X
Annons
X

Slippa bensinskatten – så mycket kostar det

Foto: Emma-Sofia Olsson

Du har tröttnat på dyr bensin och vill slippa skatten. Det är lätt ordnat – men tyvärr kommer det att kosta. De flesta skattebefriade bränslen är lika dyra eller dyrare än bensin vid pumpen. Vill du gå över till el finns inga billiga bilar.

Publicerad
Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Del 1 av 5

undefined
Foto: Anders Wiklund/TT

Energi och miljöskatter står för nästan hälften av bensinpriset. Det har medlemmarna i Bensinupproret 2.0 inte varit sena att påpeka.

Det finns skattebefriade alternativ, men tyvärr är de alternativa bränslena så dyra att producera att det sällan blir en lönsam affär att byta.

SvD Näringsliv har tillsammans med organisationen M Sveriges (tidigare Motormännen) tekniska expert Carl-Erik Stjernvall kartlagt alternativen för dig som vill minimera skatten.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Del 2 av 5

HVO Diesel – bara att tanka

undefined
Foto: Tomas Oneborg

Det enklaste sättet att slippa skatten är HVO 100 diesel, som är en syntetiskt framställd diesel gjord på bland annat slakteriavfall. Fördelen är att HVO 100 har i stort sett samma egenskaper som fossil diesel, så bilen går lika långt på en tank. Den fungerar dessutom i många befintliga bilar utan modifiering.

Problemet är att HVO 100 är dyrt. Trots skattebefrielse är bränslet lika dyrt eller till och med dyrare än fossil diesel vid pumpen.

Pris: Jämförbart med fossil diesel.

Tillgänglighet: Finns på runt 100 mackar i landet, men är svårt att hitta längre norrut.

Fungerar med: Många dieselbilar utan modifiering.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Del 3 av 5

Etanol E85 – billigt men inte effektivt

undefined
Foto: Tomas Oneborg

Det miljöbränsle som finns på flest platser i landet är E85. Det består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Energi och miljöskatter utgår bara på bensindelen, så helt skattebefriad är den inte.

Fler bensinalternativ är på gång. ETBE är en syntetisk bensin som är under utveckling, och som kommer att ge samma fördelar som HVO, men också ha ungefär samma prisbild.

Pris: Kostar drygt 12 kronor per liter, men eftersom bränslet är mindre effektivt än bensin blir kostnaden per mil nästan lika hög.

Tillgänglighet: Finns på bensinmackar i hela landet.

Fungerar med: Bilar som är anpassade för E85. Dessa är lätta att hitta begagnade till låga priser.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

Del 4 av 5

Gas – svårt att hitta tankställen

undefined
Foto: Claudio Bresciani/TT

Gas finns i två varianter som är skattebefriade, biogas och vätgas. Tekniskt skiljer de sig åt en hel del. Biogasen kan precis som den fossila naturgasen driva en vanlig bensinmotor, vilket har den stora fördelen att du kan tanka bensin som backup om det inte finns gas.

Vätgas driver en bränslecell som i sin tur driver en elmotor.

Pris: Milkostnaden för biogas är jämförbar med diesel, enligt organisationen M Sverige. Vätgas är enligt organisationen Vätgas Sverige något billigare än bensin att tanka.

Tillgänglighet: Biogas kan tankas på över 180 platser, men är svårt att hitta i glesbygden. Vätgas kan bara tankas på fyra platser i hela landet, ingen av dem norr om Gävle.

Fungerar med: Bilar anpassade för gasdrift.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

Del 5 av 5

El – dyr bil men billig i drift

undefined
Foto: Henrik Montgomery/TT

Egentligen passar elbilen inte riktigt in i den här sammanställningen, eftersom el faktisk är belagt med energiskatt. Å andra sidan är el det i särklass billigaste bränslet. Att ladda elbilen hemma ger en kostnad på ett par kronor per mil.

Det finns två utmaningar. Laddinfrastrukturen är fortfarande långt ifrån utbyggd. Den som vill pendla till jobbet i en elbil vill förmodligen ha möjlighet att ladda bilen under dagen.

Och så har vi det där med inköpspriset. Elbilar är fortfarande väldigt dyra, i vart fall om alternativet är en några år gammal bensin eller dieselbil.

Pris: Kostar cirka 2–3 per mil, beroende på var man laddar. Vid snabbladdning kan det dock bli betydligt dyrare.

Tillgänglighet: El finns överallt, men tyvärr inte laddstolpar som har kapacitet att snabbladda elbilen.

Fungerar med: Elbilar. De flesta som bor utanför storstäderna och vill ersätta en bensinbil behöver ett batteri på 40 KWH. Småbilen Renault Zoe går att hitta 3 år gammal för runt 150 000 kronor, men då tillkommer batterihyra på mellan 700 och 1 000 kronor per månad.

Moderna laddhybrider kan gå drygt 5 mil på en laddning, men begagnat ligger en 3 år gammal sådan fortfarande en bit över 200 000 kronor.

Tesla dominerar marknaden för den som vill ha riktigt lång räckvidd. Begagnatpriserna börjar på en halv miljon kronor. Priserna väntas dock sjunka när Tesla Model 3 kommer ut på marknaden.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X