Annons

Trumps order överraskade SAS: ”Försöker få kontroll”

SAS vd Rickard Gustafson.
SAS vd Rickard Gustafson. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Krisen för SAS och Norwegian förvärras rejält när president Donald Trump stoppar flygresor till USA.

Under strecket
Publicerad

SAS backade över 10 procent på börsen på torsdagen.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 3

President Donald Trump har infört ett stopp för flygtrafiken från Europa till USA.

Foto: Doug Mills/APBild 2 av 3

Coronakrisen slår brett mot flyget och Lufthansa överväger att ställa sina superjumboplan på marken.

Foto: Michael Probst/APBild 3 av 3

Norwegian ställer in 4 000 flygningar och permitterar uppemot hälften av personalstyrkan. Beskedet kom på torsdagseftermiddagen.

– Det här är en kritisk situation för Norwegian, och vad vi gör i eftermiddag är att vi går ut och avbokar 4 000 flygningar – både på långa avstånd och inhemska nätverk i Norge och Europa, säger Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på Norwegian, till NRK .

Coronavirusets snabba spridning har satt hård press på flygbolagen som fått se hur passagerarna tackar nej till att flyga. På torsdagen skruvades det åt än mer efter att den amerikanska presidenten Donald Trump tog till drastiska åtgärder.

Från natten mellan fredag och lördag blir det i 30 dagar nästan tvärstopp för flygtrafiken mellan USA och Europa. Alla som under de två senaste veckorna varit i Sverige eller de 25 övriga europeiska länder som ingår i Schengensamarbetet får inte komma in i USA.

Undantagna är i princip bara amerikanska medborgare som får flyga in till vissa utvalda flygplatser i USA. Stoppet berör heller inte flygningar mellan Storbritannien/Irland och USA.

Annons
Annons

SAS backade över 10 procent på börsen på torsdagen.

Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 1

Beskedet kom helt överraskande. Även för de skandinaviska flygbolagen SAS och Norwegian.

– Nu försöker vi få kontroll över situationen. Vi flyger som vanligt i dag (torsdag) och på fredag. Vi får återkomma till hur det blir sen, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS.

SAS backade över 10 procent på börsen på torsdagen.
SAS backade över 10 procent på börsen på torsdagen. Foto: Johan Nilsson/TT

En viktig fråga blir till exempel om flygbolagen kommer att flyga tomma plan till USA för att hämta hem passagerare som är inbokade på flygningar från och med lördag.

Donald Trumps beslut fick flygbolagsaktierna att falla brant på torsdagen. Och då hade de ändå gått ned kraftigt redan tidigare på grund av coronavirusets effekter.

SAS var till exempel ned med över 10 procent på torsdagen och Norwegian backade drygt 20 procent. Det innebär att Norwegian, som haft problem långt innan coronaviruset slog till, på ett år nu backat från omkring 55 kronor per aktie till 7 kronor per aktie.

Men de två skandinaviska bolagen hade gott sällskap av rader av andra flygbolag. Air France-KLM, (IAG) British Airways/Iberia, Finnair, Easyjet backade alla.

Det gjorde även stora Lufthansa som nyligen kom med beskedet att bolaget tar bort upp emot halva sin kapacitet genom att ställa mängder av plan på backen.

Lufthansa tittar bland annat på att ta sina stora superjumboplan, Airbus A380, ur tjänst. De används normalt för långflygningar till USA och Asien.

Annons
Annons

President Donald Trump har infört ett stopp för flygtrafiken från Europa till USA.

Foto: Doug Mills/APBild 1 av 2

Coronakrisen slår brett mot flyget och Lufthansa överväger att ställa sina superjumboplan på marken.

Foto: Michael Probst/APBild 2 av 2
President Donald Trump har infört ett stopp för flygtrafiken från Europa till USA.
President Donald Trump har infört ett stopp för flygtrafiken från Europa till USA. Foto: Doug Mills/AP

Donald Trumps besked slår extra hårt mot bolag som Air France-KLM och Lufthansa som till stor del lever på sina många långflygningar.

SAS och Norwegian har förhållandevis få flygningar över Atlanten. Men eftersom det är långa flygningar ger de ändå stora intäkter. Långflygningarna står exempelvis för omkring en fjärdedel av SAS försäljning.

– Vi har sett en dramatisk minskning av efterfrågan och nu kommer ytterligare en sak, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Den amerikanska presidentens beslut skapar även oro hos flygfacken. SAS har till exempel redan inlett förhandlingar om att anställda ska gå ned i arbetstid och få lägre lön.

– Det här är ytterst allvarligt för europeisk luftfart. Nu måste regeringar och myndigheter gå in och hjälpa till, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för de svenska piloterna på SAS.

Han gör också klart att piloterna är öppna för flexibla lösningar som kan underlätta för SAS under krisen. Framför allt handlar det om justeringar i arbetstid.

Coronakrisen slår brett mot flyget och Lufthansa överväger att ställa sina superjumboplan på marken.
Coronakrisen slår brett mot flyget och Lufthansa överväger att ställa sina superjumboplan på marken. Foto: Michael Probst/AP

Kan det bli aktuellt med varsel?

– Det finns i dag inga varsel lagda men vi utesluter inte att det blir så, säger Wilhelm Tersmeden.

Han bekräftar därmed den bild som SAS-chefen Rickard Gustafson nyligen gav i en intervju med SvD.

Donald Trumps beslut påverkar även de stora amerikanska flygbolagen som har gott om flygningar över Atlanten. Kritiken mot beslutet var stundtals också hård.

– Den här åtgärden kommer att slå extremt hårt mot de amerikanska flygbolagen, deras anställda och resenärerna, säger Nicholas E. Calio, chef för de amerikanska flygbolagens intresseorganisation Airlines for America, i en skriftlig kommentar.

Den amerikanska kabinpersonalens organization AFA-CWA var än mer kritisk. Chefen Sara Nelson beskrev det som att presidentens besked bara kommer att öka den panik som redan sprids.

– Den motstridiga informationen gör bara krisen värre, kommenterar Sara Nelson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons