Annons

Linda Bakkman:Sockerfritt betyder inte kalorifritt

Aspartam, stevia eller andra sockeralternativ? Lightläsk innehåller inga kalorier men det kan ändå finnas anledningar att begränsa sin konsumtion. Och den som tror att ”sockerfritt” innebär ”energifritt” misstar sig.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Det kan finnas flera anledningar att byta ut socker mot andra alternativ. Kanske vill man hålla nere energikonsumtionen, motverka karies eller minska blodsockerhöjningar. För livsmedelstillverkare ger det möjlighet att marknadsföra en produkt med orden ”utan tillsatt socker”.

Men den konsument som tror att sötningsmedel automatiskt gör en produkt mindre energirik misstar sig.

Sockerfritt betyder inte kalorifritt.

När sockerhalten minskas är det inte bara sötma och smak som måste ersättas utan även sockrets vikt eller bulkvolym. Den nya produkten blir energifattigare bara under förutsättning att det som tillförs har ett lägre energiinnehåll än socker.

Fruktos är faktiskt en av två beståndsdelar i vitt socker – och har i studier också visat sig ha ett starkt samband med fettinlagring.

Annons
Annons

Att helt ta bort sockret utan att ersätta det med något annat betyder inte heller nödvändigtvis att energimängden reduceras. Ta cornflakes som exempel: Den osötade varianten innehåller vanligtvis lika många kcal per 100 gram som den sockrade. Anledningen är att flingorna består av majsstärkelse, en kolhydrat med lika hög energihalt som socker.

Godis, kakor och energibars och liknande sötas ibland med fruktos eller fruktossirap, även kallat fruktsocker. Fruktos är en sockerart som finns naturligt i frukt, bär och grönsaker. Den är precis lika energigivande som ”vanligt” socker – fruktos är faktiskt en av två beståndsdelar i vitt socker – och har i studier också visat sig ha ett starkt samband med fettinlagring.

Viktigt att påpeka i sammanhanget är dock att vanlig frukt innehåller relativt lite fruktos, cirka 5 procent jämfört med 40–50 procent i honung och socker, och inte behöver uteslutas ur vår diet på grund av sockerinnehållet. Att söta med fruktsocker handlar ofta om att knyta an till det ”naturliga” och att få bort ordet socker ur ingredienslistan. Någon energibesparing innebär det inte.

Så klassas sötningsmedlen

EnergigivandeIcke-energigivande
NaturligaFruktos, xylitol, sorbitolSteviaglykosider
SyntetiskaAspartam, acesulfam-K, sukralos

Andra energigivande sötningsmedel är de så kallade sockeralkoholerna, som sorbitol och xylitol. Sockeralkoholerna förekommer i naturen men det är lönsammare att framställa dem syntetiskt än att utvinna dem. Då dessa inte framkallar karies används de för att söta till exempel tuggummi och tandkräm. Energimängden i sockeralkoholerna varierar men i regel den är drygt hälften av vanligt socker, 2,4 kcal per gram jämfört med 4.

Annons
Annons

Begränsa konsumtionen av söta drycker, oavsett om de innehåller socker eller sockersöta alternativ.

Kalorifattigare blir däremot produkter som lightläsk, där sockret ersätts med vatten och ett icke-energigivande sötningsmedel som aspartam. Icke-energigivande sötningsmedel är ofta flera hundra gånger sötare än vanligt socker och mängden som behövs för att uppnå motsvarande sötma som med socker är försvinnande liten.

Därför blir energitillförseln från dessa ämnen i praktiken lika med noll.

Blodsockernivån höjs inte heller vid intag av dessa sötningsmedel. Invändningarna mot användandet av dem har istället handlat om att forskningen hittills inte lyckats klargöra om och hur de påverkar vår tarmflora.

När jag får frågan vad som är ”bäst”, lightläsk eller vanlig, blir mitt korta svar ingetdera. Ingen av varianterna innehåller någon näring (utom möjligtvis tomma kalorier) och tillför inget till vår kost. Dricker du en läsk vid enstaka tillfällen får det en minimal påverkan på helheten. Har du däremot en hög och daglig konsumtion skulle jag ändå förorda lightalternativet, på grund av det lägre energiinnehållet. Men jag tycker att det är onödigt att vänja sig vid att mat och dryck ska smaka sött för att vara gott.

Mitt råd är därför att begränsa konsumtionen av söta drycker, oavsett om de innehåller socker eller sockersöta alternativ.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons