Annons

Tyskland erövrat – med paket för 20 miljarder

Härlig köpfest – eller konsumtionssamhällets baksida? Black Friday, då detaljhandeln ska gå ihop sig ekonomiskt, närmar sig. SvD:s korrespondenter guidar till hur paketleveranser, shoppning och köande fungerar i utlandet.

Under strecket

Varuhuset West, Berlin.

Foto: imago stock Bild 1 av 1

1 / 6

Erövrar Tyskland – paket för över 20 miljarder kronor

Varuhuset West, Berlin.
Varuhuset West, Berlin. Foto: imago stock

BONN Black Friday erövrar Tyskland med stormsteg, precis som Halloween och Alla hjärtans dag som har svept in från USA och nu är fast förankrade i tyskarnas medvetande. Omsättningen under black friday låg förra året på nästan 20 miljarder kronor.

I år väntas nya rekordsiffror. En fjärdedel av tyskarna, 20 miljoner konsumenter, väntas slå till den 23 november enligt en färsk enkät. Framför allt är det de under 30-åriga som är fast beslutna att jaga priser och ta för sig när rabatterna lockar.

Till skillnad från USA är det i Tyskland framför allt näthandeln som profiterar. Den traditionella handeln är mer fokuserad på julrushen som i många fall svarar för mer än en fjärdedel av årsomsättningen.

Många tyskar är planeringsexperter. Inte minst när det gäller Black Friday där det är vanligt att man förbereder sig strategiskt med ständigt uppdaterade inköpslistor som matas med prisuppgifter från internet.

Drygt en tiondel av de som är köpvilliga räknar med att ge ut uppåt 6 000 kronor och nästan en tredjedel upp till 3 000 kronor.

Tomas Lundin

Annons
Annons

Oxford Street, London.

Foto: Frank Augstein/AP Bild 1 av 1

2 / 6

Mycket hänger på Black Friday – men britterna är inte imponerade

Oxford Street, London.
Oxford Street, London. Foto: Frank Augstein/AP

LONDON Efter ett tufft år då många butiker gått omkull hoppas handeln att Black Friday ska få britterna att shoppa. I fjol blev det ingen storrusning till butikerna. I stället valde britterna att shoppa på nätet.

Då dörrarna öppnade till elektronikaffären Currys på Londons stora shoppinggata Oxford Street under Black Friday i fjol dök bara en person upp. Däremot kraschade varuhuset John Lewis webbsida på grund av antalet besökare.

De brittiska shoppinggatorna klarar sig dåligt. Under början av året kollapsade flera stora kedjor. Nyligen meddelade varuhuset Debenhams att de stänger 50 butiker. Problemen beror delvis på att allt fler britter shoppar på nätet, men också på osäkerheten kring brexit och att det lägre pundet gjort vardagen dyrare.

En tredjedel av alla uppköp i Storbritannien görs under årets tre sista månader. Perioden är viktig, men själva Black Friday har börjat förlora sin lyster. Britterna har fått nys om att många varor är lika billiga, eller till och med ännu mer nedsatta, under veckorna kring readagen.

Charlotta Buxton

Efter reklamen visas:
Så mycket shoppar vi för på Black Friday
Annons
Annons

Varuhuset GUM, Moskva.

Foto: Pavel Golovkin/AP Bild 1 av 1

3 / 6

Black Friday året om – svårt tävla med ryska rabatter

Varuhuset GUM, Moskva.
Varuhuset GUM, Moskva. Foto: Pavel Golovkin/AP

MOSKVA Ryssland vill ju inte vara sämre än USA.

Trots att det finns pr-kampanjer, som slår fast att handeln i andra länder inte kan mäta sig med rabatterna som erbjuds i ryska butiker, är Black Friday än så länge inte en särskild lönsam affär i världens största land.

Första dagen under black friday utlovar butikerna att vrakpriserna kommer vara ”helt makalösa” med ökad efterfrågan på billiga varor. Upp till 90 procent billigare varor utlovas i år – vilket också berör näthandeln – enligt den officiella webbplatsen Blackfridaysale.ru. Om de billiga varorna leder till ökad försäljning totalt sett återstår att se. De brukar snabbt sälja slut eftersom efterfrågan på billiga produkter överstiger utbudet.

Men det finns också företag som använder termen Black Friday året om. Konceptet har därför inte lyckats nå bortom marknadsföringen, kunderna kan bli svåra att övertyga om varför de ska handla just då, och det kan eliminera efterfrågan och försvåra lönsamheten – för både företag och konsumenter.

Maria Georgieva

Annons
Annons

Shoppare i Oslo.

Foto: Junge, Heiko/TT Bild 1 av 1

4 / 6

Elkøp eldar på köptrenden i Norge

Shoppare i Oslo.
Shoppare i Oslo. Foto: Junge, Heiko/TT

OSLO Norska företag har börjat räkna ned dagarna till Black Friday. På hemsidorna finns klockor som visar hur många dagar, timmar och minuter som återstår.

Elkjøp, som i Sverige går under namnet Elgiganten, har bidragit starkt till att dagen blivit så stor i hela Norden.

I fjol sålde varuhuskedjan hemelektronik och vitvaror för 1,3 miljarder norska kronor under den ena dagen i hela Norden. Det var nytt rekord för detaljhandeln under en dag, oavsett bransch, och är också en betydande del av företagets sammanlagda omsättning på 38 miljarder kronor under 2017.

Av de nordiska länderna är det svenskarna som är mest köpglada. I Sverige säljs det en tv-apparat var femte sekund den dagen, med norrmännen tätt efter på andraplatsen.

I Norge har Elkjøp valt att låta Black Friday vara en hel vecka.

– Det ger folk en möjlighet att tänka igenom vad de ska handla och då slipper de stå i långa köer eller kämpa sig fram till de bästa erbjudandena, säger kommunikationschefen Christian Kamhaug.

I år förväntas den smarta högtalaren Google Home sälja bra, efter att den i oktober kom i en svensk, norsk och dansk språkversion.

– Men folk köper också många stora vitvaror, som kylskåp, tvättmaskiner och spisar, där det finns många goda erbjudande. Folk inväntar Black Friday innan de köper.

Björn Lindahl

Annons
Annons

Varuhuset Macy’s, New York City.

Foto: Erik Bergin Bild 1 av 1

5 / 6

Varuhus har tänkt om efter dödsfall

Varuhuset Macy’s, New York City.
Varuhuset Macy’s, New York City. Foto: Erik Bergin

NEW YORK Black friday-rean började på varuhuset Macys på 50-talet och har sedan nästan blivit en amerikansk högtid. En del delstater ger människor ledigt, även om det ses som att man är ledig efter Thanksgiving snarare än specifik för att människor ska kunna shoppa. Black Friday har skapats av och för varuhusen för att kick-starta julklappssäsongen och för många amerikanska konsumentföretag är perioden mellan Black Friday och nyår mycket viktig – fredagen beskrivs som årets mest intensiva shoppingdag.

För några år sedan började flera kedjor öppna redan vid midnatt för att öka event-faktorn. Då stod shoppingsugna konsumenter förväntansfulla för att välla in när dörrarna öppnades, ofta lockade med särskilda öppningserbjudanden. Bilder och videofilmer på hysteriska amerikaner spreds till medier internationellt. När folkmassorna till och med orsakade dödsfall tänkte varuhusen om. Numera väljer en del exempelvis att inte stänga alls på torsdagen. På senare år är black friday-rean stor även på nätet och trenden där allt fler fyndar från soffan ser ut att hålla i sig.

Sandra Johansson

Annons
Annons

Shoppingcentret Les Halles, Paris.

Foto: Francois Mori/AP Bild 1 av 1

6 / 6

Frankrike: företagen skapar egen Black Friday

Shoppingcentret Les Halles, Paris.
Shoppingcentret Les Halles, Paris. Foto: Francois Mori/AP

BRYSSEL Black Friday lanserade för sex år sedan i Frankrike, men tog inte riktigt fart förrän förra året; franska konsumenter höll hårt fast vid vanan att rea-handla i januari och i slutet av sommaren, och blev mest förvirrade av prisrabatterna i november.

"C'est Quoi Black Friday?" – Vad är Black Friday? – var rubriken på många pedagogiska artiklar under den amerikanska shoppingdagens första år i landet.

Men förra året, 2017, var så black friday-handlandet tydligt etablerat. Fransmännen handlade för i genomsnitt 200 euro, ungefär 2000 kronor, per kund under reahelgen.

Franska handlare har nu insett att landets shoppingvanor går att ändra enklare än man trott. I år har sex franska storföretag, bland dem bok- och musikaffären FNAC, gått ihop för att lansera en egen jätterea som de hoppas kommer att, även den, etsa sig fast i konsumenterna shoppingkalender.

Och det är till internetköparna som denna inhemska jätterea, som ska äga rum i slutet av april, riktar sig. De sex företagen vill ta upp konkurrensen med den amerikanska nätshoppingjätten Amazon.

Teresa Küchler

Annons
Annons
Annons
Annons