Annons

Emma Frans:Vädret avgörande faktor – men inte i Sverige

Regnar det på valdagen i USA minskar valdeltagandet. När forskare i Sverige undersökte våra valdagar under flera decennier fann de inget liknande samband – det beror dock inte på att vi svenskar härdar ut i regnet, utan troligtvis på helt andra faktorer.

Publicerad
85,8 procent av de berättigade röstade i det senaste valet 2014. Men skillnaden var stor mellan vissa kommuner.
85,8 procent av de berättigade röstade i det senaste valet 2014. Men skillnaden var stor mellan vissa kommuner.

Söndagen den 9 september avgör vi vilka som ska styra Sverige de kommande fyra åren. I Sverige har vi generellt ett högt valdeltagande jämfört med många andra länder. Det hittills högsta valdeltagandet uppnåddes i riksdagsvalet 1976, då 91,8 procent av de röstberättigade deltog. Efter detta sjönk valdeltagandet och år 2002 nåddes en bottennotering på 80,1 procent. På senare år har dock deltagandet ökat och i det senaste valet deltog 85,8 procent av de röstberättigade¹.

Även om vi har ett högt valdeltagande i Sverige var det ungefär en miljon av de röstberättigade som inte röstade i det senaste riksdagsvalet. Vilka faktorer styr egentligen valdeltagandet? Detta har undersökts i en del svenska och internationella studier.

När olika länders valsystem jämförs verkar valdeltagandet bero på hur enkelt det är att rösta. Valdeltagandet ökar om det inte finns krav på förregistrering, om vallokalerna är lättillgängliga och om köerna är korta samt om det finns möjlighet att förhandsrösta. Det är också fördelaktigt om valdagen infaller en helgdag då många är lediga, men att den ändå inte ligger mitt i semestern.

Annons

När det är krångligt att rösta kan alltså regn vara den där avgörande faktorn som får vissa att stanna kvar i soffan, eller på jobbet.

Individuella skillnader påverkar också huruvida vi röstar. Högutbildade är mer benägna att rösta, medan vi ser ett lägre valdeltagande bland ensamstående, arbetslösa och utlandsfödda svenskar².

När det gäller politikens innehåll verkar valdeltagandet öka när det finns tydliga politiska skillnader mellan partierna. Generellt verkar tydlighet vara viktigt för att engagera väljarna och det finns de som tror att det ökande valdeltagandet på senare år beror på att vi haft två tydliga block inom svensk politik. För övrigt kan även engagerande valkampanjer och karismatiska partiledare öka vår benägenhet att rösta.

Det finns också en lite mer oväntad faktor som har påståtts vara viktigt för valdeltagandet, nämligen vädret. Men är detta verkligen ett universellt fenomen?

Ett antal studier från USA har visat att vädret på valdagen påverkar valdeltagandet, närmare bestämt visar de att regn minskar valdeltagandet. Effekten är relativt liten – 25 millimeter regn har uppskattats minska valdeltagandet med en procentenhet – men statistiskt
signifikant, vilket innebär att detta sannolikt inte beror på slumpen³.

En familj röstar 2014 i vallokalen Stora Ursvik, Sundbyberg.
En familj röstar 2014 i vallokalen Stora Ursvik, Sundbyberg. Foto: Pontus Lundahl/TT

När svenska forskare jämförde SMHI:s lokala väderstatistik från 1976 till 2010 med data över valdeltagandet i Sveriges kommuner fann de dock att vädret inte hade någon påverkan på valdeltagandet⁴. Beror detta på att vi svenskar är så vana vid uselt väder att vi blivit härdade och inte låter lite regn påverka vårt beteende?

Nej, forskarna bakom studien föreslog istället att vädereffekten kan vara beroende av tillgängligheten. I Sverige är det förhållandevis enkelt att ta sig till vallokaler och köerna är oftast korta. Dessutom inträffar den svenska valdagen på en söndag medan valen i USA sker tisdagar.

När det är krångligt att rösta kan alltså regn vara den där avgörande faktorn som får vissa att stanna kvar i soffan, eller på jobbet.

Kolla hur vädret blir där du bor smhi.se
Annons
Annons

85,8 procent av de berättigade röstade i det senaste valet 2014. Men skillnaden var stor mellan vissa kommuner.

Bild 1 av 2

En familj röstar 2014 i vallokalen Stora Ursvik, Sundbyberg.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons