Annons

Heta trenderna på båtmässan – och Foppas kraftpaket

Det våras för båtfolket. Just nu pågår den 82:a båtmässan i Stockholm. Båtar för snabba turer eller dagsturer dominerar. Det är många kraftpaket, men besökarna lockas också av veteraner som Coronet och Folkbåt.

Under strecket
Publicerad
Foto: Lars Pehrson

Mässans största motorbåt – en Nordstar 47:a från Finland.

Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Mässans största motorbåt – en Nordstar 47:a från Finland.

Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

En jätte från Finland – för 9 miljoner

I år ställer 15 länder ut flera hundra båtar på Allt för Sjön, på Stockholmsmässan i Älvsjö. Avgjort störst utbud kommer från Finland som också kan stoltsera med mässans största motorbåt, en Nordstar 47:a med tre kabiner och tre däck. Enligt Tore Brännfors, vd för Nordstar Sverige, säljs så här stora båtar bara i enstaka exemplar i Sverige, men Nordstar har en bra marknad också i Norge och Ryssland. Räkna med närmare 9 miljoner kronor för ett sådant kvalitetsbygge, från Karleby i Österbotten.

Mässans största motorbåt – en Nordstar 47:a från Finland.
Mässans största motorbåt – en Nordstar 47:a från Finland. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Svenskt varv flörtar med Medelhavet

Bland motorbåtsjättarna på årets mässa, finns också den svenskbyggda Windy 46:an, från Västervik. Denna jätte som säljs för drygt 8 miljoner kronor, är ett kvalitetsbygge, för nordiskt klimat men också varmare vatten. Bara cirka fyra Windy 46:or tillverkas årligen. Klart är att detta varv i Västervik har hittat sin nisch med båtar som också säljs till Medelhavsländer. (En annan av Windy-varvets stoltheter är modellen SR52 som är en sorts kaxig tenderbåt à 12 miljoner kronor, dock inte utställd i Älvsjö i år).

Foto: Lars Pehrson

Veteraner som vinner i längden

Allt för Sjön är en mässa för alla. Alltså kan besökarna också beundra några av den enorma begagnatmarknadens klassiker. Till exempel dagmotorbåten Coronet som gjordes i 10 000 exemplar vid Botved Boats i danska Slagelse, 1956–1985. I dag är medlemsklubben kring Coronet en av Sveriges största, med 1 290 medlemmar. Även andra klubbar ställer ut sina klassiska smycken, som Fjordling och Firally – båtar som än i dag syns i skärgården.

Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Grön italienare litar till solen

Det allra mesta på Allt för Sjön gäller nya motorbåtar, av alla sorter. Ett udda exempel är Solliner, en solcellsdriven motorkatamaran som görs i Polen. Här talar vi om en relativt liten elmotor för sakta fart i skyddade vatten där man också kan ha nära till en elstolpe för att ladda batteriet. Solceller finns på taket.

Foto: Lars Pehrson

Foppas kraftpaket på 1 600 hästar

Anytec, som är delägt av Peter ”Foppa” Forsberg, ställer som vanligt ut sina ruffa, tuffa aluminiumbåtar som görs i Riga. Värstingen är modell 1221, ett kraftpaket med hela fyra utombordare à 400 hästkrafter, totalt 1 600. Räkna med en prislapp på över 4 miljoner kronor och du åker garanterat snabbt.

Klart är att aluminiumtrenden fortfarande är tung på mässan. Många vill ha en underhållsfri båt som mest är till för transport.

Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Gotlänning för över 3 miljoner

En av mässans världspremiärer kommer från gotländska Hoc Yatchs som nu lanserar en 33 fot lång, smäcker ”Cruiser” (bilden) som är fullproppad med styrteknik. Troligen ska denna Cruiser ställas ut även i Monaco senare i år, eftersom marknaden finns vid Medelhavet.

Hoc Yatchs som håller till på samma varv i Visby som förut Nimbus, visar även upp sin modell ”Explorer” som passar svenskt klimat. Många tycker nog att den är ovanligt snygg.

Både Cruiser och Explorer kostar en bit över 3 miljoner kronor.

Foto: Lars Pehrson

Finländska motorbåtar dominerar

Det går inte att besöka mässan utan att ge Finland en eloge. Sällan är dominansen från ett enda land så stor. Här en kaxig Aquador 35, följt av så många andra finländska motorbåtsmärken – Targa, Bella, Silver, Terhi, Flipper, Suvi med flera.

Foto: Lars Pehrson

Kaxig seglare – Swan 50 för Sandhamn

Finländarna håller sig faktiskt framme även med mässans största segelbåt, en Swan 50 i kolfiber från varvet i Jakobstad. Den lär göra uppåt 25 knop på undanvind, men så är det en lätt båt. Med prislapp på 10,5 miljoner kronor lär den nog betraktas som dagseglare av sin målgrupp köpare. Den blir kaxig värre att ha på Sandhamn och Marstrand, med fräscha övernattningskabiner för gastarna.

Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Charter som affärsidé

Ytterligare en segeljätte på mässan är en More 55, från More Boats med chartersegling i Kroatien. Med deplacement på 15,3 ton är detta också en atlantseglare. Det var när en grupp charterseglare inte hittade den båttyp som bäst passade kunderna, som man la sin egen beställning på ett varv i Kroatien. Det blev en egen båtmodell som också finns i 40 fot. Till affärsidén hör att den som köper en båt, får tillbaka intäkter om båten under ”ledig tid” får gå i charter, sommar i Medelhavet, vinter i Västindien.

Foto: Lars Pehrson

Folkbåten fyller 75 – firas på mässan

Allt för Sjön har också ställt ut en svensk segelklassiker. 2017 fyller Folkbåten 75 år, varför mässan ställer ut en nytillverkad Folkbåt i plast bredvid ett välvårdat exemplar i trä, ursprungligen seglad av skådespelaren Thor Modén. Det var redaren Sven Salén som utlyste en konstruktionstävling för en nordisk entypsbåt på 30-talet. När ingen vann, fick Tord Sundén i uppdrag att rita den första Folkbåten som sjösattes våren 1942 i Göteborg. Det finns i dag 4 000 folkbåtar, främst i Nordeuropa varav 1 300 i Sverige.

Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Nya specialsjökort för Sörmland

Som vanligt finns också en stor sektion för alla pryltokiga båtägare. Till exempel specialsjökort. Tack vare tvåmeterskurvor öppnar Hydrographica helt nya vatten för många skärgårdsseglare. I år tillkommer Landsort–Oxelösund i skala 1:10. Dessutom ges uppdaterade kort ut över Rödlöga, St Nassa och Långviksskär. Specialkort över vanligen gyttriga, grunda vatten, finns också för bland annat västra Orust och norra Vänern.

Foto: Lars Pehrson

Ordning och reda med franska påsar?

Bland årets prylar märks monterbara förvaringsfack för sittbrunnen. Det är franska Outils Ocean som syr förvaringspåsar i lättviktsmaterial, något som går hem hos kappseglare. Allt från lösa prylar till fall och vinschhandtag kan stoppas ner i dessa påsar som man med beslag monterar i sittbrunnen.

Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Foto: Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson

Räddningsstege i vikbart lättviktsmaterial

Räddningsstege, i vikbart lättviktsmaterial, att slänga i från båten är ytterligare en pryl som säljs på mässan. Det gäller förstås att båten inte går för fort om man är ensam ombord, annars ska man i princip kunna dra ner stegen i vattnet med en liten lina.

Foto: Lars Pehrson

Det ska vara huva på flytvästar

Off shore-regattorna har höjt standardkraven för flytvästarna de senaste åren. Nya flytvästar (från 2012) som bärs i havskappseglingar måste ha en huva så att den som ramlar i kan skydda ansikte och andningsvägar mot skum och fräsande vågor. Huva är alltså ett extra skydd vid hög sjö eller kraftigt brytande vågor. Moderna kappseglingsvästar blåser ju upp sig själva när man hamnar i vattnet, men det ska alltså finnas en ”spray hood” som rullas ut. Priserna för till exempel flytvästen Spinnlock ligger kring 3 000 kronor, berättar Pia Skoglund, Benn’s (bilden).

Foto: Lars Pehrson

”Hälften av stockholmarna har inte varit i skärgården”

Mässgeneralen Hanse Thorslund konstaterar att när hälften av stockholmarna fortfarande inte har varit i Stockholms skärgård, så det finns en rejäl marknad att bearbeta.

– Sverige är efter Finland världens mest båttäta land. Men det finns många som nog vill utöva båtliv på ett nytt sätt, konstaterar han.

Trenden från de senaste åren är fortfarande mer underhållsfria båtar, gärna snabba båtar, eller båtar som lämpar sig för dagsturer.

Den klassiska båtsemestern har ju konkurrens av nya semesterformer. Det märks tydligt att begagnatmarknaden fortfarande är en stor reservoar av klassiska familjebåtar som nytillverkarna knappast konkurrerar med. De många som har äldre båtar hittar förstås mängder av prylar på mässan. De äldre båtarna behöver ju då och då uppgraderas.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons