Annons
Kommentar

Mikael Törnwall:Vågar statsministern åka Volvo efter avslöjandet?

Hur mycket spionerar Kina? Den frågan ställs på sin spets efter nya uppgifter om att kinesiska företag planterat spionutrustning i servrar som sålts till bland annat amerikanska Apple och Amazon. Måste vi utgå från att det kan sitta dolda kretsar i allt från mobiler till bilar?

Under strecket
Publicerad

Statsminister Stefan Löfven.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 1 av 2
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 2 av 2

Statsminister Stefan Löfven.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 1 av 1
Statsminister Stefan Löfven.
Statsminister Stefan Löfven. Foto: Adam Ihse/TT

Det var nyhetsbyrån Bloomberg som avslöjade det kinesiska spioneriet. Historien har alla inslag av dålig spionroman. Kinesiska armén ska ha haft personal i företaget Super Micros kinesiska fabriker. I fabrikerna monteras kretskort som sedan hamnar i servrar som installeras i datahallar runt om i världen.

I tillverkningsprocessen ska personalen ha installerat spion-chips, inte större än ett riskorn, på kretskorten. Kretsarna ska ha öppnat digitala dörrar så att Kina kunnat avlyssna ett 30-tal företag, bland dem en stor amerikansk bank, Apple och Amazon Web Services (AWS), som i sin tur hanterar känslig information åt flera storföretag och amerikanska myndigheter.

Det är svårt att veta om Bloombergs rapportering stämmer. Nyhetsbyrån har gjort ett till synes gediget journalistiskt arbete. Å andra sidan förnekar Apple, AWS och de andra utpekade företagen kategoriskt alla uppgifter. Enligt AWS innehåller rapporteringen ”så många felaktigheter att de är svåra att räkna.”

Annons
Annons
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 1

Dessa dementier ska dock ses i ljuset av att Bloombergs avslöjande fick Super Micro att tappa 40 procent av sitt börsvärde. Både Amazons och Apples aktier föll, dock inte alls lika dramatiskt.

Avslöjandet kommer i en tid när säkerhetsexperterna tror mer på Bloomberg än på Kina. En person som SvD Näringsliv talat med konstaterar att ”det är få som är insatta i den här frågan som är förvånade”.

Kan vår statsminister känna sig helt trygg i att den uppkopplade Volvo-limousine han körs omkring i inte avlyssnar allt som sägs i baksätet.

Organisationen Business Europe släppte häromdagen en rapport där man kräver att EU tar fram en strategi för att hantera ”fientliga aktörer” som Kina.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Amazon och Apple vet att blotta misstanken om att deras it-system kan vara hackade räcker för att kunderna ska fly. Det är tjänstefel av varje politiker, vd och myndighet att inte ställa sig frågan: är min information säker?

Vänd på det och svenska företag med koppling till Kina har all anledning att ställa sig frågan om kunderna kan lita på att deras produkter inte är hackade.

Det gäller inte bara Ericsson, som tillverkar basstationer i Kina. Det gäller också telekomoperatörerna, som alla använder utrustning från kinesiska Huawei i sina nätverk. Det gäller Volvo Cars, som tillverkar sina bilar i Sverige men som ägs av kinesiska Geely.

Kan vår statsminister känna sig helt trygg i att den uppkopplade Volvo-limousine han körs omkring i inte avlyssnar allt som sägs i baksätet?

I USA är Huawei redan portat eftersom myndigheterna där ser företaget som en säkerhetsrisk. Frågan är nu om också andra länder och företag kommer att undvika utrustning som tillverkats i Kina redan på misstanken att det kan sitta en krets för mycket i den.

Det kommer i så fall att få långtgående konsekvenser. Inte bara för Huawei utan också för Ericsson, Volvo Cars och faktiskt nästan alla andra teknikintensiva företag.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons