Annons

Torbjörn Isacson:Dyster utveckling trots H&M:s kursrusning

Klädjätten Hennes & Mauritzs aktie rusar över över 14 procent efter att kvartalsrapporten överträffade analytikernas förväntningar. Marknaden hyser förhoppningar om att det börjar vända för bolaget, men förväntningarna är lågt ställda.

Under strecket
Publicerad

HMs vd Karl-Johan Persson presenterar företagets delårsrapport.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1

HMs vd Karl-Johan Persson presenterar företagets delårsrapport.

Foto: Jonas Ekströmer/TTBild 1 av 1
HMs vd Karl-Johan Persson presenterar företagets delårsrapport.
HMs vd Karl-Johan Persson presenterar företagets delårsrapport. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Varför stiger H&M-aktien så mycket?

Resultatet för kvartalet december-februari var klart bättre än väntat. Rörelseresultatet blev 1 005 miljoner kronor, mot analytikernas förväntningar på 679 miljoner.

H&M-aktien har ett bra tag också rört sig väldigt kraftigt på rapporterna, både uppåt och, inte minst, nedåt i samband med nya besvikelser. Det beror på att aktiemarknaden under ett par år varit väldigt osäker på utvecklingen för det tidigare så stabila bolaget. Den här gången kommer förhoppningarna åter att det börjar vända för bolaget.

Vad säger egentligen rapporten?

Rörelseresultatet krossade förväntningarna, men var trots det en bra bit under resultatet för samma period föregående år. Förväntningarna på bolaget är med andra ord lågt ställda.

Annons
Annons

Den för klädhandlare viktiga lagernivån visade en ökning, justerat på valutor, på 5 procent till nära 40 miljarder kronor. Det motsvarar nästan en femtedel av försäljningen under tolv månader. Det kan tolkas som negativt, men enligt H&M är varulagret nu bättre sammansatt än tidigare, och består till absolut största delen av vår- och sommarvaror. Bolaget tror därför att reorna kommer att minska, vilket är en stor fördel för en klädhandlare.

Enligt H&M har bolaget också bra försäljningsutveckling i både butik och online på flera marknader, med både mer försäljning till fullpris och ökade marknadsandelar. Just kombinationen av ökad försäljning, och att det inte säljs lika mycket på rea, är viktig.

Resultatet sänktes också av kostnader på 250 miljoner för byte av onlineplattform i Tyskland och nya logistiksystem, som framöver ska förbättra vinsten.

Har det vänt nu för H&M?

Genom fredagens kursrusning har H&M-aktien stigit med mer än 25 procent i år, så aktiemarknaden hoppas i vart fall på det.

Bolaget säger sig ta marknadsandelar på flera håll, vilket bevisar att H&M är starkare än många av de konkurrenter som i dag kämpar för att klara livhanken, och ofta behöver friska pengar, tvingas slå igen butiker eller till och med gå i konkurs. Men marknaden är stentuff på de flesta håll, där även onlinehandeln fått det kämpigare.

Det förväntade resultatet som nu krossades hade kunnat bli det lägsta på närmare 20 år. Den starka reaktionen beror i hög utsträckning alltså på att aktiemarknadens tilltro till H&M sjunkit till väldigt låga nivåer, där både branschen och bolagets ledning varit ifrågasatta. Man ska också akta sig för att dra allt för starka växlar på något enstaka kvartal.

Och trots den väldigt starka inledningen på året för aktien så ligger den trots allt back 40 procent på tre år, och tog sig med möda över nollstrecket på tio år under fredagen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons