X
Annons
X
Recension

The girl in the spider’s web Trots fåniga intriger – nya Millennium en rush

"The girl in the spider’s web" är ett rakt actionraffel som många gånger liknar en Bondfilmsaudition. SvD:s Sebastian Lindvall bortser från den fåniga intrigen och låter sig svepas med i adrenalinrushen.

I stället för att konkurrera med Noomi Rapace och Rooney Mara om vem som kan spöka ut sig mest går Claire Foy mot en nedtonad gestaltning av Lisbeth Salander. Foto: Reiner Bajo/UIP
Läs mer om Veckans biofilmer

The girl in the spider’s web

Regi
Fede Alvarez
Manus
Jay Basu, Fede Alvarez, Steven Knight
Medverkande
Claire Foy, Sverrir Gudnason, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield

120 min. Från 15 år.

Betyg: 4 av 6

Så det är så här en Bondfilm av Park Chan-wook hade kunnat se ut? Bara att en sådan tanke infinner sig tyder på att filmatiseringen av David Lagercrantz omtalade, relativt fristående uppföljare till Stieg Larssons "Millennium"-trilogi gör något rätt.

Det är lätt att beundra det skandinaviska vinterinfernots minimalistiska skönhet. Men historien i "The girl in the spider's web", där jakten på kärnvapenkontroll kopplas till Lisbeth Salanders trasiga barndom, drar ibland åt intriger så daterade att de verkar ha glömts bort i frysboxen sedan tiden då Sean Connery hanterade kalla kriget i "Åskbollen" (1965).

Regissören Fede Alvarez (nyinspelningen av "Evil dead" och skräckthrillern "Don’t breathe") njuter av att spilla blod och kräk och tårar på kylig marmor- och betongscenografi. Filmens öppna golvytor, höga tak och stilrena dekor doppas i en grågrön färgskala som känns igen från David Finchers "The girl with the dragon tattoo".

Annons
X

Precis som Fincher är Alvarez en filmare vars bestämda, kyliga och strikt kontrollerande regi, med ett gott öga till metodiska enstöringar, trivs i den digitala estetiken. Tekniken är som skräddarsydd för att ansluta till Salanders hackeregenskaper. Dessa används flitigt när hon tar sig in i webbkameror, skrivare och bilsäkerhetssystem för att kommunicera med allierade och vinna fördelar mot fysiskt överlägsna motståndare (varav en spelas av Claes Bang, från "The square", som utrustats med blonderat hår, blåa linser och kulsprutor).

Efter reklamen visas:
The girl in the spiders web

Å ena sidan är "The girl in the spider’s web" ett rakt actionraffel med sexiga skurkar som hämtade från en fjärde "Matrix"-film, å andra sidan görs överraskande rörande porträtt av Lisbeth Salander och journalisten Mikael Blomkvist.

I stället för att konkurrera med Noomi Rapace och Rooney Mara om vem som kan spöka ut sig mest går Claire Foy ("The crown") mot en nedtonad, osminkad gestaltning som tjänar berättelsens hjärtskärande upplösning. Tvåfaldigt Guldbaggebelönade Sverrir Gudnason (senast sedd i "Borg") har inga problem med att spela andrafiol till antihjältinnan som redan vid filmens start är känd hos publiken, polisen, ryska maffian och Blomkvists läsare.

Sverrir Gudnason är den nya Mikael Blomkvist. Foto: Reiner Bajo/UIP

Förförståelsen gör att Alvarez kan vrida upp tempot direkt med ett rejält tryck i tidiga actionsekvenser. Bäst är jaktscenerna där Salander åker motorcykel medan kameran beter sig som en våghalsig paparazzofotograf som zoomar in, zoomar ut och testar skeva vinklar.

Visst, många gånger liknar det en Bondfilmsaudition. Möjligen att Alvarez roas för mycket av att skapa audiovisuella rusmedel av giftsprutor, sönderskurna ansikten och häftade köttsår för att falla det eleganta Bondlägret i smaken. Samtidigt är det just krocken mellan kostymklätt 007-komplex och sadistiska latexlekar som ger upphov till filmens uppfriskande adrenalinrush.

Annons
X
Annons
X

I stället för att konkurrera med Noomi Rapace och Rooney Mara om vem som kan spöka ut sig mest går Claire Foy mot en nedtonad gestaltning av Lisbeth Salander.

Foto: Reiner Bajo/UIP Bild 1 av 2

Sverrir Gudnason är den nya Mikael Blomkvist.

Foto: Reiner Bajo/UIP Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X