Annons

Jonas Fröberg:Tumskruvarna vrids åt i debatten om drivmedel

Det var den 21 januari. Statsminister Stefan Löfven spände ögonen i riksdagens ledamöter och läste innantill ur regeringsförklaringen: ”Inga nya bensin- och dieselbilar ska säljas i Sverige efter 2030”.

Under strecket
Publicerad

Stopp av produktion och nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar planeras i flera länder.

Foto: Martin Meissner/AP Bild 1 av 1

Stopp av produktion och nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar planeras i flera länder.

Foto: Martin Meissner/AP Bild 1 av 1
Stopp av produktion och nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar planeras i flera länder.
Stopp av produktion och nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar planeras i flera länder. Foto: Martin Meissner/AP

Jag skrev förra veckans motorkrönika om detta, som ingick i det så kallade januariavtalet.

Och bollade framförallt upp frågan: kan det verkligen bli verklighet?

Min tes var att det är nödvändigt om vi ska klara det stora klimatmålet med max 1,5 grads temperaturökning men att det är ytterst svårt att genomföra i praktiken. Till och med IEA, Internationella energirådet, siade ju i en rapport i fjol våras att endast tre av tio nybilar år 2030 blir elbilar.

Sällan har en krönika väckt så många reaktioner. Stort tack alla som mejlat!
Men låt oss kasta in två andra aspekter: vad gör andra länder? Och hur snabbt går utvecklingen?

Nu i januari gick analytiker vid investmentbanken Merrill Lynch ut samband med bilsalongen i Detroit (som i år blev ett fiasko med många avhoppade biltillverkare) och sade att ”förbränningsmotorn var dömd att, enligt en tämligen förutsägbar kurva, försvinna.

Annons
Annons

Just i USA planerar den miljöprogressiva delstaten Kalifornien att förbjuda fossila bilar 2040, efter att demokraten Phil Ting nu januari presenterat ett lagförslag om det.

Sett i det ljuset ökar sannolikheten att Sveriges förbud blir verklighet.

Men det är Kina som är i bilindustrins fokus. Där planeras stopp av produktion och nybilsförsäljning av bensin- och dieselbilar 2040. Och i Europa vrids tumskruvarna åt än snabbare. Även Frankrikes och Storbritanniens regeringar presenterade ett förbud för nya bensin- och dieselbilar år 2040 i sina klimatplaner sommaren 2017. Storbritannien gick vidare i höstas då en industristrategisk kommitté med de stora partierna i underhuset föreslog att flytta tillbaka datumet åtta år till 2032.

Danmarks regering lade så sent som den 2 oktober 2018 förslag att inga bensin- eller dieselbilar ska säljas efter 2030. Norge och Nederländerna har sedan tidigare ambitionen att stoppa diesel- och bensinbilar så tidigt som 2025.
Lägg till allt fler storstäder som förbjuder allt nyare dieselbilar för att skydda luften i stadskärnorna.

Men skärskådar man de olika ländernas utsagor är det faktiskt mesta bara ”förslag” och ”ambitioner”. Bilindustrins lobby ser dessa öppningar och försöker pressa tillbaka vågen av allt fler och tuffare säljförbud av fossila bilar. Hårt. Men trenden pekar på att de misslyckas – trots lanserig av allt mer biodrivmedel som minskar klimatavtrycken. Sett i det ljuset ökar sannolikheten att Sveriges förbud blir verklighet.

Vad betyder då detta för dig och mig som ska köpa bil? Ja, vilken slutsats drar du?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons