Annons
Kommentar

Martin Ahlquist:Vad vi i mediehusen kan lära oss av kungen

Kan ett klick växa till en långsiktig relation? Frågan är avgörande för tidningarnas framtid.

Under strecket
Publicerad

Fyra år efter ”klicket”: Kung Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath meddelar den 13 mars 1976 att de har förlovat sig.

Foto: Reportagebild/TTBild 1 av 1

Fyra år efter ”klicket”: Kung Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath meddelar den 13 mars 1976 att de har förlovat sig.

Foto: Reportagebild/TTBild 1 av 1
Fyra år efter ”klicket”: Kung Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath meddelar den 13 mars 1976 att de har förlovat sig.
Fyra år efter ”klicket”: Kung Carl XVI Gustaf och Silvia Sommerlath meddelar den 13 mars 1976 att de har förlovat sig. Foto: Reportagebild/TT

Det var någonting som sa klick, och sedan dess har det sagt klick hela tiden.

Nej, det var nog inte det han tänkte på, vår kung Carl XVI Gustaf, när han beskrev sitt första möte med Silvia Sommerlath vid olympiska spelen i München 1972, men han lyckades beskriva utmaningen för kvalitetsjournalistiken 2019 väldigt träffsäkert. Vad får ett enskilt klick att utvecklas till en långvarig relation? Det är den frågan som i dag upptar många redaktörers tankar – inte bara på Svenska Dagbladet utan på tidningar världen över.

Efter ett decennium med snabba strategibyten och nya sanningar är det relativt tydligt att det är läsarna som finansierar allt mer av framtidens kvalitetsjournalistik.

Så vad behövs för att bygga en långvarig relation? Det är den fråga som upptar mig, i min nya roll på Svenska Dagbladet, stora delar av dygnets timmar. Vad kan vi lära oss från långa relationer med våra läsare av papperstidningen när vi vill bygga lika långa relationer med nya prenumeranter som framförallt läser oss digitalt?

Annons
Annons

Till att börja med tror jag att det behövs lyhördhet. Vissa svar kan man få genom att fråga er läsare rakt ut, men precis som i alla andra relationer kan de där sakerna man gör utan att fråga vara avgörande. Den ödmjukhet och förmåga att lyssna som behövs i en parrelation måste en tidning ha gentemot sina läsare.

Det är kvalitet som efterfrågas och det är kvalitet som vi ska åstadkomma oavsett hur journalistiken distribueras.

Det kanske var den snabba analysen av det politiska läget som gjorde att det sa klick första gången. Det kanske är något helt annat som leder till det andra klicket, och ytterligare något annat som gör att det fortsätter klicka – att läsaren känner att det är värt att satsa på relationen. Svenska Dagbladet var tidigt ute när det gäller att bygga upp analysgrupper som arbetar tillsammans med redaktörer för att kartlägga och förstå läsarnas behov.

Utan respekt kan inte en relation överleva. En tidning som inte respekterar läsarens förmåga att själva bilda sig en uppfattning förtjänar inte motsvarande respekt tillbaka från läsaren.

Läsaren ska känna sig lite smartare, men ska aldrig känna sig undervisad. Men en läsarrelation är mer än en uppsättning välskrivna artiklar och goda avsikter. En känsla, en del av det dagliga livet.

Nu kanske någon vill påpeka att inget av detta är nytt. Under decennier har dagstidningarna jobbat med att lära känna sina läsare och har gradvis anpassat och utvecklat tidningen till en helhet. Många av våra prenumeranter av papperstidningen har varit med oss i väldigt många år - en del av er tecknade prenumerationen långt före Carl Gustafs första klick i München.

Men den digitala världen innebär samtidigt helt nya utmaningar. Känslan och helheten som är så tydlig i den tryckta tidningen – hur ser den ut i digital kostym?

Vi har inte alla svaren men en sak är fullständigt klar. Det är kvalitet som efterfrågas och det är kvalitet som vi ska åstadkomma oavsett hur journalistiken distribueras.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons