Annons

Tyska Bild: ”Vi borde vara stolta över dieseln”

Tyskland befinner sig mitt uppe i ett dieselhelvete med hotande körförbud och fallande bilpriser. Orättvist. Dumheter. I ett manifest kräver nu Tysklands största tidning Bild: Låt oss vara stolta över dieseln!

Under strecket
Publicerad

Den 28 februari beslutade Tysklands högsta förvaltningsdomstol om dieselförbudet.

Foto: Markus Schreiber/APBild 1 av 1

Den 28 februari beslutade Tysklands högsta förvaltningsdomstol om dieselförbudet.

Foto: Markus Schreiber/APBild 1 av 1
Den 28 februari beslutade Tysklands högsta förvaltningsdomstol om dieselförbudet.
Den 28 februari beslutade Tysklands högsta förvaltningsdomstol om dieselförbudet. Foto: Markus Schreiber/AP

BONN Tysklands över 12 miljoner ägare av äldre dieselbilar skummar av ilska. Redan om några veckor kan de första körförbuden – i delar av Hamburg – vara införda. Osäkerheten är enorm. Priserna på begagnade dieselbilar faller som en sten.

Dieseln är i själva verket den mest effektiva och mest miljövänliga tekniken för personbilar.

I sitt ”diesel-manifest” tecknar Bild på torsdagen en annan bild och beskyller landets politiker för att blunda för sanningen.

Dieseln är i själva verket den mest effektiva och mest miljövänliga tekniken för personbilar. Tidningen hänvisar till Deutsche Umwelthilfe DUH, miljöorganisationen som stämt dussintals tyska kommuner för att de ignorerar för höga uppsläpp av kväveoxid.

I DUH:s senaste mätningar är det visserligen bara 3 av 36 testade bilar med dieselmotorer som uppfyller normen Euro 6 som ligger under gränsvärdena. ”Men att tre bilar får godkänt visat att en effektiv avgasrening är möjligt”, sammanfattar DUH. Tekniken finns alltså.

Annons
Annons

Bild hänvisar också till att de totala utsläppen av kväveoxid, inklusive emissionerna från industrin, inte ökar utan sjunker och sedan 1990 har mer än halverats. Kväveoxid från trafiken leder enligt tyska miljödepartementet till mer än 6 000 förtida dödsfall om året.

Utan snåla dieselmotorer, skriver Bild, har Tyskland inte en chans att klara sina nationella miljömål.

Men inte bara lägre utsläpp av kväveoxid utan också koldioxid är avgörande. Utan snåla dieselmotorer, skriver Bild, har Tyskland inte en chans att klara sina nationella miljömål.

Målsättningen är att fram till 2020 sänka utsläppen av koldioxid med 40 procent jämfört med 1990. Men det målet har till och med miljöminister Barbara Hendricks sagt farväl till.

De tyska kommunerna räknar med kaos om de tvingas införa dieselförbud. Det kommer att krävas undantagsregler för hantverkare och logistikföretag. Annars dör innerstäderna.

Utvägen är en smart styrning av trafikflödena och totalstopp för de äldsta dieselbilarna och bussarna. Men om det kommer att räcka för att rädda dieseln – som Bild kräver – är minst sagt oklart.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons