Annons

”Två orsaker till problemen med järnvägen”

Visst, politikerna har satsat för lite pengar på underhåll av järnvägen. Men problemen med tågen beror också på att Trafikverket fungerar för dåligt. Det hävdar den tidigare tågbolagschefen Johan Söör som skrivit en bok om saken.

Under strecket
Publicerad

Johan Söör, tidigare chef på SJ-konkurrenten MTR Express

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 2
Foto: Henrik Montgomery/TTBild 2 av 2

Johan Söör, tidigare chef på SJ-konkurrenten MTR Express

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1
Efter reklamen visas:
Ekonomistudion Kritik mot Trafikverket

Enligt Johan Söör, tidigare chef på SJ-konkurrenten MTR Express, finns det i grunden två förklaringar till att järnvägen har stora problem.

– Under 1980-talet såg man mest till bil och flyg. Sen las det i ett par decennier för lite pengar på underhåll av spåren, säger Johan Söör.

Efterhand ledde bristande underhåll till att det blev ständiga störningar med signalfel, nedrivna kontaktledningar med mera.

Johan Söör, tidigare chef på SJ-konkurrenten MTR Express
Johan Söör, tidigare chef på SJ-konkurrenten MTR Express Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Men en annan viktig förklaring ligger, enligt Johan Söör, i den kultur och det ledarskap som präglar järnvägen och inte minst då Trafikverket som sköter banorna och all annan infrastruktur runtomkring. Det är långsamt, byråkratiskt och enkla saker som att följa upp och åtgärda fel sköts inte.

– De har ingen tillräcklig ansvarskultur på Trafikverket och det gäller även i ledningen, säger Johan Söör som inte tycker sig se någon ljusning.

Annons
Annons
Foto: Henrik Montgomery/TTBild 1 av 1

Därför tycker han att trafikledningen av tågen skulle läggas ut på entreprenad. Då behåller staten kontrollen men kan få ett mer effektivt system.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon säger det inte rent ut, men det är uppenbart att hon också ser problemen.

– Vi tittar jättenoga på det här och hur vi ska klara bristerna, säger hon och pekar på att Trafikverket arbetar med gamla metoder och verktyg.

Nu ska de bytas ut och trafikledningen av tågen ska bli mer som för flyget.

– Men det löser inte alla problem och det går att göra mer även med de nuvarande verktygen, säger Lena Erixon.

Åtminstone i det senare fallet är hon och Johan Söör överens. Det går att göra mer redan nu.

Johan Söör pekar till exempel på hur tåg kan bli stillastående i två timmar helt i onödan när de ska gå en ny väg.

– Det är för att de manuella rutinerna hos Trafikverket inte hänger med. Det skulle aldrig fungera i en konkurrensutsatt verksamhet, säger Johan Söör.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons