Annons

RockyVälspelat om samtiden som politisk boxningsarena

Sofia Ledarp i ”Rocky”.
Sofia Ledarp i ”Rocky”. Foto: Ola Gaverth

Sofia Ledarp spelar på liv och död från försiktig artighet till ren förtvivlan. Teatern under bron är en scen där man tolkar korta, raka texter. Detta år ges den danska succén ”Rocky” som mer handlar om samtidspolitik än boxning.

Under strecket
Publicerad

Rocky

Genre
Teater
Regi
Maria Blom
Var
Teatern under bron, Hornstull
Text
Tue Biering

Förlorarna. Böcker, filmer och tv-serier vimlar av dem: männen, för det är nästan alltid män, som står ensamma på samhällsbotten – men klättrar, segrar och vinner flickan och en säck med pengar. Bröderna Grimm går igen, och igen. Alla har vi en del av oss som jublar när en utslagen får revansch. Vi är ju alla humanister och älskar att heja på en loser, och därmed visa hur goda vi är.

Jag har aldrig sett någon av alla åtta filmer om Rocky Balbao, boxaren som i Sylvester Stallones gestalt om och om igen slår världen med häpnad. Några bilder här, en filmsnutt där som fått mig ana att filmserien är en modern saga där Rocky slåss för sitt land, mot girighet och obehagliga ryssar samt står för eviga värden och trofast kärlek. Dansken Tue Biering har däremot sett filmerna och han har skrivit en monolog om titelrollen. ”Rocky – förlorarens återkomst” heter den och den första uppsättningen (skapad av Biering själv) vann det stora, danska teaterpriset Reumert 2018.

Teatern under bron, under fästet vid Hornstull, har hittat texten och bett Maria ”Masjävlar” Blom att regissera och Sofia Ledarp att spela den enda rollen – som för att skapa ännu en dimension, eller slipa av all det testosteron som rann genom originaltolkningen med teaterblod och ett riktigt svinkadaver på scenen. Hos Teater under bron blir godhetsaspekten, viljan att ställa sig på den svages sida, mer betonad. Sofia Ledarp börjar med att återberätta filmerna för att sedan mer och mer koppla "Rocky" till en nordisk samtid där invandrarhatet växer och där männen med nävarna tar allt mer plats.

”Rocky” är en text med en total perspektivförändring. Berättaren, hon som oreflekterat hejar på en loser, inser till sist att världen just nu är fylld av Rockykaraktärer, som tycker att medkänsla och kultur bara är något slags smuts. Mot slutet inser vår medmänniska/representant på scenen att det är hon, och därmed publiken, som håller på att bli den stora förloraren.

Teatern under bron är en lortig, stökig och överbliven plats. Kongenial med ämnet. Sofia Ledarp använder mikrofon och talar med publiken. ”Rocky” handlar om faran med att för artigt lyssna på Europas nya fascistoida krafter utan att förstå att dessa åsikter en dag på allvar kan drabba dig och din goda vilja.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons