Annons

”Troligen två kemiska substanser i attacken”

Internationella sjukvårds- och hälsoorgan uppger att offren för den misstänkta kemvapenattacken i Khan Sheikhoun i Syrien visar tecken på att ha utsatts för en eller flera typer av stridsgas.

Under strecket
TT
Publicerad

En av de skadade efter den misstänkta kemvapenattacken i Syrien.

Foto: AP/TTBild 1 av 1

En av de skadade efter den misstänkta kemvapenattacken i Syrien.

Foto: AP/TTBild 1 av 1
En av de skadade efter den misstänkta kemvapenattacken i Syrien.
En av de skadade efter den misstänkta kemvapenattacken i Syrien. Foto: AP/TT

Åtta patienter på intensivvårdsavdelningen på Bab al-Hawa-sjukhuset i den syriska Idlib-provinsen har symptom som överensstämmer med exponering för nervgifter som exempelvis sarin, enligt medarbetare på Läkare utan gränser (MSF), som hjälpt personalen på sjukhuset. Bland symptomen finns sammandragna pupiller, muskelspasmer och ofrivillig tarmtömning

Minst ett 70-tal människor, varav ett 20-tal barn, uppges ha dödats i attacken på tisdagsmorgonen och många skadades. MSF har även besökt andra sjukhus där skadade vårdas och rapporterar bland annat att offren där luktar blekmedel, vilket är ett tecken på att de kan ha utsatts för klorgas.

MSF anser att det är "högst sannolikt" att de drabbade exponerats för minst två kemiska substanser.

Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är offrens symptom typiska för användning av stridsgas, som sarin. Dödsoffren hade enligt WHO inga yttre skador och dog efter att snabbt ha fått symptom som akuta andningssvårigheter, skriver Reuters.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons