Annons

”Tror inte passagerarna är beredda betala så mycket”

18 000 tur och retur. Det är vad resan till svenskfavoriten Bangkok egentligen borde kosta, enligt Naturskyddsföreningens beräkningar. Men hos flygbolagen är man skeptiska till både uträkningen och den kommande flygskatten.

Under strecket
Publicerad

Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TTBild 1 av 4

Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.

Foto: SvDBild 2 av 4

Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Foto: Thomas Cook Group Airlines/NorwegianBild 3 av 4

Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.

Foto: Urs FlueelerBild 4 av 4

Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.

Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TTBild 1 av 1
Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten.
Flera flygbolag kritiserar utformningen av den planerade flygskatten. Foto: Urs Flueeler, Gorm Kallestad/TT

SvD tog hjälp av Naturskyddsföreningen för att räkna på vad några av svenskarnas vanligaste flygrutter skulle kosta om flyget betalade lika mycket i miljöskatter och moms som annan verksamhet.

Resultatet: Priser uppemot det dubbla mot i dag. Stockholm-Bangkok skulle landa på 18 000 kronor i stället för dagens 10 000 kronor. Londonresan och vanliga pendlarsträckan Stockholm-Göteborg skulle bli dubbelt så dyra mot i dag.

De svenska rese- och flygbolagen vill helst inte kommentera Naturskyddsföreningens siffror. Apollos pressjour låter hälsa att charterbolaget inte har någon åsikt i frågan och att det är politikernas sak att kommentera. Hos Vings flygbolag Thomas Cook Scandinavia säger miljöchef Kim Hansen att det är mycket svårt att säga hur bolaget skulle påverkas av en liknande höjning av flygskatten.

Annons
Annons

Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.

Foto: SvDBild 1 av 2

Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Foto: Thomas Cook Group Airlines/NorwegianBild 2 av 2

Vi tycker att politikerna borde uppmuntra flygbolagen till att satsa på nya, moderna, bränsleeffektiva flygplan – det är faktiskt det som gör skillnad.

– Min reaktion är att det är ganska mycket de pratar om. Om priserna skulle höjas det till det dubbla är det bekymrande får man säga, både som resenär och för branschen. Om det skulle kosta dubbelt så mycket är det klart att det skulle få en påverkan på resenärerna. Men händer det får vi försöka agera utifrån det, säger han.

Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen.
Så här mycket skulle några vanliga flyglinjer kosta om flyget betalade lika mycket miljöskatter och moms som andra verksamheter. Källa: Naturskyddsföreningen. Foto: SvD

Flygbolaget Norwegian menar att det är för tidigt att säga vad som skulle hända om priserna steg till de dubbla. Enligt kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson skulle det kunna bli aktuellt att flytta flyglinjer.

– Jag tror inte att passagerarna är beredda att betala så mycket, man har vant sig vid att flyga billigt.

Norwegian har redan drabbats av den nationella flygskatt som införs första april, säger hon. En konsekvens är att nya rutten Karlstad-Alicante ställs in.

– Det blir inte hållbart att upprätthålla en sådan linje. Vi ser också framför oss att våra långlinjer direkt från Stockholm kommer att bli färre.

Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.
Kim Hansen, miljöchef på Thomas Cook och Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian. Foto: Thomas Cook Group Airlines/Norwegian
Annons
Annons

Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.

Foto: Urs FlueelerBild 1 av 1

Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian tycker att debatten om flyget och flygskatterna är snedvriden. Det finns en bild att flygbolagen inte gör något alls för att försöka minska utsläppen, säger hon.

– Sedan 2008 har Norwegian minskat utsläppen med 30 procent genom att hela tiden förnya flygplansflottan. Det är en enorm skillnad i utsläpp mellan gamla och nya flygplan. Vi tycker att politikerna borde uppmuntra flygbolagen till att satsa på nya, moderna, bränsleeffektiva flygplan – det är faktiskt det som gör skillnad.

Hon fortsätter:

– Som flygskatten är utformad i dag kostar det lika mycket att släppa ut mycket som att släppa ut lite. Egentligen är det mer ekonomiskt fördelaktigt att flyga omkring i gamla, halvfulla flygplan än i nya, moderna plan som är fulla – och därmed genererar mindre utsläpp.

Hos Norwegian tror man att flygskatten kommer att leda till ökade utsläpp när bolagen tvingas dra ned på direktlinjer:

– Det kommer ta längre tid att nå sin slutdestination, det kommer bli dyrare och det kommer att generera högre utsläpp då man inte längre kan flyga direkt till sin destination.

Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter.
Ett flyg till svenskarnas charterfavorit Thailand skulle kosta uppemot 20 000 kronor med mer omfattande miljöskatter. Foto: Urs Flueeler

Hos svenska flagskeppet SAS ser man ett problem med att flygskatten slår lika mot alla flygbolag – oavsett bolagets miljöarbete.

”Skatten slår lika hårt mot de bolag som optimerar varje flygning, vänder på varje sten för att minska utsläppen, investerar i dyra moderna flygplan som tankas med biobränsle, fyra gånger så dyrt – som mot de som kör gamla flygplan och inte har något miljöarbete alls”, kommenterar Fredrik Henriksson, presschef på SAS, via mejl.

Även Kim Hansen, miljöchef hos Thomas Cook, är kritisk till hur flygskatten fördelas. Resenärer som väljer bättre alternativ till semesterresan borde på något sätt kompenseras, säger han.

– Thomas Cook Scandinavia har de lägsta koldioxidutsläppen per passagerarkilometer du hittar i hela branschen, men det syns inte i flygskatten. Alla som reser med Ving får betala samma flygskatt som de som reser med andra flygbolag med mycket högre utsläpp.

Klimatkollen med Peter Alestigsvd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons