Annons

Birgitta Forsberg:Urstarkt Saab har större chans än förra gången

Vinna eller försvinna. Så såg situationen ut för Saab förra gången försvarskoncernen försökte sälja stridsflygplanet Gripen E till Schweiz. Den här gången är det ett oändligt mycket starkare Saab som i fredags skickade in en offert till den schweiziska myndigheten Armasuisse.

Under strecket
Publicerad

Gripen E.

Foto: Stefan Kalm/SaabBild 1 av 1

Gripen E.

Foto: Stefan Kalm/SaabBild 1 av 1
Gripen E.
Gripen E. Foto: Stefan Kalm/Saab

Hela historien med Schweiz började när Saab 2007 behövde utveckla en ny generation jakt-, attack- och spaningsplan – Gripen E. För att Sverige skulle köpa planet krävde regeringen att minst ett annat land också gjorde det, så att utvecklingskostnaden kunde slås ut på flera parter. Då Saab fick Schweiz ombord betydde det att Gripenprojektet flög i stället för att haverera.

Att Schweiz valde Gripen E bidrog till att Saabs vd Håkan Buskhe även kunde intressera Brasilien för planet. När så schweizarna plötsligt röstade ner det planerade Gripenköpet i en folkomröstning 2014 blev Brasilien Sveriges partner i stället.

Saab har sålt 60 Gripen E till Sverige och 36 till Brasilien. Den svenska flygvapenchefen Mats Helgesson har sagt att Sverige behöver 60 till och Brasilien vill köpa runt 70 plan till.

Annons
Annons

I fjol vann dessutom Saab och amerikanska Boeing en jätteorder från USA på 351 skolflygplan, T-X, för drygt 80 miljarder kronor.

Saab har aldrig tidigare stått så stark på flygsidan. Det är utifrån den styrkepositionen som Saab nu vill sälja Gripen E till Schweiz. Den här gången gäller det 30–40 flygplan. Förra gången gällde det 22.

Det är få företag som klarar att utveckla toppmoderna stridsflygplan. Det handlar om avancerad ingenjörskonst och mycket pengar. De som främst slåss om det schweiziska luftrummet är franska Dassault med Rafale, amerikanska Lockheed Martin med F-35 Lightning och amerikanska Boeing med F/A-18 Super Hornet.

Brasilien har inte klarat att utveckla egna plan och en stor anledning till att Saab fick ordern var löftet om kunskapsöverföring och tillverkning i Brasilien.

Samma utvecklingsmelodi spelar Saab nu i Indien. Försvarskoncernen erbjuder sig att tillverka 96 av 114 plan i Indien, om bolaget får ordern, rapporterade nyligen tidningen Business Standard.

När det gäller Schweiz vill alplandet uppgradera hela luftförsvaret, som bedöms bli för gammalt 2030, för 70 miljarder kronor. Kostnaden för flygplanen tros landa på omkring 60 miljarder kronor.

Upphandlingen är alltså större än förra gången och kravspecifikationen annorlunda. Men om Saab kunde vinna ordern förra gången, då Gripen E inte ens fanns utan skulle utvecklas, så torde chanserna vara större nu.

Dessutom erbjuder förstås Saab motköp, som numera kallas offset, till 100 procent av värdet. Det betyder att Saab ska se till att beställa saker eller tjänster av Schweiz.

Förra gången var Saab tvungen att göra motköp för 10 procent av ordervärdet i förväg. Då hittade bolaget ett antal underleverantörer, bland annat för kablage, i Schweiz. De flesta använder Saab fortfarande, men Saab får knappast tillgodoräkna sig allt det nu.

Den här gången planerar Schweiz att ha en folkomröstning om budgeten för att förnya luftvapnet först och välja plan senare. Men då kan landet riskera en andra folkomröstning eftersom det räcker att 100 000 schweizare kräver en folkomröstning för att en sådan ska bli av.

Än så länge hänger alltså en schweizisk order i luften.

Efter reklamen visas:
Se piloten visa smarta Gripen E: ”Allt är nytt”
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons