Annons

Nya vd:n: Banken har tappat känslan för proportioner

 Frank Vang–Jensen.
Frank Vang–Jensen. Foto: Tomas Oneborg

Hårdkokt. Välformulerad. Men utan revanschlusta. Nordeas nya vd, Frank Vang–Jensen, flaggar för tuffa tag i den nordiska bankjätten. Han är unik i Sverige – ingen annan har utsetts till storbanks-vd två gånger på fyra år.

Under strecket
Publicerad

Frank Vang–Jensen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Det är inte någon känslornas man, Frank Vang–Jensen.

–  Jag känner inget sådant, säger han med en aning stelt leende.

Det snabba svaret kommer på frågan om han känner någon revanschlusta för det som hände på Handelsbanken 2016.

Då avskedades han under smått förnedrande former när ordförande Pär Boman slog fast att han inte dög som vd för banken. Trots att han bara suttit drygt ett år.

–  It’s history, konstaterar Frank Vang–Jensen och markerar att han inte är intresserad av temat Handelsbanken.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att Frank Vang–Jensen i och med den nya utnämningen skrivs in i historieböckerna.

Ingen annan har under loppet av fyra år utnämnts till vd för två att Sveriges storbanker. 2015, Handelsbanken. Och nu i september 2019, Nordea.

– Jag tycker det är en dag att fira, skjuter ordförande Torbjörn Magnusson in, som sitter bredvid Nordeas nya vd i det lilla konferensrummet på bankens kontor i Stockholm där vi gör intervjun, i ett försök att byta ämne.

Aktiemarknaden gör uppenbarligen samma bedömning. Kursen stiger 6 procent på beskedet att dansken Frank Vang–Jensen, som närmast varit chef för affärsområdet Personal Banking på Nordea, blir vd. Det kurslyftet borde göra storägare som Christer Gardell åtminstone tillfälligt lättade.

Annons
Annons

Frank Vang–Jensen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Hans speciella bakgrund från andra banker tillför en extra dimension.

Torbjörn Magnusson har en nyckelroll i bankens försök att få till en anständig lönsamhet och äntligen få fart på kursutvecklingen. Han tog över ordförandeklubban i våras efter Björn Nalle Wahlroos.

– Frank Vang–Jensen kommer bli en utmärkt vd. Och vi tror att hans speciella bakgrund från andra banker tillför en extra dimension, säger Torbjörn Magnusson.

 Frank Vang–Jensen.
Frank Vang–Jensen. Foto: Tomas Oneborg

Uppförsbacken för Nordea är brant. Utmaningarna för Frank Vang–Jensen och Torbjörn Magnusson närmast brutala:

Fakta: Avkastningen på eget kapital i särklass sämst av de fyra storbankerna. Nordea ligger kring 8 procent. Långt efter Swedbank, Handelsbanken och SEB på 16, 12 och 13 procent.

Kursutvecklingen är deprimerande. Minus 13 procent sedan nyår. Minus 33 procent på ett år. Back 24 procent på tre år.

Nordea hamnar dessutom gång på gång i bottenträsket när det gäller kundnöjdhet, enligt Svenskt kvalitetsindex. Om bara några veckor kommer nya kundsiffror. Återstår att se om det blir ytterligare skräcksiffror för den nordiska bankjätten som sedan något tillbaka har sitt huvudkontor i Helsingfors.

Vi måste få ordning på kostnaderna.

Men kunderna i all ära. Det finns något annat som är viktigare just nu för Frank Vang–Jensen.

– Någonstans bland alla höga ambitioner har vi på banken tappat känslan för proportioner och känslan för kostnader i förhållande till vad vi åstadkommer. Vi måste få ordning på kostnaderna.

Nordeas nya vd fortsätter:

– Vi måste också bli snabbare, enklare och mer effektiva. Många medarbetare känner att vi är för långt bort från kunden och att vi är byråkratiska.

Han utesluter inte besparingar. Han utesluter inte strukturprogram och Frank Vang–Jensen återkommer flera gånger till att det ”inte finns några heliga kor”.

– Men det är ändå inte där vi börjar, med nedskärningar. Vi utgår från den nya affärsplan som vi snart är klara med och fattar därefter beslut om vad vi ska göra.

Signalen från Frank Vang–Jensen är tydlig.

– Jag vill att Nordea ska bli känt för att leverera det vi säger ska vi göra.

Är du nervös?

–Nej. Det är en utmaning. På ett sätt är det ett dygnet–runt–jobb. Men det känns inspirerande och kul.

Vad blir svårast?

– Att hela bankindustrin är under stor förändring just nu. Och det är enkelt att underskatta hur snabbt det går. Vi måste hela tiden fortsätta jobba med bättre kundupplevelser. Vara mer personliga. Mer relevanta.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons