Annons
Kommentar

Clemens Poellinger:Tryggt val av chef – men visst bagage saknas

Konsthistorikern Gitte Ørskou
Konsthistorikern Gitte Ørskou Foto: Christine Olsson/TT

Danska Gitte Ørskou blir ny intendent för Moderna museet i Stockholm. Därmed har museet fått en chef med lång museierfarenhet och ett inkluderande ledarskap – men möjligen utan internationella kontakter med konstnärer i samtidskonstens yttersta framkant.

Under strecket
Publicerad

Gitte Ørskou presenterades av Amanda Lind i den omhängda delen av museets samlingar med kvinnliga pionjärer.

Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1

Så kom alla spekulationer på skam. Ingen av de på Stockholms konstscener ofta nämnda svenska stalltipsen Sara Arrhenius, Maria Lind eller Magdalena Malm blir ny överintendent för Moderna museet. Inte heller ett sent rykte om Tone Hansen, chef för norska Henie Onstad Kunstsenter, infriades. I stället presenterade kulturminister Amanda Lind på torsdagen överraskande danskan Gitte Ørskou som ny Modernachef.

Att det skulle bli en kvinna tycktes glasklart från första stund, verkligen på hög tid efter en lång räcka av manliga museichefer. Könsaspekten underströks också mer eller mindre subtilt av valet av lokal för kulturministerns och museets presskonferens. Ett rum i Modernas helt nyligen omhängda samlingar som har kvinnliga pionjärer inom konsten som tema.

Det är inte bara den trygga danska diktionen och utstrålningen som gör att Gitte Ørskou känns som ett stabilt val. Född 1971, med en gammeldags fin magisterexamen i konsthistoria bakom sig, arbetar hon sedan 20 år i museivärlden. Hon har bland annat varit curator på Aros Kunstmuseum i hemstaden Århus och bland annat ansvarat för utställningen i den danska paviljongen på Venedigbiennalen. Sedan 2009 är hon chef för det relativt lilla, men mycket fina Kunsten Museum of Modern Art Aalborg på norra Jylland. Ett museum som minst lika mycket som för sitt innehåll är känt för sin byggnad, ritad av Alvar Aalto med assistenter.

Annons
Annons

Gitte Ørskou presenterades av Amanda Lind i den omhängda delen av museets samlingar med kvinnliga pionjärer.

Foto: Christine Olsson/TT Bild 1 av 1

Som ordförande för Statens Kunstfond, Danmarks motsvarighet till Kulturrådet är hon väl förtrogen med byråkrati och att handskas med politiker. Hon visade sig vara en stridbar ordförande som tagit plats i medier och offentlig debatt för att försvara kulturens plats, inte minst mot Lars Løkke Rasmusens nu avgångna regering. ”De konservativa hade en gång en kulturpolitik, men nu tycks de ha förlagt den i innerfickan på en tweedkavaj”, skrev hon senast i mars i Politiken under rubriken: ”När jag gick på museum som barn gick de vuxna bakom mig och hyschade, i dag är det politikerna”.

Gitte Ørskou presenterades av Amanda Lind i den omhängda delen av museets samlingar med kvinnliga pionjärer.
Gitte Ørskou presenterades av Amanda Lind i den omhängda delen av museets samlingar med kvinnliga pionjärer. Foto: Christine Olsson/TT

I mötet med medierna under torsdagen betonade kulturministern den nya Modernachefens inkluderande ledarskap. Så har då Sveriges två främsta konstmuseer, Nationalmuseum – med finska Susanna Pettersson – och Moderna museet fått var sin kvinnlig chef rekryterad från Norden. Därmed torde den krock med den svenska mindre hierarkiska företagskulturen som tidigare internationella rekryteringar råkat ut för kunna undvikas.

Gitte Ørskou själv prickade in alla rätt på pressmötet med idel vackra ord:

– Moderna museet är ett av världens viktigaste museer för modern och samtida konst. Under hela min karriär har jag fokuserat på att bygga broar mellan konst och människor. Min motivation är att beröra, förflytta och engagera alla slags människor med konstens kraft.

– Jag är primärt fokuserad på publiken, även dem utan förutsättningar och bildning, och ser en stor potential i mötet mellan människor och konst.

Vad saknas då? Sådant som Sara Arrhenius eller Maria Lind kunde ha bidragit med. Internationella kontakter med konstnärer i samtidskonstens yttersta framkant och några riktiga spjutspetsutställningar i bagaget. Kanske även den konstteoretiskt skolade polityr som är närmast obligatorisk i dag. Men allt detta är kompetens som finns bland Modernas proffsiga intendenter.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons