Annons

Nya konkurrenten saknar broms

Dörrarna går åt sidan och sedan ska det bara vara att kliva rakt in i självkörande Cruise Origin. Bilden är en illustration.
Dörrarna går åt sidan och sedan ska det bara vara att kliva rakt in i självkörande Cruise Origin. Bilden är en illustration. Foto: Daniel Viñé Garcia/Cruise

GM har tagit ytterligare ett steg mot självkörande bilar och visat upp nya Cruise Origin. Samtidigt jobbar Waymo, Tesla och många andra företag vidare med utvecklingen av självkörande bilar. Men det är oklart hur snabbt det kommer att gå.

Under strecket
Publicerad

1 / 8

Cruise, med GM som dominerande ägare, har precis visat upp nya Cruise Origin. Det är ett självkörande eldrivet fordon som beskrivs som ”början på framtiden efter bilen”.

Beskrivningen är rätt träffande för det handlar inte om en bil i traditionell bemärkelse. Här finns till exempel varken ratt eller gas- och bromspedal.

Man kliver in i bilen genom att två dörrar skjuts åt sidorna och därinne finns det sedan plats för sex personer som sitter placerade mot varandra. Någon förarplats behövs inte eftersom bilen ska vara just självkörande.

Tanken är heller inte att bilen ska säljas till privatpersoner. Cruise Origin ska i stället användas för en slags självkörande taxiverksamhet där kunderna beställer en körning med hjälp av en app i sina mobiler.

På det viset kan man se Cruise Origin som en planerad konkurrent till Uber och Waymo som är inne på samma linje.

Dan Ammann, chef för Cruise, försäkrade vid presentationen som hölls i San Francisco och återgavs av medier på plats att Cruise Origin inte är någon konceptbil som aldrig ska produceras. Den ska tvärtom vara klar för leverans i ”en nära framtid”.

Annons
Annons

Mjukvaran i Teslas bilar uppgraderas regelbundet och ska efterhand göra att bilarna klarar att köra själva i allt fler lägen.

Foto: TTBild 1 av 1

2 / 8

Tesla samlar data för självkör

Mjukvaran i Teslas bilar uppgraderas regelbundet och ska efterhand göra att bilarna klarar att köra själva i allt fler lägen.
Mjukvaran i Teslas bilar uppgraderas regelbundet och ska efterhand göra att bilarna klarar att köra själva i allt fler lägen. Foto: TT

Elbilstillverkaren Tesla har högt ställda ambitioner när det gäller självkörande fordon. Bolagets bilar har redan avancerad teknik för att ge förarna stöd samtidigt som de hela tiden samlar in information om hur bilarna kör.

Informationsinsamlingen är i sig en viktig del när Tesla utvecklar den självkörande tekniken och i oktober gjorde Elon Musk, koncernchef för Tesla, också klart att bolaget snart kommer att lägga till nya funktioner som ska få Teslabilarna att närma sig självkörande förmåga ännu lite mer.

Helt självkörande bilar verkar än så länge vara långt borta för alla tillverkare. Jämfört med för några år sedan räknar de flesta nu med att det dröjer längre än väntat innan föraren helt kan fasas ut från bilarna.

De tekniska utmaningarna är många, lagar och regler är inte på plats och dessutom har ett uppmärksammat dödsfall skapat oro för olyckor och kylt av lite av entusiasmen.

Enligt Tesla säljs i vilket fall deras bilar sedan oktober 2016 med den hårdvara som behövs för att de ska kunna bli självkörande. Det vill säga de datorer, radar, kameror och annan utrustning som krävs.

Däremot är inte mjukvaran klar som gör det möjligt. Men bilarna är uppkopplade och kan uppgraderas efterhand som dataprogrammen förbättras och lagstiftningen tillåter.

Annons
Annons

På bilmässan i Frankfurt i september visade Hyundai upp konceptbilen 45. Den är eldriven och ska bland annat visa hur en självkörande bil kan fungera.

Foto: Michael Debets/TTBild 1 av 1

3 / 8

Ohelig allians för självkörande

På bilmässan i Frankfurt i september visade Hyundai upp konceptbilen 45. Den är eldriven och ska bland annat visa hur en självkörande bil kan fungera.
På bilmässan i Frankfurt i september visade Hyundai upp konceptbilen 45. Den är eldriven och ska bland annat visa hur en självkörande bil kan fungera. Foto: Michael Debets/TT

Om två–tre år ska det vara klart för produktion av självkörande bilar. Det lovar Hyundai och Aptiv som bildat ännu en ”ohelig” allians inom bilvärlden. Allianserna behövs för att klara den dyra utvecklingen av självkörande fordon.

Koreanska Hyundai Motor, där både Hyundai och Kia ingår, satsar tillsammans med bilkomponentföretaget Aptiv närmare 40 miljarder kronor i ett bolag som ska utveckla teknik för självkörande fordon.

Målet är att till 2022 ha en färdig plattform som i ett första steg taxibolag, budfirmor med mera kan använda till sina självkörande fordon. Plattformen ska också säljas till andra biltillverkare.

Förra året investerade Hyundai även i Aurora. Det senare är ett startup-bolag från Kalifornien som samarbetar med flera tillverkare om utvecklingen av självkörande bilar, bland andra Fiat Chrysler och kinesiska Byton.

Annons
Annons

Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni.

Foto: Jeff Kowalsky/TTBild 1 av 1

4 / 8

Ford och VW möts om självkör

Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni.
Ett testfordon från Ford och Argo AI kör på gatorna i Detroit i slutet av juni. Foto: Jeff Kowalsky/TT

Volkswagen och Ford tog i juli ett stort steg in i en allians som kan få stor påverkan på hela utvecklingen av självkörande fordon. Volkswagen, världens största biltillverkare, köpte då in sig i Argo AI som utvecklar en teknisk plattform för självkörande bilar.

Volkswagen la in omkring 25 miljarder kronor i Argo AI, bland annat genom att skjuta till sitt eget bolag för självkörande teknik.

Ford äger sedan tidigare en stor del av Argo AI och därmed knyts de två stora biltillverkarna tätt tillsammans.

Annons
Annons

BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator.

Foto: Daimler AGBild 1 av 1

5 / 8

BMW och Daimler möts om självkör

BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator.
BMW och Daimler har inlett ett långsiktigt samarbete kring självkörande bilar. Bilden är skapad i dator. Foto: Daimler AG

Tyska Daimler och BMW drog i början av juli i gång ett samarbete med sikte på ett eget system för självkörande fordon. De öppnar också för andra bolag och ska ha systemet ute i färdiga bilar från 2024.

Daimler räknar med att tekniken ska finnas i allt från små personbilar till stora lastfordon. Därmed blir det även en konkurrent för lastbilstillverkarna Volvo och Scania.

Annons
Annons

Volvo och Uber har tidigare visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete.

Foto: Volvo CarsBild 1 av 1

6 / 8

Uber kör med Volvo

Volvo och Uber har tidigare visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete.
Volvo och Uber har tidigare visat upp den första produktionsbilen i sitt samarbete. Foto: Volvo Cars

Taxiföretaget Uber samarbetar med Volvo Cars om självkörande bilar. Efter att ha tagit fram flera prototyper presenterades nyligen också den första serieproducerade bilen, en ombyggd XC90. Den ska så småningom användas som självkörande taxi.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson räknar med att en tredjedel av alla bilar bolaget säljer kommer att vara självkörande i mitten av 2020-talet.

Volvo Cars har också intressen i det svenska bolaget Zenuity som arbetar med mjukvara för självkörande fordon. Zenuity ägs gemensamt av Volvo Cars och svenska Veoneer, som utvecklar teknik för självkörande bilar.

Annons
Annons

Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester.

Foto: WaymoBild 1 av 1

7 / 8

Waymo testar taxitjänster

Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester.
Googleanknutna Waymo har jobbat länge med självkörande bilar och kört mängder med tester. Foto: Waymo

Även om de vanliga biltillverkarna satsar mycket på självkörande teknik så brukar Waymo, ett dotterbolag till Alphabet (Google), betraktas som branschledaren. Waymo har tidigare bedömts vara värt närmare 200 miljarder dollar och har under lång tid arbetat med utveckling av självkörande bilar.

Men på senare tid har värderingen kraftigt skrivits ned, av bland andra Morgan Stanley. De hänvisar till att det tar längre tid än väntat att utveckla de självkörande bilarna.

Under tiden arbetar Waymo vidare och bolaget testar bland annat kommersiella taxitjänster med förarlösa bilar i Arizona.

Apple, en annan it-jätte, har länge också varit på gång. I vanlig Apple-ordning är allt väldigt hemligt men bolaget köpte i vilket fall nyligen upp Drive.ai, en startup som arbetar med självkör.

Annons
Annons

Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 1

8 / 8

Självkörande lastbilar

Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista.
Einride har bland annat visat upp sin självkörande lastbil i Kista. Foto: Joakim Ståhl

I Sverige är det framför allt Veoneer som satsar på teknik för självkörande bilar och alla steg fram till det. Här finns också Zenuity, som arbetar med mjukvara för självkörande bilar. Zenuity ägs gemensamt av Veoneer och Volvo Cars.

Även de stora lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania tittar på olika lösningar för självkörande fordon. De har bland annat presenterat alternativ som Volvos Vera och Scanias NXT.

Lastbilarna testas bland annat i avgränsade områden som hamnar och gruvor. Där störs de inte av någon vanlig trafik och då blir det lättare att få till en fungerande självkörande teknik.

Av det skälet räknar har Volvochefen Martin Lundstedt gjort klart att genomslaget för självkörande fordon sannolikt kommer först på lastbilssidan.

Den svenska uppstickaren Einride utvecklar också självkörande lastfordon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons