Annons

Sofia Larsson:Markera om du inte vill prata hos frisören

Måste man prata med frisören? Vissa salonger tar extrasumma för ”tyst klippning”. För att inte relationen till frisören ska bli obekväm vill det till att kommunikationen fungerar. Här är mina råd kring vett och etikett på frisersalongen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

I Sverige verkar många ha en nära relation med sin frisör. Åtminstone om man ska tro en enkätundersökning som tidningen Hemmets journal gjorde för några år sedan.

Av 3 365 tillfrågade personer svarade 29 procent att frisören är som en nära vän. Inte mindre än 70 procent uppgav att de pratar om privata saker med sin frisör – 6 procent till den grad att de någon gång avslöjat en hemlighet för sin frisör som inte ens deras familj eller närmaste vänner känner till.

– Kunder kan bli väldigt privata. Jag tror att många frisörer skulle skriva under på att det kan vara som en mild variant av ett psykologbesök för många, säger Sandhra Johnsson, som jobbar som frisör i Stockholm.

Enligt undersökningen har 27 procent någon gång blivit så besvikna efter en klippning att de börjat gråta.

Annons
Annons

Men det finns så klart också kunder som inte är lika pratglada.

– Vissa mer nischade salonger erbjuder ”tyst klippning” där tystnaden blir en slags extra service som kunden betalar ett tillägg för. Visst säger ganska mycket om tiden vi lever i?

Enligt undersökningen har 27 procent någon gång blivit så besvikna efter en klippning att de börjat gråta. Om saker och ting går snett, tala om det, lyder rådet från Sandhra Johnsson.

– Om man känner sig missnöjd så ska man kunna säga det rakt ut. Man ska inte behöva linda in det på något sätt. Det är viktigt att trivas med sitt hår så det bör man vara tydlig med.

Frisören har vårt hår, och därmed till viss del vår lycka, i sina händer, så det vill till att kommunikationen fungerar. I egenskap av etikettexpert har jag fyra konkreta råd för att för att besöket ska flyta så smidigt som möjligt:

1. Visa att du inte vill prata med frisören

I regel har frisören rätt till två så kallade avhjälpningsförsök – två chanser att åtgärda frisyren.

Om du som kund inte känner dig pratsugen tycker jag att du kan markera det på ett vänligt sätt. Be om en tidning och fråga: ”Ursäkta, men går det bra att jag fokuserar lite på att läsa en stund?”

Huvudansvaret för att känna av om det lämpar sig att konversera ligger hos frisören, anser jag.

2. Visa missnöje – ge frisören en andra chans

Om du blir missnöjd, var rak och säg det. Frisören kan ha misstolkat dina önskemål och skulle förmodligen gärna rätta till felet, om det går. I regel har frisören rätt till två så kallade avhjälpningsförsök, alltså två chanser att åtgärda frisyren.

Annons
Annons

Om ni inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Men i så fall måste klippningen ha kostat minst 500 kronor, och du bör kunna visa att resultatet inte blev vad ni på enats om på förhand.

3. Visa uppskattning – ge frisören en gåva

Till skillnad från i till exempel USA är det inte kutym att dricksa på frisersalonger i Sverige. Känner du att du har en sådan relation till din frisör kan en blomma eller en något favoritgodis vara ett trevligt sätt att visa uppskattning. Det kan räcka långt med ett hjärtligt och genuint ”Tack!”

4. Visa valfrihet – byt frisör utan må dåligt

Känner du att det är dags att byta frisör? Gör då det utan att ha dåligt samvete. I Hemmets journals undersökning uppgav 44 procent av de tillfrågade att de gått till samma frisör i mer än fem år, bara 18 procent sa sig byta frisör ofta. Men ibland kan man ju av olika anledningar vilja ha omväxling. Måste man då säga tack och hej till sin gamla frisör? Nej, det tycker jag inte. Säg som det är – det är trots allt en relation som bygger på att man anlitar ett proffs.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons