Annons

MonumentUtflippat och smart om att bygga monument

Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern.
Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern. Foto: Märta Thisner

Från antikens Grekland till uppståndelsen kring en skulptur i Övertorneå via en uttalad fäbless för fontäner – ”Monument” är tredje delen i Gunilla Heilborns minnestrilogi. Det är en charmfull betraktelse över monument, statyer och antika byggnader.

Under strecket
Publicerad

Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern.

Foto: Märta Thisner Bild 1 av 1

Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern.

Foto: Märta Thisner Bild 1 av 1

Monument

Genre
Performance
Regi
idé: Gunilla Heilborn
Medverkande
Lorenz Kabas, Kristiina Viiala och kören Röstjärn
Var
Turteatern, Kärrtorp, Stockholm

Scenografi, kostym: Katarina Wiklund och Susanna Wiklund. Ljus: Susanna Hedin. Musik: Hans Appelqvist

På väg hem från Turteatern läser jag om konstnären Helena Byströms monument över Tornedalskvinnan. Visst stämde det att den invigdes i Övertorneå i augusti förra året och att den väckt en hel del vrede i sociala medier. Det händer ofta att man vill veta mer om en viss händelse eller fråga efter att ha sett någonting av Gunilla Heilborn eftersom hon har en förmåga att hitta den sortens historier. Samt väva ihop dem till en fungerande föreställning.

”Monument” utspelar sig i ett välbekant Heilbornskt universum även om hon inte som i den föregående delen, ”Boken”, själv medverkar på scenen. För här finns allting av den där underfundiga humorn och av de belysande exemplen som får både vardagliga företeelser och filosofiska frågeställningar att framstå precis så underliga och absurda som de kan vara.

Man kan beskriva det som en något utflippad lecture-performance med extra kreativa lösningar men som ändå inte är det minsta flummig. Däremot absurd och med en lite torr humor som varken blir studentikos eller på annat sätt krystat tillgjord. I ”Monument” beror det på Lorenz Kabas och Kristiina Viialas förmåga att hantera textmaterialet och tillsammans med en hel kör bokstavligen och med säker hand guida publiken genom ”Monument”. De båda var också med i ”The Wonderful and the ordinary” som inledde minnestrilogin 2017.

Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern.
Lorenz Kabas och Kristiina Viiala i ”Monument” av Gunilla Heilborn på Turteatern. Foto: Märta Thisner

Den första halvan består huvudsakligen av en påhittad rekonstruktion av Aristofanes ännu okända drama ”Ugglorna” om de två arkitekterna Kallikrates och Iktinos och deras tävlan om att få bygga ett monument till Pallas Athenas ära. I den andra bjuds publiken in till det i det stora scenrummets tillfälligt uppbyggda ”Centrum för monumentforskning” där olika sorters monument samlats i enkla och pedagogiska former.

När jag läser om Helena Byströms skulptur i Övertorneå tänker jag att ”Monument” skulle fungera lika bra som inspirationsföreläsning med efterföljande workshop för någon konstnämnd som idag hanterar monument i det offentliga rummet, som den är smart teaterunderhållning.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons