Annons

FalafelflickornaUppdraget i no-go-zonen farligare än hon tänkt sig

Författaren Christina Wahldén har skrivit en roman om unga människors vardag i en av de förorter som i media har beskrivits som ett problemområde.
Författaren Christina Wahldén har skrivit en roman om unga människors vardag i en av de förorter som i media har beskrivits som ett problemområde. Foto: Malin Hoelstad

”Falafelflickorna” blundar inte för problemen i förorten, utan beskriver såväl hedersrelaterat våld som drömmar och ambitioner. Yukiko Duke har läst Christina Wahldéns nya ungdomsroman.

Under strecket
Publicerad

Christina Wahldéns ”Falafelflickorna” – inte bara kriminella nätverk och no-go-zoner, utan också kärlek, identitet och banalt vardagsliv.

Foto: Raben & Sjögren

Falafelflickorna

Författare
Christina Wahldén
Genre
Ungdomsbok
Förlag
Rabén & Sjögren
ISBN
9789129708479

125 s.

Christina Wahldén visade redan i sin debutroman ”Kort kjol” (1998) att hon behärskar konsten att göra litteratur för unga av viktiga samhällsfrågor. Hon har fortsatt att utöva den konsten i ett sextiotal barn- och ungdomsböcker sedan dess. Den senaste boken i raden, ”Falafelflickorna”, vänder sig till läsare från nio år och handlar om livet i en problemförort. Eller rättare sagt, en plats de vuxna har stämplat som en sådan.

Huvudpersonen i ”Falafelflickorna”, den 12-åriga svensk-somaliskan Hawa, stortrivs i sin förort. Hon är en humoristisk och krasst klarsynt tjej som inte blundar för problemen i sin omgivning men föredrar att se möjligheterna i den. För henne representerar förorten trygghet och tolerans: där har hon familjen och vännerna och vet vilka sociala koder som gäller.

De flesta i Hawas omgivning har, liksom hon själv, dubbla kulturella tillhörigheter. De slits mellan sina föräldrars önskan att de ska hålla fast vid ursprungslandets kultur och den egna viljan att smälta in i det svenska samhället.

Annons
Annons

Mediebilden av de invandrartäta förorterna i våra större städer har i allt högre utsträckning kommit att fokusera på social utslagning, kriminella nätverk och no-go-zoner. Utan att bagatellisera problemen med en integrering som inte fungerar, berättar Christina Wahldén om vanliga ungdomars vardag där.

De flesta i Hawas omgivning har, liksom hon själv, dubbla kulturella tillhörigheter. De slits mellan sina föräldrars önskan att de ska hålla fast vid ursprungslandets kultur och den egna viljan att smälta in i det svenska samhället. Det är en svår balansgång som inte ens den coola Hawa klarar sig undan. I likhet med många av sina kamrater lever hon ett slags dubbelliv: ett somaliskt hemma och ett svenskt ute i samhället.

Många i Hawas förort bär med sig en rädsla för polis och myndigheter från sina hemländer. Det vill hon ändra på. Hawa tänker bli polis, men en polis med slöja som förortens invånare kan identifiera sig med och lita på. I väntan på att bli tillräckligt gammal för att kunna söka till Polishögskolan startar hon en detektivbyrå. Hon hoppas få enklare uppdrag som ska ge henne träning före polisutbildningen, men hennes två första fall blir svårare och farligare än hon tänkt sig.

Klasskamraten Halimas familj har beslutat att gifta bort henne med en betydligt äldre kusin, något Halima inte har tänkt foga sig i. Hon har därför rymt hemifrån och vill ha Hawas hjälp att komma bort från familjen. Knappt har Hawa lovat att åta sig hennes fall innan två andra skolkamrater, Leia och Ruth, dyker upp. Leia är mordhotad av sin pappa sedan han ertappat henne med att kyssa Ruth. De vill också få hjälp att fly.

Annons
Annons

Christina Wahldéns ”Falafelflickorna” – inte bara kriminella nätverk och no-go-zoner, utan också kärlek, identitet och banalt vardagsliv.

Foto: Raben & Sjögren
Christina Wahldéns ”Falafelflickorna” – inte bara kriminella nätverk och no-go-zoner, utan också kärlek, identitet och banalt vardagsliv.
Christina Wahldéns ”Falafelflickorna” – inte bara kriminella nätverk och no-go-zoner, utan också kärlek, identitet och banalt vardagsliv. Foto: Raben & Sjögren

Under sin tid som kriminalreporter skrev Christina Wahldén mycket om hedersrelaterat våld och hennes sakkunskap avspeglar sig i ”Falafelflickorna”. Hon skriver enkelt, men utan att förenkla, om detta svåra ämne. Genom att skildra Halimas, Leias och Ruths livssituationer berättas utan pekpinnar vad barn har för rättigheter i Sverige, men också hur man slår larm och får hjälp om man riskerar att råka ut för hedersrelaterat våld.

”Falafelflickorna” formar sig till ett försvar för barns och ungdomars rätt att själva få bestämma över sina liv, men också till en alternativ och positiv bild av de förorter som klassats som särskilt utsatta områden. Christina Wahldén beskriver dem som platser som brottas med problem, men samtidigt är fyllda av kraft och möjligheter - och där ungdomar som Hawa utgör hoppet för framtiden. ”Falafelflickorna” är en varm feelgood-roman med allvarlig underton.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons