Annons

Trots raset – Norwegian längre från ”avgrunden”

Boeings stora problem med 737 Max har slagit hårt mot Norwegian som fått ställa sina nya Boeingplan på marken.
Boeings stora problem med 737 Max har slagit hårt mot Norwegian som fått ställa sina nya Boeingplan på marken. Foto: Johan Nilsson/TT

Norwegian rasade på Oslobörsen på onsdagen. Men analytiker anser att flygbolagets sparpaket är på rätt väg – och att nya bud mycket väl kan dyka upp.

Under strecket
Publicerad

Finanschefen Geir Karlsen har tills vidare fått ta över som vd för Norwegian efter att Bjørn Kjos slutat.

Foto: Terje Pedersen/TTBild 1 av 1

Flygbolaget Norwegian var stor förlorare på Oslobörsen på onsdagen. På eftermiddagen var aktien ned över 11 procent efter beskedet att flygbolaget dragit in 2,5 miljarder norska kronor genom att ge ut nya aktier och ett nytt obligationslån. Det är tredje gången på mindre än två år som bolaget tvingats be ägarna om mer pengar.

Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank, menar att Norwegian agerar för att hålla sig från vad han kallar den finansiella avgrunden.

– I flygindustrin kan det svänga riktigt mycket, både positivt och negativt. Den som då har för lite avstånd till avgrunden riskerar att knuffas ut över stupet.

Enligt Norwegians ledning har bolaget nu fått in så mycket pengar att man klarar sig under hela nästa år. Analytikern Jacob Pedersen är i grunden också positiv till de omfattande saneringar av bolagets ekonomi som flygbolagets ledning är igång med.

– De driver på med sitt besparingsprogram och allt det som de själva kan göra någonting åt utför de faktiskt riktigt bra. Men Norwegian står också inför alla de externa problem som hela flygbranschen brottas med, säger Jacob Pedersen.

Annons
Annons

Finanschefen Geir Karlsen har tills vidare fått ta över som vd för Norwegian efter att Bjørn Kjos slutat.

Foto: Terje Pedersen/TTBild 1 av 1

Ett ökat oljepris skulle exempelvis slå hårt mot flygbolagen. Men framför allt handlar oron om hur den allmänna ekonomin utvecklas.

Flygandet är tätt kopplat till om privatresenärer och företagskunder är oroliga över den ekonomiska utvecklingen eller inte.

– Alla som ser på indikatorer över världsekonomin inför 2020 är bekymrade. Så jag kan inte säga om det som Norwegian nu gjort räcker. Det hänger på om de externa problemen blir större eller mindre under de kommande kvartalen, säger Jacob Pedersen.

För Norwegian har det varit snabba förändringar de senaste åren. Bolaget växte länge i rekordfart och skaffade mängder av nya plan.

Men det är dyrt att växa snabbt och bolaget drog på sig stora skulder som nu är uppe på 62 miljarder norska kronor. Dessutom drabbades Norwegian i år av ett rejält bakslag när bolagets nya plan Boeing 737 Max fick flygförbud.

För att hantera problemen har Norwegian sålt flygplan, dragit ned på flygrutter, sålt sin andel i Norwegian bank och slutit avtal med ett kinesiskt bolag som gör att man slipper undan 1,5 miljarder dollar i investeringar för nya plan. Flygbolaget håller också på att sänka kostnaderna med 2 miljarder kronor och har bytt ut både vd och styrelseordförande.

Norwegians problem har även fått andra bolag intresserade av ett uppköp. IAG, som äger flygbolagen British Airways och Iberia, lade ett bud förra våren och det fick Norwegians börskurs att nå upp mot 175 kronor per aktie.

Finanschefen Geir Karlsen har tills vidare fått ta över som vd för Norwegian efter att Bjørn Kjos slutat.
Finanschefen Geir Karlsen har tills vidare fått ta över som vd för Norwegian efter att Bjørn Kjos slutat. Foto: Terje Pedersen/TT

Efter att Norwegians ledning avvisat budet har osäkerheten kring bolaget varit fortsatt stor och aktien har nu fallit tillbaka mot 40 kronor. Något som möjligen kan öppna för nya uppköpsförsök.

– Norwegians ledning har tydligt visat att man inte vill bli uppköpt. Men jag är helt säker på att om ägarna blir intresserade av att sälja så finns det många i Europa som är intresserade, säger Jacob Pedersen.

Han pekar bland annat på att IAG återigen kan vara lockade. Detsamma gäller Norwegians samarbetspartner, lågkostnadsbolaget Easyjet.

Intresset bygger framför allt på att Norwegian lyckats bygga upp en mycket stark ställning när det gäller att flyga långdistans till USA.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons