har tid
En stor lögn vi matar oss själva med är att vi inte hinner träna. Jag har full respekt för människors fullbokade kalendrar, men träning behöver inte ta så lång tid om du är effektiv och anstränger dig när du väl är på gymmet. Viktigast är ändå att du tränar regelbundet.

7. Hitta din rytm
Vissa gillar att träna tidigt på morgonen, andra mitt på dagen och några föredrar kvällspass. Hitta den rutin som passar dig bäst, skriv in dina pass i kalendern och respektera dem som om de var viktiga jobbmöten.

8. På riktigt alltså, inga ursäkter
Om du ska vaska ett träningspass krävs en bra anledning. Som att din hund blivit sjuk eller att en nära släkting gått bort. ”Mycket på jobbet” är ingen fullgod ursäkt. Ibland tvingas du träna med baksmälla, ibland med en mindre skada. Då anpassar du dig efter det. Det viktigaste är inte hur hårt du tränar, utan att du verkligen dyker upp. Mer än någonting annat handlar detta med att bli vältränad om viljestyrka. Ingen känner egentligen för att träna. Man gör det ändå, för att det känns fantastiskt i kropp och själ när man nyduschad går därifrån.

Annons
Annons

9. Kontrollera magen
Du kan inte rå för om du sovit dåligt. Inte heller om du har problem hemma eller på jobbet. Men det gör dig ofokuserad på gymmet. Allt i livet kan inte kontrolleras. Något du däremot kan styra över är vad du stoppar i dig, och mitt råd är att inte äta stora måltider senare än tre till fyra timmar före ett träningspass. Det kommer du bara att få ångra.

10. Packa träningsväskan så fort du kommit hem
Innan du äter banan, innan du läser dina mejl, ska du packa väskan inför nästa pass. För tränandet tar aldrig slut. Formerna kanske varierar med åren men oavsett om du sysslar med kickboxning eller vattengympa ska du fortsätta och fortsätta – tills den dag du inte längre är med oss. Att packa träningsväskan så fort du kommit hem är en påminnelse om det.

Ricardo Toutparfait driver gymmet Yogastyrka på Grevgatan i Stockholm.

Annons