Annons

Mikael Törnwall:Tufft för Telia att förklara TV4-affären

Var gör 10 miljarder mest nytta? Telia Companys ordförande Marie Ehrling har den inte helt enkla uppgiften att förklara för sina aktieägare att det är genom att köpa TV4 – och inte att dela ut pengarna till ägarna.

Under strecket
Publicerad

Telia Companys ordförande Marie Ehrling.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Telia Companys ordförande Marie Ehrling.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Telia Companys ordförande Marie Ehrling.
Telia Companys ordförande Marie Ehrling. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Kritiken har inte låtit vänta på sig mot Telia Companys planer på att köpa Bonnier Broadcasting. I den offentliga debatten har kritiken till stor del handlat om en ökad mediekoncentration.

Kronjuvelen i affärsområdet är TV4. Eftersom staten är klart största ägare i Telia Company skulle staten efter en affär indirekt kontrollera både Sveriges Television och konkurrenten TV4.

Mot det kan man kanske invända att staten inte alls kontrollerar SVT, som ju ägs av en oberoende stiftelse. Och var är egentligen mediekoncentrationen störst, när kanalen ägs av familjen Bonnier eller av Telia Company, där staten inte ens sitter i styrelsen?

Det är heller inte frågan om mediekoncentrationen som just nu är det största problemet för Telia Companys ledning och styrelse. Det är mycket mer krassa argument: pengar.

Annons
Annons

Bonnier vill ha minst 10 miljarder kronor för att släppa greppet om Broadcasting. På enheten för statigt ägande på Näringsdepartementet är åsikten att de pengarna sannolikt skulle göra mer nytta i form av en extra utdelning.

Staten skulle kassera in 3,9 miljarder kronor på ett bräde om Telia Company valde utdelningsspåret i stället. Ett antal institutionella ägare skulle få mellan 100 och 300 miljoner kronor vardera.

Här har styrelseordföranden Marie Ehrling och vd Johan Dennelind vad som brukar kallas en utmaning: förklara för staten och de andra storägarna att de om några år kommer att ha mer pengar om de nu låter Telia Company bränna några miljarder på ett tv-äventyr.

Det faktum att aktien backade 4 procent på nyheten att det pågår förhandlingar mellan de båda företagen är ett tydligt tecken på att aktiemarknaden inte är jätteentusiastisk.

Att Telia Company jagar nya intäktskällor och ny tillväxt är i sig inte konstigt. Telekom är en mogen bransch, där alla som kan ha ett mobilabonnemang redan har ett och utrymmet att höja priserna är i stort sett obefintligt. Talande är den kurva som Ericsson publicerar i sin senaste så kallade Mobility Report över datatrafiken. På tre år har mängden data i mobilnäten mer än trefaldigats, utan att operatörerna för den skull tjänar mer pengar.

Det är här Bonnier Broadcasting kommer in i bilden. Amerikanska AT&T har redan visat vägen genom sitt megaköp av Time Warner. Förhoppningen är att intäkterna ska öka om man kan bundla innehållet från Time Warner med mobilabonnemangen från AT&T.

Men det finns en hake. För Telia Company blir innehållet värt mest om det är exklusivtför de egna abonnenterna. För TV4 är det värt som mest om det kan ses av så många som möjligt.

Dennelind och Ehrling har ännu inte lyckats förklara för sina ägare hur de ska skapa värde för Telia Company från TV4:s program utan att i processen urholka värdet av det nya affärsområdet.

Om styrelsen vill shoppa för de 10 miljarder och sitta kvar efter nästa stämma måste de nog visa att de har en plan.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons