Annons

Tysk bil spöar både Volvo och Tesla

Laddbara bilar blir allt vanligare på de svenska vägarna. Om tre år beräknas var fjärde ny bil vara en laddhybrid eller elbil, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Men just nu när Bonus-malus ger skjuts kan man bisarrt nog knappt köpa de populäraste modellerna som har väntetider på runt ett halvår.

Publicerad
  • Laddstolpar - ännu en btistvara.  Foto: Anders Wiklund/TT
  • BMW 530e Foto: Tom Kirkpatrick/BMW Group
  • Tesla Model S Foto: Charles Krupa /TT
  • Volvo V90N Foto: Volvo Cars
  • Renault Zoe  Foto: Renault
  • Nissan Leaf Foto: Nissan Motor Company Ltd
  • Mitsubishi Outlander PHEV Foto: Mitsubishi Motors
  • Kia Niro Foto: Kia Motors
  • Kia Optima PHEV Foto: Kia Motors
  •  Volkswagens Passat GTE Foto: Volkswagen AG

Laddstolpar - ännu en btistvara.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2

Mini, Countryman Cooper S E

Foto: BMW Group Bild 2 av 2

Del 1 av 12

Laddstolpar - ännu en btistvara.
Laddstolpar - ännu en btistvara. Foto: Anders Wiklund/TT

12. Mini, Countryman Cooper S E

Mini, Countryman Cooper S E
Mini, Countryman Cooper S E Foto: BMW Group

Countryman Cooper S E är en laddhybrid från Mini. Med 455 nyregistrerade personbilar under 2018 är bilen den tolfte mest populära laddbara personbilen i Sverige.

Enligt Mini tar det max 195 minuter att ladda batteriet som kan kan ta dig upp till 40 kilometer - i praktiken runt 3 mil. Bilen hamnar i den mellersta prisklassen av laddbilarna på listan, med ett utgångspris på 399 300 kr.

Annons
Annons

BMW 530e

Foto: Tom Kirkpatrick/BMW Group Bild 1 av 1

Del 2 av 12

11. BMW 530e

BMW 530e
BMW 530e Foto: Tom Kirkpatrick/BMW Group

530e är den laddbara modellen i BMW:s 5-serie som märkligt nog inte finns som kombi. Ändå såldes denna sedanbil i september i 89 exemplar och totalt har 601 bilar registrerats under 2018.

Bilens elmotor kombineras med en fyrcylindrig bensinmotor. Elmotorn som har en effekt på 113 hästkrafter når upp till 45 km på en laddning, enligt BMW. I verkligheten kommer man dock runt 3 mil.

Prislapp: minst 424 400 kronor.

Annons
Annons

Tesla Model S

Foto: Charles Krupa /TT Bild 1 av 1

Del 3 av 12

10. Tesla Model S

Tesla Model S
Tesla Model S Foto: Charles Krupa /TT

Amerikanska Tesla kan ses som elbilarnas stora pionjär. Model S är en av de första bilarna som på storskalig nivå nådde svenska vägar, och modellen är fortfarande populär i Sverige med totalt 654 nyregistrerade personbilar under 2018.

Den senaste tiden har Tesla varit i blåsväder. Under helgen stod det klart att Elon Musk tvingas bort som företagets styrelseordförande. Företaget gavs även böter uppemot 350 miljoner kronor. Uppskalningen av produktionen av nya Model 3 - som börjar levereras i Europa nästa år - går enligt plan med 5000 bilar i veckan.

Efter reklamen visas:
Tesla Model 3 – bil eller Iphone?
Annons
Annons

Volvo V90N

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 1

Del 4 av 12

9. Volvo S/V90N Laddhybrid

Volvo V90N
Volvo V90N Foto: Volvo Cars

I topp tio av Sveriges mest populära laddbilar går det att finna tre modeller från Volvo. På nionde plats kombineras sedan- och kombimodellen av laddhybriden 90 - alltså S/V90. Nästan alla som säljs i Sverige är kombimodellen V90. Båda modellerna har en elmotor med effekten 65 hästkrafter tillsammans med Volvos 2-liters bensinmotor.

Under september registrerades 54 nya Volvo S/V90N laddhybrider i Sverige - trots att Volvo prisat ut sig och att V90 laddhybrid är dyrare än XC60 laddhybrid. Totalt har 805 bilar sålts under året. Kombimodellen V90, kostar på Volvos hemsida cirka 618 900 kr.

Men modellens popularitet torde nu dala. Det är märkligt nog runt ett halvårs väntetid på en ny laddhybrid från Volvo. Enligt källor till biltidningen auto motor sport har Volvo svårt med logistiken i produktionen.

Annons
Annons

Renault Zoe

Foto: Renault Bild 1 av 1

Del 5 av 12

8. Renault ZOE

Renault Zoe
Renault Zoe Foto: Renault

Med ett utgångspris på 249 990 kr så är Renault Zoe det billigare alternativet på listan. Zoe har ett batteri på 41 kWh som tar den runt 30 mil räknat i den nya hårdare körcykeln.

Det är olika bonusar vid köp av olika bilar. Gasbilar har till exempel en bonus på 10 000 kr, samtidigt som en elbil har en bonus på 60 000 kr och laddhybrid runt 20 000 kronor - det beror på laddhybridens koldioxidutsläpp.

Annons
Annons

Nissan Leaf

Foto: Nissan Motor Company Ltd Bild 1 av 1

Del 6 av 12

7. Nissan Leaf

Nissan Leaf
Nissan Leaf Foto: Nissan Motor Company Ltd

Sveriges sjunde populäraste laddningsbara bil är elbilen Nissan Leaf. Utgångspriset på 379 000 kr är en av de billigare bilarna på listan. Den har liksom de flesta andra elbilar högsta betyg i Euro NCAPs krocktester.

Leaf kom just i helt ny generation med 33 procent längre räckvidd: Nu ska den klara runt 30 mil i verkligheten och till skillnad från Volvo och VW finns bilar relativt snabbt att få.

Totalt har 860 nya Nissan Leaf registrerats i Sverige under 2018. Ett bra resultat då man sålde 907 av Leaf under hela 2017.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Del 7 av 12

6. Volvo V60 Laddhybrid

Trots att nya Volvo V60 säljer som smör i solsken börjar Volvo inte tillverka laddhybridversionen förrän vecka 46. Det reser frågor när Bonus-malussystemet nu bäddar för säljboom.

Den gamla utgående V60 laddhybrid (bilden) - med dieselmotor slutade tillverkas i somras. Det är den första modellen som sålts i mer än 1 000 exemplar, med totalt 1163 nyregistrerade bilar.

– Eftersom Volvo inte har en färdig elbil eller elhybrid är det längre väntetid för en leverans, än hos vissa andra tillverkare. Det kan missgynna Volvo, och få bilköpare att välja andra märken, säger Mattias Bergman på Bil Sweden.

Enligt Mattias Bergman är väntetiden hos många tillverkare upp till sex månader för den som vill köpa en laddhybrid eller elbil.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Del 8 av 12

5. Volvo XC60 Laddhybrid

På femte plats hittar vi en annan laddningsbar bil från Volvo – laddhybriden XC60. 1591 nya bilar sålts än så länge under 2018 av den populära mellansuven.

I mars fick XC60 utmärkelsen ”World Car of the Year” vid New York Auto Show.

Men även här dras Volvo med långa väntetider på dryga halvåret.

Efter reklamen visas:
Se nya Volvo S60
Annons
Annons

Mitsubishi Outlander PHEV

Foto: Mitsubishi Motors Bild 1 av 1

Del 9 av 12

4. Mitsubishi Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV Foto: Mitsubishi Motors

Enligt Mitsubishi Motors hemsida har tillverkarens sålt mer än 100 000 Mitsubishi Outlander PHEV, enbart i Europa. 1800 av dem kommer från nyregistrerade bilar i Sverige under 2018.

Det en av bilarna på listan som har ett utgångspris på mindre än fyrahundratusen kronor.

Ett utgångspris på 399 900 och korta köer för att få sin bil är två anledningar till varför många väljer den japanska modellen som nu också kommit i ny generation.

Annons
Annons

Kia Niro

Foto: Kia Motors Bild 1 av 1

Del 10 av 12

3. Kia Niro Plug-In Hybrid

Kia Niro
Kia Niro Foto: Kia Motors

Kia har vuxit fram som en seriös aktör på laddhybridsidan. Sveriges tredje mest populära laddningsbara bilar är Kias laddhybrid Niro Plug-In Hybrid som tar sig runt 5 mil på el. Den är den näst billigaste modellen på listan, med ett utgångspris på 302 900 kronor.

Totalt har 1 918 bilar registrerats i Sverige än så länge under 2018. Den finns också för relativt snabb leverans.

Annons
Annons

Kia Optima PHEV

Foto: Kia Motors Bild 1 av 1

Del 11 av 12

2. Kia Optima PHEV

Kia Optima PHEV
Kia Optima PHEV Foto: Kia Motors

Kias större laddhybridkombi Optima PHEV tar andraplatsen med minsta möjliga marginal med 1 923 nyregistrerade bilar i Sverige.

Prismässigt skiljer sig det sig mer mellan de två bilarna. För den större och mer utrustade Optima PHEV är utgångspriset 404 900 kronor.

– Asiatiska tillverkare producerar bilar utifrån prognoser. Det finns fler modeller och prisklasser, säger Mattias Bergström då han förklarar Kias framgång.

Annons
Annons

Volkswagens Passat GTE

Foto: Volkswagen AG Bild 1 av 1

Del 12 av 12

1. VW Passat GTE

 Volkswagens Passat GTE
Volkswagens Passat GTE Foto: Volkswagen AG

Det råder inga tvivel om att Volkswagens Passat GTE är Sveriges populäraste laddbara bil. Under 2018 har totalt 3 571 nya Passat bilar registrerats.

Under huven sitter både elmotor och förbränningsmotor, som har 115 respektive 156 hästkrafter.

Men det är nu långa väntetider på Passat GTE som reser frågetecken. Enligt VW är det köer att testa alla modeller i EU:s nya avgastest. Du som kund måste vänta runt et halvår. Orkar du?

Den senaste månaden står det fast att VWs ledning nu kommer dras inför rätta för det som kallats för ”dieselgate”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons