Annons

Uber förbjuds i London – men taxi jublar inte

 I London finns närmare 50 000 Uberchaufförer och 3,5 miljoner använder appen.
I London finns närmare 50 000 Uberchaufförer och 3,5 miljoner använder appen. Foto: Kirsty Wigglesworth/AP

Uber förlorar sin licens i London – igen. Men på den brittiska storstadens gator tror varken taxichaufförer eller invånare att det amerikanska taxibolaget kommer att försvinna någonstans.

Under strecket
Publicerad

Simon Leif fick studera Londons karta i fyra år innan han fick godkänt att börja köra taxi i staden. Nu säger han att antalet taxiåkare har minskat med 30 procent.

Foto: Charlotta BuxtonBild 1 av 1

LONDON. De svarta taxibilarna står på kö i duggregnet utanför London Bridge tågstation. Chaufförerna väntar i sina bilar. Alla har hört nyheten om att det amerikanska taxibolaget Uber ännu en gång förlorat sitt tillstånd i den brittiska huvudstaden. Men det är inget att fira. Ilskan mot Uber har övergått i en matt uppgivenhet.

– Det känns som déjà vu, de kommer att överklaga och få tillbaka tillståndet, de är alldeles för stora för att förbjudas, säger en kvinnlig chaufför innan en kund dyker upp och hon kör i väg.

Simon Leif kör sin taxi framåt i kön av bilar och tar hennes plats. Han har arbetat som taxichaufför i London i tjugo år. Sedan Ubers intåg i staden för sju år sedan har han förlorat omkring 30 procent av sina kunder.

– Och jag kör taxi under dagtid. Ännu värre är det för dem som kör på natten.

Det är sorgligt anser han. Londons taxichaufförer studerar länge för att kunna ta sig runt hela den brittiska huvudstaden utan att använda hjälpmedel. De har stadens karta i huvudet. Provet de tar för att få tillstånd att köra en Londontaxi kallas ”the knowledge” och det tog Simon Leif fyra år att lära sig hitta runt staden. Han säger att han inte har något emot konkurrens, men upplever att kampen med Uber inte är rättvis.

Annons
Annons

Simon Leif fick studera Londons karta i fyra år innan han fick godkänt att börja köra taxi i staden. Nu säger han att antalet taxiåkare har minskat med 30 procent.

Foto: Charlotta BuxtonBild 1 av 1

– Jag känner mig smått sårad över att myndigheterna låtit en app ta de kunder som borde vara våra.

Simon Leif fick studera Londons karta i fyra år innan han fick godkänt att börja köra taxi i staden. Nu säger han att antalet taxiåkare har minskat med 30 procent.
Simon Leif fick studera Londons karta i fyra år innan han fick godkänt att börja köra taxi i staden. Nu säger han att antalet taxiåkare har minskat med 30 procent. Foto: Charlotta Buxton

På andra sidan Borough High Street går sydafrikanska Craig. Han är på väg hem från jobbet på ett bryggeri nära London Bridge. Planen var att han skulle säga upp sig. För en vecka sedan fick han veta att han kvalificerat som Uberchaufför. Nu vet han inte längre vad han ska göra.

– Jag känner mig besviken över förbudet och jag hoppas att de överklagar.

Craig vill inte uppge sitt efternamn eftersom han är orolig över att det kunde påverka hans chanser att bli chaufför om han uttalar sig om bolaget.

– Uber verkar mycket strikt här i London. De kollade om jag hade en kriminell bakgrund, jag fick gå till läkaren för en hälsokontroll. Det tog mig flera månader att få tillstånd att köra en bil. Jag förstår inte varför de påstår att Uber inte följt reglerna.

Londons transportmyndighet TFL beslöt på måndagen att inte förnya Ubers licens i staden. Orsaken var att flera av bolagets chaufförer i London använt falsk identitet. Enligt TFL har det utsatt företagets kunder för fara.

Uber förlorade sin licens i London för första gången i september 2017. Då överklagade bolaget och fick en tillfällig licens på 15 månader. Den slutade att gälla i september och då fick Uber ytterligare två månader på sig att anpassa sig efter TFL:s önskemål. På måndagen blev det klart att Uber inte lyckats uppfylla kraven.

Annons
Annons

Men beslutet betyder inte att Uber försvinner från Londons gator. Företaget har 21 dagar på sig att överklaga domen, processen som följer kan ta flera månader. Under den perioden får företagets chaufförer fortsätta arbeta.

Alla använder den, hur ska man annars ta sig runt?

London är Ubers största marknad i Europa. I staden finns närmare 50 000 Uberchaufförer och 3,5 miljoner Londonbor använder appen. Mycket av diskussionen i medierna på måndagen handlade om att försvara Uber, inte stadens traditionella svarta taxibilar.

”Uber-älskare, oroa er inte, företagets bilar kommer inte att försvinna från gatorna”, skriver BBC:s transportkorrespondent Tom Burridge.

På en av bakgatorna nära London Bridge står modedesignern Jaleesa med mobilen i handen. Hon tittar på en karta där en svart bil rör sig framåt.

– Jag håller faktiskt på att vänta på en Uber nu, säger hon.

Enligt Jaleesa är London beroende av Uber. Hon kan inte föreställa sig staden utan appen.

– Alla använder den, hur ska man annars ta sig runt? Jag tror inte att Uber kommer att förbjudas, det är alldeles för stort för det, de kommer att överklaga.

Taxichaufförerna vid London Bridge är av samma åsikt. Tekniken har förändrats, företag som Uber är här för att stanna.

– Om de misslyckas kommer någon annan att ta deras plats, säger Simon Leif.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons