Annons

Tufft för klädbranschen: ”Bolag kommer gå under”

Det lyser rött för modeaktierna. Samtliga har haft en dyster utvecklingen på börsen det gångna året. Problemen är många för bolagen och värre kan det bli om vi hamnar i en lågkonjunktur.

– Alla kommer inte att lyckas ställa om, säger Maria Landeborn, sparekonom.

Under strecket
Publicerad

H&M fick sig en rejäl törn för drygt ett år sedan, och ännu har aktien inte återhämtat sig. Efter en uppgång under hösten, som sedan raderades, står aktien på minus 17 procent.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 2

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 2

H&M fick sig en rejäl törn för drygt ett år sedan, och ännu har aktien inte återhämtat sig. Efter en uppgång under hösten, som sedan raderades, står aktien på minus 17 procent.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
H&M fick sig en rejäl törn för drygt ett år sedan, och ännu har aktien inte återhämtat sig. Efter en uppgång under hösten, som sedan raderades, står aktien på minus 17 procent.
H&M fick sig en rejäl törn för drygt ett år sedan, och ännu har aktien inte återhämtat sig. Efter en uppgång under hösten, som sedan raderades, står aktien på minus 17 procent. Foto: Tomas Oneborg

Att äga klädbolagsaktier är riktigt dystert. Det spelar i princip inte någon roll vilket bolag man tittar på. Det lyser rött – illrött. Och det oavsett om man tittar på utvecklingen under ett halvår, ett år eller fem år står aktierna på minus.

Kappahls aktie har nära på halverats de senaste sex månaderna, och MQ:s aktie har backat 30 procent, Odd Molly är ned 41 procent och Retail and brands har tappat 24 procent de senaste halvåret. Även finska Stockmann, som bland annat äger Lindex och är noterade i Helsingfors, har haft en negativ utveckling. På sex månader är aktien ned 56 procent och på ett år är nedgången 59 procent.

– Bolag som Stockman, Kappahl, MQ har problemet att sko- och klädförsäljning viker i butik, handeln sker online, och konkurrensen har ökat när kunderna i stället kan beställa fraktfritt från hundratals andra, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Annons
Annons

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

Det kommer att vara väldigt tufft.

Och någon ljusning är inte i sikte. Dessa bolag har ett stort omställningsarbete framför sig och kommer tvingas stänga ned olönsamma butiker som tappar kunder.

Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.
Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank. Foto: Allis Nettréus

– Alla kommer inte att lyckas, omställningen handlar mycket om att försöka växa online och då gäller att ha ett bra erbjudande. Det kommer att vara väldigt tufft, säger Maria Landeborn.

Trots att vi nu befinner oss i en högkonjunktur har omställningen redan varit påfrestande för många aktörer. Förra veckan gick Best of Brands i konkurs.

Vad händer om vi kommer in i en lågkonjunktur?

– Det blir ännu värre. Det blir tuffare när folk håller hårdare i plånböckerna, och arbetslösheten ökar. Risken är att försäljningen går ned ännu mer än vad den redan har gjort.

En lågkonjunktur med färre shoppingsugna kunder skulle givetvis även drabba de renodlade e-handlarna.

För ett år sedan var synen på onlinehandlare som Zalando, Boozt, Asos med flera på topp. Bolagen var högt värderade. Nu är läget ett annat. Aktiekurserna pekar inte längre upp. På ett år har Stockholmsnoterade Boozt gått ned med 42 procent, även Zalando och Asos har gått ned.

– Det har kommit negativa nyheter, Boozt vinstvarnade efter sommaren och marknaden började fundera över kostnader för fria returer och hur mycket varor som kunder skickar tillbaka, säger Maria Landeborn och påminner om Asos vinstvarning i december som ledde till kursslakt, aktien gick ned 35 procent på en dag.

Annons
Annons

I många fall har man prioriterat tillväxt framför lönsamhet.

– Asos drog med sig andra handelsbolag som exempelvis H&M och tyngde hela sektorn i Europa.

Maria Landeborn menar också att oron för en försämrad konjunktur drabbar tillväxtbolag som varit väldigt högt värderade hårt.

– När man börjar oroa sig för tillväxten blir effekten på kursen väldigt stor, även om förväntningarna bara skruvas ned lite grann. Man vill inte betala lika mycket för tillväxt om man tror att den kan vara svår att hålla upp.

En fråga är också hur länge onlineaktörerna kan växa så mycket som de redan har gjort och vilka som kan växa vidare på ett lönsamt sätt. I många fall har man prioriterat tillväxt framför lönsamhet, konstaterar Landeborn.

H&M fick sig en rejäl törn för drygt ett år sedan, och ännu har aktien inte återhämtat sig. Efter en uppgång under hösten, som sedan raderades, står aktien på minus 17 procent.

Vissa bolag kommer att gå under.

– Ryktet om ett utköp från börsen kom igång i höstas och lockade köpare i spekulation, det spädde på en uppgång. Men sedan har detta gått under radarn efter all oro för handelskrig, räntor och konjunkturoron, säger Maria Landeborn.

Vad är ditt råd till småspararen, ska man undvika klädaktierna?

– Det är en sektor jag känner mig tveksam till. Det är hård konkurrens, svårt med butiker och även svårt för onlinehandlarna som har svag lönsamhet. Vissa bolag kommer att gå under, men det är svårt att i förväg säga vilka som klarar sig.

Kursutveckling för klädbolagsaktier

BolagUtveckling 6 månaderUtveckling 1 årUtveckling 5 år
Kappahl- 48 %- 50 %- 57 %
MQ- 30 %- 64 %- 59 %
Odd Molly- 41 %- 58 % - 79 %
Retail and brands- 24 %- 35 %- 55 %
Stockmann B- 56 %- 59 %- 85 %
Boozt- 36 %- 42 % ej börsnoterat då
Börssiffror från onsdag 16 jan
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons