Annons

Lovade stort – nu har Volvo svårt att leverera elbilar

Samtidigt som kunderna skriker efter elbilar har Volvo Cars svårt att leverera. Frågan är extra känslig då företaget sommaren 2017 slog på stora trumman och lovade just att elektrifiera sina bilar redan 2019.

Under strecket
Publicerad

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar satsningen på elbilar sommaren 2017.

Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 2

Håkan Samuelsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 2

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar satsningen på elbilar sommaren 2017.

Foto: Anders Ahlgren Bild 1 av 1
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar satsningen på elbilar  sommaren 2017.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterar satsningen på elbilar sommaren 2017. Foto: Anders Ahlgren

Elektrifieringen ändrar bilindustrin i grunden och kunderna styr snabbt mot elbilar. Nya ”folkteslan” Tesla Model 3 seglade upp som USA:s mest sålda premiumbil alla kategorier förra året.

Detta vet alla toppchefer för bilföretag. Också Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

För Volvo Cars handlar det inte bara om att sälja bilar utan också att hålla ett stort vidlyftigt löfte.

Sommaren 2017 samlade bolaget pressen och vd Håkan Samuelsson berättade stolt att alla nya Volvomodeller 2019 skulle vara utrustade med elmotor: antingen renodlade elbilar, laddhybrider eller så kallade mildhybrider (mildhybrid som får en bensinbil att komma ner till en dieselbils förbrukning).

Men när SvD för ett par veckor sedan provkörde den helt nya Volvo V60 Cross Country fanns den enbart med dieselmotor.

Annons
Annons

Håkan Samuelsson.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

När Håkan Samuelsson på torsdagen mötte journalister var han efterklok.

Har du lovat för mycket?

– Vi sade att alla nya bilar lanserade från och med 2019 kommer att vara elektrifierade, säger Håkan Samuelsson och pekar på att V60 Cross Country lanserats på senhösten 2018, även om den stora kundlanseringen och provkörningen var 2019.

Jag har inget dåligt samvete att vi lovat för mycket.

Men även innan dess tycks Volvos elektrifiering halta. När den populära lillsuven XC40 lanserades hösten 2017 fanns bara fossila bilar. Som SvD kunde avslöja blev introduktionen av laddhybridversion kraftigt försenad. Den kommer först nu ut på marknaden.

– Jag har inget dåligt samvete att vi lovat för mycket, säger Håkan Samuelsson.

Men han är ändå självkritisk:

– Vi skulle naturligtvis vilja göra elektrifieringen mycket, mycket snabbare, men utgångspunkten var att vi var ett företag som gjorde en halvmiljon bilar med 90 procent dieselmotorer. Jag har en ambitiös plan och sa också att 50 procent ska vara elektrifierade bilar 2025 och resten hybrider på något sätt.

Faktum kvarstår: På den nyast lanserade bilen, V60 Cross Country säger man på Volvo PR-avdelning att det inte ens finns en plan för när den ska komma som laddhybrid. De kan heller inte svara på när den kommer i mildhybridutförande.

Håkan Samuelsson.
Håkan Samuelsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Annons
Annons

Du har helt rätt. Elektrifierade bilar är väldigt efterfrågade och populära.

Volvos första renodlade elbil kommer inte att börja tillverkas förrän 2020 och väntetiderna på laddhybrider på övriga modeller är upp mot 6 månader.

Samtidigt är trenden tydlig: Bara i januari tiofaldigades Sveriges elbilsförsäljning upp till nära 1 100 bilar jämfört med ett år tidigare.

Kunderna vill ha elektrifierat och ni kan inte leverera. Varför det?

– Det beror på att det är en stor omställning, produktionskapacitet och tillgång på batterier. I fjol sålde vi runt 40 000 laddhybrider – men vi kunde ha sålt fler. I år kommer vi att göra det. Vi har ökat kapacitet enligt den plan vi har.

Han tar sats.

– Men du har helt rätt. Elektrifierade bilar är väldigt efterfrågade och populära.

Har du lovat för mycket när det gäller elektrifiering?

– Jag skulle också vilja vara mycket snabbare med elektrifiering och att batteritillverkarna skulle leverera batterier snabbare. Vi kommer att ta steg varje år.

Så är är svaret ja eller nej?

– Det vi sagt om elektrifiering är vi på väg att realisera.

Håkan Samuelsson erkänner samtidigt att det är lönsamt att fortsätta att sälja bensin- och dieselbilar.

– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar.

Den absolut största kostnaden i en elbil är batterier. Volvo Cars vd öppnar för att samarbeta med svenska Northvolt som planerar att bygga en batterifabrik i Skellefteå.

– De är sedan länge ett alternativ för våra bilar i Europa. Vi har inte valt leverantör men återkommer om det. I Kina letar vi leverantörer ihop med Geely.

Volvo Cars resultat för 2018 var en blandad kompott. Å ena sidan omsatte Sveriges andra största bolag rekordhöga 252,7 miljarder kronor på helåret och försäljningen ökade starkt. Men rörelsemarginalen sjönk till 5,6 procent.

– Jag är inte helt nöjd med det finansiella resultatet. Marginalen ska upp till våra tyska konkurrenters nivå.

Volvo fick även kritik sedan personalbonusen, som är ett vinstdelningssystem, drogs in för 2018. Håkan Samuelsson förklarade beslutet med att marginalerna hade varit för låga. Men på en direkt fråga från SvD gjorde han samtidigt klart att det inte var aktuellt att dra ner på sin egen bonus.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons