Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Vad skulle femårige Emil ha sagt om Samuelssons löften?

”Man ska inte äta godis.” Du är vad du gör – inte vad du säger. SvD:s Jonas Fröberg undrar vad Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kraftfulla budskap om miljöbilar är värt.
”Man ska inte äta godis.” Du är vad du gör – inte vad du säger. SvD:s Jonas Fröberg undrar vad Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kraftfulla budskap om miljöbilar är värt. Foto: Jurek Holzer, Tomas Oneborg
Under strecket
Publicerad

Femårige Emil ligger på en mellanblå trasmatta och tittar storögt upp på sin farfar – som säger strängt att man ska inte äta godis. En minut senare norpar farfar ett geléhallon ur skålen på bordet.

När han tror att Emil inte ser.

Två minuter senare: Emil tuggar på två geléhallon.

Du är vad du gör – inte vad du säger.

Under rubriken ”Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram” skrevs att alla nya Volvomodeller 2019 ska vara utrustade med elmotor.

Volvo Cars har mycket hög svansföring när de pratar elektrifierat.

Deras stora löfte kom på Almedalsveckan 2017. Under rubriken ”Volvo Cars elektrifierar hela sitt modellprogram” skrevs att alla nya Volvomodeller 2019 ska vara utrustade med elmotor: antingen renodlade elbilar, laddhybrider eller så kallade mildhybrider (mildhybrid som får en bensinbil att komma ner till en dieselbils förbrukning).

– Det här tillkännagivandet innebär att vi inte längre kommer att tillverka bilar som endast drivs med förbränningsmotor, skriver Håkan Samuelsson i pressmeddelandet.

Två månader senare, i september 2017 lyftes Volvo upp som medlem i FN:s prestigefyllda inre krets av 44 företag, av totalt 9 500, inom hållbarhetsinitiativet Global Compact. Anledningen: vd Håkan Samuelssons kraftfulla budskap på Almedalen. Ett år senare, 2018, återupprepades löftet tillsammans med ännu ett: hälften av alla nya Volvobilar år 2025 ska vara renodlade elbilar.

Annons
Annons

Låt oss se vad Volvo verkligen gör? Första renodlade elbilen (en XC40) ska lanseras först sent 2019 och produceras först 2020.

Bensinmotor tillkommer till modellår 2020. Laddhybrid: inte i planerna, säger Volvofolket som heller inte kan svara på när den kommer som mildhybrid.

Volvo har visserligen laddhybridvarianter av flera modeller. Men när nya moderna lillsuven XC40 lanserades hösten 2017 fanns bara fossila bilar. Datum för laddhybridens produktionsstart sattes senare till hösten 2018. Men i senhöstas kunde jag avslöja att den försenats till efter årsskiftet.

I veckan körde jag nya Volvo V60 Cross Country. En ny trevlig upphöjd skogsmullekombi – som enbart erbjuds med dieselmotor. Bensinmotor tillkommer till modellår 2020. Laddhybrid: inte i planerna, säger Volvofolket som heller inte kan svara på när den kommer som mildhybrid.

En ny Volvo som enbart erbjuds som diesel.

Men lugn nu: bryter Volvo mot sina egna löften – de som fick FN att hedra dem? Det beror hur man ser det: V60 Cross Country kan ses som en variant av vanliga V60 som kan köpas som laddhybrid.

Men att lansera en ny bil för en köpstark målgrupp enbart som diesel år 2019, samtidigt som allt fler köpare väljer bil efter drivlina. Läs: köper laddhybrid eller ännu hellre nya långdistanselbilar såsom Kia e-Niro, Hyundai Kona electric - eller Tesla Model 3.

Vad är problemet? Svenska auto motor sport har tidigare erfarit att Volvo, förenklat, inte klarat av att skala upp produktion av laddhybrider på själva produktionslinjen. Volvo själva pratar om komponent- och batteribrist. Samtidigt har man haft laddhybrider som viktig strategi på högsta nivå i bolaget sedan minst fem år.

Du är vad du gör.

Undrar vad femårige Emil skulle ha sagt i dag om vad Håkan Samuelsson gör?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons