Annons

”Twitter gör det Facebook borde gjort”

 Mediestrategen Brit Stakston.
Mediestrategen Brit Stakston. Foto: Lars Pehrson

Precis när nedräkningen till valet i USA drar igång stoppar Twitter alla politiska annonser – i hela världen.

– De gör det Facebook borde ha gjort för längesen, säger mediestrategen Brit Stakston.

Under strecket
Publicerad

Från och med november är det stop för politiska annonser på Twitter.

Foto: Matt Rourke/AP

Twitters vd Jack Dorsey.

Foto: Francois Mori / TT

Från och med november är det stop för politiska annonser på Twitter.

Foto: Matt Rourke/AP

Twitter stoppar politiska annonser på sin plattform. Beslutet som omfattar alla länder kommer efter växande kritik mot missvisande betalda politiska budskap på mikrobloggen.

– Beslutet är jätteviktigt för den utveckling vi ser nu. Korten ligger på bordet – politisk kommunikation kapas och manipuleras på de här plattformarna på ett sätt som påverkar politiska val, säger mediestrategen Brit Stakston.

Beskedet kommer efter flera års kritik mot sociala nätverk, inte minst konkurrenten Facebook, och deras oförmåga att hantera spridningen av desinformation på nätverket.

Från och med november är det stop för politiska annonser på Twitter.
Från och med november är det stop för politiska annonser på Twitter. Foto: Matt Rourke/AP

Twitterchefen Jack Dorsey skriver i en tweet att åtgärden är en följd av ”vilseledande information som inte har kontrollerats och grova lögner” samt automatiskt riktade annonser.

Annons
Annons

Twitters vd Jack Dorsey.

Foto: Francois Mori / TT

”Vi anser att man inte bör betala för att nå ut med ett politiskt budskap, utan förtjäna det”, skriver Dorsey.

De nya reglerna börjar gälla den 22 november och innebär att varken annonser med politiska budskap eller enskilda politikers annonser kommer att tillåtas.

USA:s president Donald Trump har gjort sig känd som en flitig Twitteranvändare, och förbudet får nu kritik från Brad Parscale, Trumps kampanjchef för presidentvalet 2020.

”Twitters förbud mot politiska annonser är ännu ett försök från vänstern att tysta Trump och konservativa”, skriver han på Twitter.

Brit Stakston håller inte med: hon välkomnar beslutet och tycker att det är hög tid för Facebook, Google och Youtube att följa efter.

– Man kan ju hoppas att responsen blir så positiv hos användarna så att det driver på Facebook att ompröva sitt beslut.

Twitters vd Jack Dorsey.
Twitters vd Jack Dorsey. Foto: Francois Mori / TT

Det finns flera anledningar till Facebooks ambivalens i frågan, enligt Stakston. Dels svårigheten att faktagranska politisk annonsering och att det vore en inskränkning av yttrandefriheten. Samtidigt är Zuckerberg väl medveten om de uppenbara problemen med alla lögner som distribueras via Facebook.

Jack Dorsey väljer en bättre väg som företagsledare, tillägger hon.

– Han drar i bromsen och tar ansvar för den plattform han skapat.

Vilka länder påverkas mest av det här?

– Främst USA, eftersom valkampanjerna redan dragit igång. Men alla länder med en livig samhällsdebatt på Twitter påverkas, exempelvis Kenya som också drabbades hårt av Cambridge Analytica-skandalen, säger Brit Stakston.

Socialdemokraternas kommunikationschef Helena Salomonsson säger att Twitters åtgärd inte kommer att påverka partiet överhuvudtaget.

– Vi annonserar inte på Twitter och gjorde inte det under valrörelsen heller, säger hon.

Däremot annonserar de på Instagram och Facebook.

– Det vi annonserar på i valrörelser handlar ofta om exempelvis småbarnsföräldrar och undersköterskor. De hinner ju inte hänga på Twitter.

Inte heller Sverigedemokraterna annonserar på Twitter och påverkas således inte heller, uppger deras presskontakt.

Moderaterna avböjer SvD:s förfrågan att kommentera Twitters beslut.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons