Annons

Uppstickarpartiet kan bli störst i Göteborg – S rasar

Ett omdebatterat tunnelprojekt gör att Göteborg går mot en ilsken valspurt och att uppstickarpartiet Demokraterna blivit störst. Åtminstone om man ska tro den senaste lokala väljarbarometern. Socialdemokraterna har tappat stort, men säger sig ha information om att läget trots allt inte är så illa.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Martin Wannholt, partiledare för Demokraterna.

Foto: Adam Ihse/TTBild 1 av 2

Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs i maj tidigare i år. Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Mattias Landgren, från Näringsdeprtementet, Ann Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande och Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.

Foto: Thomas Johansson/TTBild 2 av 2

Martin Wannholt, partiledare för Demokraterna.

Foto: Adam Ihse/TTBild 1 av 1
Martin Wannholt, partiledare för Demokraterna.
Martin Wannholt, partiledare för Demokraterna. Foto: Adam Ihse/TT

I Göteborg är Demokraterna nu det största partiet enligt en ny undersökning utförd av GP/Sifo. Med 18,9 procent är de klart större än Socialdemokraterna (14,2 procent) och Moderaterna (16,7 procent). Och även om inga förändringar är statistiskt säkerställda sedan mätningen i juni, så tyder allt i nuläget på att Demokraterna kommer att locka flest väljare.

Vad det kommer att betyda efter det stundande valet är det ännu ingen som vet. Men en som inte väntar med att glädjas är Demokraternas partiledare – den tidigare moderaten – Martin Wannholt – som tar sig tid att svara på SvD:s frågor på sin enda lediga helg. Dagen han egentligen skulle ha ägnat åt barnkalas och den västerninspirerade temaparken High Chaparral.

Annons
Annons

Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs i maj tidigare i år. Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Mattias Landgren, från Näringsdeprtementet, Ann Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande och Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.

Foto: Thomas Johansson/TTBild 1 av 1

– Allt fler göteborgare ser att vi både har kontakt med verkligheten och har förmågan att driva igenom beslut i det politiska maskineriet. Samt att vi både avslöjar och tar strid mot all form av politiskt misskötsel inom kommunen.

Han sticker inte under stol med att det är partiets tydliga nej till det omdebatterade infrastrukturprojektet, som fått många göteborgare att se rött, som är en viktig orsak till framgången.

– Västlänksfrågan är avgörande för oss, men det handlar inte bara om att den valda tunnellösningen är ett dåligt och skadligt alternativ. Lika mycket handlar det om politisk misskötsel, säger han.

Martin Wannholt målar upp det han ser som ett politiskt svek. En omdiskuterad och dåligt skött folkomröstning om trängselskatt, risk för skadlig miljöpåverkan och skenande budgetunderskott i samband med infrastrukturprojektet.

– Hela målsättningen om fler tåg med hjälp av Västlänken faller som en stor bluff. Det saknas 100 miljarder kronor för järnvägsinvesteringar i Västsverige, vilket krävs för att det ska kunna bli mer kapacitet på tågbanorna runt Göteborg, säger Martin Wannholt och fortsätter:

– I valet i september kan göteborgarna säga nej till många år av bygg- och trafikkaos, luftföroreningar, och skador på natur och byggnader — det är såklart en avgörande fråga för att bli största parti i Göteborg.

Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs i maj tidigare i år. Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Mattias Landgren, från Näringsdeprtementet, Ann Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande och Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande.
Det första spadtaget till bygget av Västlänken togs i maj tidigare i år. Lena Erixon, generaldirektör Trafikverket, Mattias Landgren, från Näringsdeprtementet, Ann Sofie Hermansson, kommunstyrelsens ordförande och Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande. Foto: Thomas Johansson/TT
Annons
Annons

En röst på Demokraterna är alltså ett tydligt vägval. Mot Västlänken. En åtta kilometer lång sträcka för pendeltåg, huvudsakligen planerad att gå under jord, ska binda samman Göteborgs centrum med tre nya stationer. Alltsammans ingår i en större infrastruktursatsning – det så kallade Västsvenska paketet – som hade brett politiskt stöd när det klubbades för snart tio år sedan. Just Västlänken, som delvis ska finansieras med trängselskatt, gör att nu den lokalpolitiska kartan i Göteborg kan komma att ritas om.

Det kan se åt skogen ut men inte så jädra illa för jag har information som tyder på att vi ligger bättre till.

Ann-Sofie "Soffan" Hermansson, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, håller med om att partiet har tappat mycket – från 22,3 procent i valet 2014 till dagens 14,2 – men tror inte att opinionsläget är riktigt så illa som undersökningen vill påskina.

– Det kan se åt skogen ut men inte så jädra illa för jag har information som tyder på att vi ligger bättre till. Och fortsatt är det väldigt många osäkra väljare så för oss handlar det nu om att kampanja in i kaklet.

Hon är väl medveten om att debatten kring Västlänken och trängselskatten har påverkat opinionen negativt ur socialdemokratisk synvinkel. Men är inte förvånad att en tunnel kan tippa opinionen åt ett eller annat håll.

– Tingstadstunneln och Öresundsbron var det också oerhörda protester kring, men sedan ser folk nyttan. Infrastrukturfrågor är sådana i sin natur. Sedan hade vi kunnat ta diskussionen bättre, men det finns också många yngre som fattar att vi inte kan bygga in oss i en infarkt i Göteborg, säger Ann-Sofie Hermansson.

Martin Wannholt och hans Demokraterna vill inte bli kallade för ett missnöjesparti, men är missnöjda med hur Göteborg sköts politiskt och har lagt fram förslag om en stor reform av den politiska styrningen i Göteborg.

– Demokraterna har ambitionen att ta över styrningen och få Göteborg att fungera bättre än idag. Den politiska organisationen ska vara utformad för att styra staden effektivt, inte för att försörja och ordna tidsfördriv för så många politiker som möjligt, förklarar han.

Ann-Sofie Hermansson skrattar och förklarar att en demokrati kräver både politiker och tjänstemän för att fungera.

– Martin Wannholt blev utesluten ur Moderaterna och startade eget. Han har nu suttit som vilde en hel mandatperiod och inkasserat pengarna som en kommunalrådsarvodering innebär, så han är nog en del av systemet. Att tro att det finns enkla lösningar är aningen populistiskt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons