Annons

UD utanför säkerhetsinsats – diskuterar med Iran

Det svensktägda fartyget Stena Impero som togs i besittning av Iran den 21:a juli.
Det svensktägda fartyget Stena Impero som togs i besittning av Iran den 21:a juli. Foto: Morteza Akhoondi/TT/NTB Scanpix

Sverige ställer sig utanför den gemensamma europeiska sjösäkerhetsinsatsen i Hormuzsundet. Samtidigt säger sig Utrikesdepartementet föra dialog med iranska myndigheter om ett frisläppande av svenskägda Stena Impero.

Under strecket
Publicerad

Den svenskägda oljetankern Stena Impero befinner sig fortfarande i iranskt förvar. Fartyget beslagtogs i fredags av iranska Revolutionsgardet i Hormuzsundet, och seglade under brittisk flagg.

Först på tisdagen fick rederiet Stena Bulks vd Erik Hånell kontakt med den 23-man starka besättningen.

– Jag hade ett kortare samtal med kapten. Besättningen var naturligtvis under stor psykisk press – de sitter ju som fångar på sin egen båt – men ska ha behandlats väl. De har även fått prata med sina anhöriga, men inte per än ett par minuter per gång, säger Hånell till SvD.

Stena Bulk har till iranska myndigheter lämnat in en formell ansökan om att komma i kontakt med fartyget, en ansökan som myndigheterna än så länge inte besvarat.

– Förutom att vi fick en mottagelsebekräftelse har vi inte fått någon feedback från dem alls, säger Hånell.

Hånell förlitar sig nu på att de svenska och brittiska utrikesdepartementen förhandlar fram ett frisläppande av fartyget. Storbritanniens utrikesminister Jeremy Hunt har tidigare kallat Iransk fartygskonfiskering för ”statlig piratverksamhet”, samt meddelat att man ämnar att sätta ihop en europagemensam sjösäkerhetsinsats i Persiska viken.

Annons
Annons

Flera europiska länder, såsom Danmark, Frankrike, Italien och Nederländerna stödjer en sådan insats, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Svenska Utrikesdepartementet, UD, bekräftar att man för en dialog med Storbritannien, Iran ”och andra berörda aktörer, däribland Stena, på olika nivåer”, samt att man inte aktivt har sökt deltagande i Storbritanniens initiativ i Hormuzsundet.

– Sverige har heller inte fått någon förfrågan om att delta. Vi kommenterar i nuläget inte våra kontakter närmare än så, skriver departementssekreteraren Anton Dahlqvist i ett mejl till SvD.

Vilka de ”olika nivåerna” som dialogerna förs på är alltså oklart. För tillfället saknar dessutom Sverige en fast ambassadör i Teheran. Den tidigare ambassadören Helena Sångeland lämnade posten i våras för att avlösa den sparkade Anna Lindstedt i Peking, och ersätts först i september av Mattias Lentz.

Tills dess är den rutinerade UD-diplomaten Stig Elvermar chargé d’affaires ad interim  i Teheran, och denne har ännu inte blivit hemkallad till Stockholm för förhandlingsöverläggningar med UD.

Revolutionsgardet hade antagligen ”inte en susning” om att Stena Impero var svenskt.

UD meddelar också att man inte har några planer på att frysa iranska tillgångar i Sverige, en åtgärd som Storbritannien vidtagit efter det att Stena Impero konfiskerades.

Stena Bulks vd Erik Hånell menar att samarbetet med de svenska myndigheterna hittills har fungerat bra.

– Det har varit bra kommunikation. Det är UD som sitter på kontakterna med Iran, vi vet inte alls vad som försiggår i förhandlingarna.

Annons
Annons

Hormuzsundet skiljer Persiska viken från Omanbukten, och är en strategisk viktig punkt för internationell handel. En femtedel av all världens olja transporteras genom sundet, och Stena Bulk har över hundra fartyg som återkommande passerar genom Hormuz. Erik Hånell tycker att Storbritanniens initiativ i sundet är välkommet.

– Internationell sjöfart förväntar sig att det ska finnas en säker transport genom sundet, och det är bra om det tillkommer åtgärder som gör att vi även fortsättningsvis kan transportera säkert.

I dagsläget har Stena stoppat trafiken för sina brittiskflaggade fartyg genom sundet. Enligt Hånell har man inte övervägt att permanent byta flagg på fartygen – ännu.

– Just nu vill vi bara ha loss fartyget. Det kommer att krävas massor med överväganden i framtiden, men i dagsläget är det inte aktuellt att byta flagg.

I regel har Sverige och Iran haft goda handelsförbindelser, vilket gör konfiskerandet av det svenska fartyget något förbryllande. Enligt en tidigare högt uppsatt UD-tjänsteman i Iran hade Revolutionsgardet antagligen ”inte en susning” om att Stena Impero var svenskägt.

– Man såg nog bara flaggan och tänkte att man skulle hämnas på Storbritannien, som tidigare beslagtagit ett iranskt fartyg vid Gibraltar. Det är inte troligt att de visste att Stena var svenskt, säger han till SvD.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons