Italiensk glass – turisternas stora lycka.  Efter tre dagars rundvandring bland Roms ruiner får japanerna Tsubasa Kurokawa och Akihiko Nomura njuta av italiensk ”gelato”.
Italiensk glass – turisternas stora lycka. Efter tre dagars rundvandring bland Roms ruiner får japanerna Tsubasa Kurokawa och Akihiko Nomura njuta av italiensk ”gelato”. Foto: Pablo Gianinazzi

Turism och OS – det enda som håller krislandet igång

Vinter-OS 2026 kommer som en skänk från ovan. Turismen har blivit livbojen i Italiens ekonomiska träsk. Men alla jublar inte över turistboomen, erfar SvD i Rom.

Publicerad

 

ROM Framför Colosseum njuter två amerikanska tonåringar i gassande solsken. De är omgivna av ett myller med turister och gatuförsäljare med selfiepinnar och plastsouvenirer. Luften surrar av olika språk.

– Jag har alltid velat se Colosseum på riktigt. Jag kunde inte tänka mig att det var så stort, utbrister 19-åriga Cassidy Boynton.

Annons

Hennes 17-åriga syster Emily och föräldrarna Amy och Steve är lika entusiastiska. De pratar i munnen på varandra när de ska berätta allt de upplevt under sina tio semesterdagar i Italien. En turistresa som familjen från delstaten Maine i nordöstra USA sparat till i flera år.

– Italien var våra drömmars mål. Vi har sparat i tre år för att kunna resa hit med hela familjen, säger Amy Boynton.

Familjen har klämt in flera av Italiens främsta sevärdheter under de tio dagarna. De har åkt gondol i Venedig, shoppat i Milano, beundrat vulkanen Vesuvius i Pompeji, besökt lutande tornet i Pisa och kustvandrat i Cinque Terre. Nu har de sina sista tre dagar i Rom.

– Då måste vi hinna med Vatikanen, Fontana di Trevi, Pantheon, Spanska Trappan och Colosseum. Och äta massa italiensk glass. Det finns så mycket att se, säger Amy.

Annons

Maken Steven är mer återhållsam. För honom har Italienresan också bjudit på besvikelser.

– Jag blev rånad på tåget till Cinque Terre. I trängseln tog de både min plånbok och Iphone. Italien är inte ett helt säkert land, även om det är väldigt vackert.

– Hade jag blivit rånad sista dagen hade jag inte velat komma tillbaka. Men nu när det gått några dagar känns det bättre. Fast det blir Grekland nästa gång.

1/2

Amerikanska familjen Boynton från Maine sparade i tre år till Italien-resan. Efter att ha sett Venedig och Pisa samt blivit rånade är sista anhalt Rom och Kolosseum.

Foto: Pablo Gianinazzi
2/2

Kolonner med turister flödar genom den eviga staden. Rom är den tredje mest besökta staden i Europa, och tolfte i världen. Varje år turistar runt tio miljoner i Rom.

Foto: Pablo Gianinazzi
Annons

Familjen Boynton är typexempel på de närmare 60 miljoner utländska turister som besöker Italien varje år. En semesterström som gjort Italien till världens femte mest välbesökta turistland. Rom hamnar på tolfte plats över världens mest besökta städer, med nästan 10 miljoner utländska turister under 2017.

Men alla vägar leder inte till Rom. Flertalet dras visserligen till huvudstaden där Colosseum och Vatikanen är turistmagneter, men även Milano, Florens och Venedig lockar stora skaror. De flesta turister kommer från Tyskland följt av USA, Frankrike, Storbritannien och Schweiz. Tyskarna stannar i snitt fem dagar, medan amerikanerna turistar i uppåt nio dagar i snitt.

På måndagskvällen stod det klart att Italien får arrangera vinter-OS 2026. Megaevenemanget kan innebära en välbehövlig injektion av ekonomisk aktivitet i en annars stagnerande ekonomi.

För turismen har blivit Italiens smala lycka i ekonomiska kristider. I dagens Italien har tillväxten har stagnerat och pendlar kring noll, statens finanser skenar utför och statsskulden ligger på över 135 procent av BNP. Arbetslösheten i eurozonens tredje största ekonomi är fortsatt skyhög med ungdomsarbetslöshet på över 30 procent.

EU:s tålamod är på upphällningen och sanktioner hotar om Italien inte får bukt med sin statsskuld.

Annons
1/2

Trängseln är kompakt vid Fontana di Trevi, även förevigad av svenska Anita Ekberg i filmen La Dolce Vita. Alla verkar vilja ta en selfie framför den legendariska fontänen.

Foto: Pablo Gianinazzi
2/2

Emely och Cassidy Boynton bubblar av lycka över att få se Colosseum på riktigt. Italienresan har varit deras ”drömsemester”. Fast de gillar inte alla gatuförsäljare som försöker pracka på dem souvenirer, flaggor och träskålar.

Foto: Pablo Gianinazzi

I detta finansmörker lyser turismen som en hoppingivande ljuslåga. Turistströmmen till Italien visar inga tecken på att svikta. Tvärtom pekar siffrorna fortsatt uppåt. Mellan 2016 och 2017 ökade antalet utländska turister med 11,8 procent, från 52,5 miljoner till 58,7 miljoner, enligt centralbanken Bank of Italy. Särskilt kom fler tyska och spanska turister till Italien.

Detta är en trend som varat sedan 1990, med vissa svackor. Då besökte runt 20 miljoner turister Italien. Siffran fortsatte sedan att öka och gjorde ett hopp till omkring 51 miljoner 2014, enligt organisationen CEIC.

Turistinkomsterna har ökat i liknande takt. Utländska turister spenderade drygt 39 miljarder euro 2017, jämfört med 37 miljarder euro under 2016, enligt dataplattformen Statista.

Turistnäringens bidrag till landets BNP har också ökat, från drygt 10 procent 2014 till 13 procent under 2017. Och nästan 13 procent av alla italienska jobb finns inom turistsektorn.

En av de drygt 1,5 miljoner italienare som jobbar inom turistnäringen är Cristina de Blasio. Hon jobbar i en liten parfymaffär intill Fontana di Trevi i hjärtat av Rom. Men istället för att jubla över ökande turistsiffror i det ekonomiskt plågade Italien, suckar hon när turismen kommer på tal.

Annons

– Dagens turister i Italien är inte som förr. De är skrikiga och ohyfsade. De stressar igenom Rom och vill göra snabba och smarta affärer. Första ordet de säger är ”discount”.

Ett stenkast från turistmyllret kring Colosseum syns ett annat Italien; tiggare och utslagna som sitter bland Roms antika ruiner och hoppas på generösa bidrag från turisterna.
Ett stenkast från turistmyllret kring Colosseum syns ett annat Italien; tiggare och utslagna som sitter bland Roms antika ruiner och hoppas på generösa bidrag från turisterna. Foto: Pablo Gianinazzi

Hon har full förståelse för att man i Florens infört böter för folk som sitter på gatan och äter glass och smörgåsar, och kräver särskilda turistavgifter för vissa sevärdheter i Venedig. Massturismen förstör Italien, menar hon.

Den hetsigare turistströmmen gör också att affärerna går sämre, säger Cristina de Blasio. Hennes försäljning av parfymer, tvålar och doftande krämer har minskat med 30 procent under de tre senaste åren. Turisterna hastar förbi hennes affär, och stannar inte ens till för att titta i skyltfönstret.

– De sticker bara in huvudet och frågar bara efter Fontana di Trevi. Sedan stannar de framför fontänen i fem minuter, sticker upp en selfiepinne i luften och drar vidare. De verkar vara mer intresserade av sig själva än det historiska Rom.

Det håller inte Grisha och Olga Zekeniuk från Ukraina med om. Det nygifta paret står framför Fontana di Trevi och bläddrar i sina turistböcker.

– Detta är bästa sättet att lära sig historia. Vi har kommit till Italien och Rom för att lära oss landets historia. Genom att besöka monument, palats och parker förstår man mycket bättre. Anrik historia blir konkret, säger Grisha.

Det finns också annat som också lockar i Rom. Två glada japanska turister på en knagglig gata hyllar den italienska glassen - ”gelato”. Efter tre dagars rundvandring i muséer och monument ”får vi äntligen pröva italiensk glass”, säger Tsubasa Kurokawa från Tokyo. Han lyfter sin chokladglass mot skyn för att ta en glassig selfiebild tillsammans med Akihiko Nomura.

Ett stenkast längre bort, inne i det antika templet Pantheon, säger norske 12-åringen Leopold att det är pizzan som drar. Familjen är på helgsemester i Rom ”efter alla läxor och prov i skolan”, säger mamma Monica Jacobsson.

– Det finns förstås en massa sevärdheter. Men det bästa är pizzan. Helst med skinka och flera ostar, säger Leopold innan han försvinner bland i myllret med turister som vimlar vidare genom den eviga staden.

Amerikanska familjen Boynton från Maine sparade i tre år till Italien-resan. Efter att ha sett Venedig och Pisa samt blivit rånade är sista anhalt Rom och Kolosseum.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 1 av 5

Kolonner med turister flödar genom den eviga staden. Rom är den tredje mest besökta staden i Europa, och tolfte i världen. Varje år turistar runt tio miljoner i Rom.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 2 av 5

Trängseln är kompakt vid Fontana di Trevi, även förevigad av svenska Anita Ekberg i filmen La Dolce Vita. Alla verkar vilja ta en selfie framför den legendariska fontänen.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 3 av 5

Emely och Cassidy Boynton bubblar av lycka över att få se Colosseum på riktigt. Italienresan har varit deras ”drömsemester”. Fast de gillar inte alla gatuförsäljare som försöker pracka på dem souvenirer, flaggor och träskålar.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 4 av 5

Ett stenkast från turistmyllret kring Colosseum syns ett annat Italien; tiggare och utslagna som sitter bland Roms antika ruiner och hoppas på generösa bidrag från turisterna.

Foto: Pablo Gianinazzi Bild 5 av 5